Auto bylo registrované v ČR, půjčovna je Pražská. [...] Poškozené auto bylo registrované ve státě nehody. Přítomna byla policiie. Eurozáznam nesepsán.
Ještě jsem se zapomněl zeptat, zda vlastník toho zahraničního auta neměl náhodou bydliště v ČR (protože jste tajemný jako hrad v Karpatech a neprozradil jste nám, kde že se to stalo, takže ani nevíme, zda se rozhodné právo určí podle Haagské úmluvy o právu použitelném pro dopravní nehody, pokud se jí daný stát účastní, nebo podle nařízení Řím II, či podle tamního ZMPS). Každopádně nejpravděpodobnější je, nemají-li auta účastná nehody ani společný stát registrace, ani účastníci společný stát obvyklého bydliště, že rozhodným právem bude
lex fori, tj. právo státu kde k tomu došlo.
Určit rozhodné právo je důležité, protože za škodu způsobenou autem obvykle odpovídá jak řidič, tak vlastník/provozovatel, ale ta odpovědnost nemusí mít stejný rozsah, vztah odpovědnosti řidiče a provozovatele může být solidární, může být stanovena nějaká priorita uplatnění škody, může jít o ručení. Např. podle CZ práva odpovídá provozovatel objektivně (tj. bez ohledu na zavinění, zjišťuje se jen, které vozidlo nehodu způsobilo, resp. podíl na tom) a řidič subjektivně (tj. jen v případě zjištěného zavinění, tj. porušení nějaké povinnosti, která byla příčinou nehody), povinnost je solidární (tj. pokud odpovídá jak řidič, tak provozovatel, může poškozený uplatnit škodu po obou v libovolném pořadí). My ale potřebujeme vědět, jak to funguje podle práva místa nehody a to může být hodně odlišné.
Pokud auto nebylo pojištěné (provozovatel neměl uzavřené POV), tak to znamená, že se poškozený mohl obrátit na ČKP (resp. na místní kancelář, která to následně uplatnila u ČKP). Pokud ČKP něco plnila, přešla na ní v tomto rozsahu práva poškozeného (srov. § 24(9), § 24a(9) a § 24b(3) zákona 168/1999 Sb.), takže po řidiči to teoreticky požadovat může, ale jen pokud ten za to odpovídá (nemusí být automaticky splněno).
Každopádně, v dané situaci by vhodná taktika byla asi nejdřív to celé přesměrovat na půjčovnu. Tj. ČKP sdělit bez nějakých dalších detailů, že šlo o auto z půjčovny, tu označit, případně i doložit smlouvu (či její část, např. jen 1. stranu), nejste jeho provozovatelem, a pokud vozidlo nebylo pojištěné, tak ať se obrátí na něj. Zároveň napsat půjčovně a sdělit, že vás ČKP obtěžuje a ať to koukají vyřešit, jinak že na nich budete případnou škodu vymáhat (a případně i pohrozit dalšími kroky, např. oznámením toho, že půjčují nepojištěná auta, příslušným orgánům).
Pokud ČKP pokoj nedá, tak buď budete muset zaplatit a pak to po té půjčovně vymáhat, nebo si udělat podrobnější analýzu šancí, které by ČKP měla v případném soudním sporu (což ale bude záviset na všech těch detailech výše, tj. zda a jak je řidič odpovědný). Každopádně, pokud ta půjčovna není mrtvá či insolventní, neměl byste na tom ve finále tratit, v opačném případě samozřejmě hrozí, že vám ten Černý Petr zůstane v ruce ...