30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Frýdlant podruhé - znovuotevření  (Přečteno 12606 krát)

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #45 kdy: 12 Června 2020, 11:38:26 »

No, minimálně odvoláním nic nezkazíte - nemůžete si pohoršit, nic vás to nestojí, jen trochu zaměstnáte úřad (a donutíte je poslat další cca 2-4 dopisy na dodejku, což samo o sobě ukousne nikoliv zanedbatelnou část „zisku“).

S tím, jak se to vleče, není náhodou blízko promlčení?
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 019
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #46 kdy: 12 Června 2020, 18:41:02 »

Jak vyplývá ze zákona, úřad skutečně může k ústnímu jednání předvolávat a v tom případě je povinnost se dostavit (pod rizikem pokut a přinejhorším předvedení, v zákoně to je).
Z kterého zákona to vyplývá?

Tak jako tak podejte blanketní odvolání.
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 920
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #47 kdy: 12 Června 2020, 22:07:52 »

to Číkus: myslí patrně §79 a §80 SprŘ, ale tam není nic o ústním jednání..
to Johny_R:  k ústnímu jednání je §80 PřesZ , kde jde pouze o právo -nikoliv povinnost.

ale aby v tom byl zmatek, tak SO píší poučení tak, že si jednotlivé body vzájemně odporují:
např. jeden SO píše v poučení obviněného:
- dle §59 SprŘ je předvolaný povinnen se dostavit...
- dle §62 SprŘ může SO uložit pokutu až do výše 50000Kč tomu kdo se nedostaví na předvolání
- dle §80 Zákona o odpovědnosti za přestupky lze ústní jednání konat bez přítomnosti obviněného jen tehdy, jestliže byl řádně předvolán a souhlasí s konáním ústního jednání bez vlastní přítomnosti nebo pokud se na předvolání nedostaví bez náležité omluvy nebo bez dostatečného důvodu.
-  dle §82 Zákona o odpovědnosti za přestupky, má obviněný právo nevypovídat

Takže laickým pohledem , podle SprŘ jsem povinnen se dostavit, dle Zákona o přestupcích nejsem...

A k tomu ještě šablona pro SO od MVCR na předvedení k ústnímu jednání..
http://www.mvcr.cz/soubor/usneseni-18-pdf
tak jde jen o právo , když hrozí předvedením k ústnímu jednání nebo jsem z toho zmaten stejně jako Johny_R?


« Poslední změna: 12 Června 2020, 22:12:29 od sennheiser »
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 019
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #48 kdy: 12 Června 2020, 22:13:54 »

Účast na ústním jednání je právo obviněného, nikoli povinnost. (a IMHO také nelze obviněného předvolat k ústnímu jednání)

Něco jiného je, pokud je k ústnímu jednání předvolán svědek a nebo pokud se nejedná o ÚJ, ale o podání vysvětlení.
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 920
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #49 kdy: 12 Června 2020, 22:16:39 »

od SO mám tohle:
Nařízení ústního jednání s předvoláním obviněného k ústnímu jednání

V souladu s ustanovením §80 odst 4 zákona o odpovědnosti za přestupky a §59 SprŘ, předvolává správní orgán
obviněného k ústnímu jednání, které se bude konat-----
« Poslední změna: 12 Června 2020, 22:18:34 od sennheiser »
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 019
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #50 kdy: 12 Června 2020, 22:23:09 »

Úřední paraziti jsou neschopní nedoukové (jinak by se živili opravdovou prací).

Viz třeba § 49(1) SprŘ nebo § 80(4) PřesZ.

edit: Spletl jsem se, předvolat lze, nicméně obviněný nemá povinnost se dostavit.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #51 kdy: 13 Června 2020, 08:21:08 »

Berete ty § moc vážně :) Jak už jsme se opakovaně přesvědčili, autor nového PřesZ při jeho psaní (resp. spíš opisování z trestních předpisů) nejspíš neužíval úplně kvalitní matroš.

Úprava ve SprŘ dává smysl. Je-li nařízeno ÚJ (§ 49), účastníky řízení je o tom třeba uvědomit - tedy dát jim vědět, že se úkon bude konat, přičemž jejich účast je právo, nikoliv automaticky povinnost (musí být navíc dodržen 5denní předstih, nehrozí-li prodlení, a je pamatováno i na situaci, že se někdo předem vzdal práva ÚJ se účastnit).

Naopak je-li něčí účast na úkonu (libovolném, nejen ÚJ) nezbytná, má být předvolán (§ 59). To se bude týkat zpravidla svědků a osob, od kterých je požadováno vysvětlení, ale obecně není vyloučeno, že k něčemu skutečně bude nutná přítomnost účastníka řízení. Podle formulace by ale mělo být možné obě situace odlišit. A dále, je-li účastník zastoupen, podle toho, komu se doručuje, by mělo jít rozlišit zda v případě, ve kterém je účast dle SO nezbytná, postačí přítomnost zástupce, či zda má něco vykonat účastník osobně - § 34(2).

Jde-li ovšem o přestupkové řízení, je třeba k těmto obecným pravidlům přidat jednak úpravu obsaženou v PřesZ (k SprŘ ve vztahu speciality) a jednak nadzákonná práva obviněného (např. hlava V Listiny, čl. 6 EÚLP).

Kdyby byl autor PřesZ při jeho psaní příčetný, mohlo by to fungovat docela dobře. Protože ale nebyl, máme tu např. § 80(4) PřesZ, podle kterého je třeba účastníky řízení o ÚJ nikoliv uvědomit, ale předvolat. Zda bylo myšleno předvolání ve smyslu § 59 SprŘ není jasné. Pokud ano, naznačovalo by to, že v případě přestupkového řízení je ex lege nutná účast všech účastníků, což se tluče hned s druhou větou, podle které je právně relevantní souhlas obviněného s konáním ÚJ ve své nepřítomnosti.

Jisté je alespoň to, že na předvolání může obviněný libovolně reagovat (např. omluvou, souhlasem s konáním bez své účasti, žádostí o jiný termín ...). Pak je na SO, aby vyhodnotil, zda se může ÚJ v původním termínu konat, a zda je vůbec nutné jej konat. Dále je víceméně jisté, že za neúčast na ÚJ (a to i v případě úplné ignorace předvolání) nelze obviněného trestat pořádkovou pokutou (a tedy by tím ani nemělo být v předvolání vyhrožováno). Pokud už se obviněný na ÚJ dostaví, je jisté, že nemůže být nucen vypovídat ani jiným způsobem aktivně poskytovat důkazy (např. předkládat listiny, prozradit k něčemu heslo atp.). Zbývá tak jediná otázka, zda je možné obviněného nechat předvést (s vědomím, že na místě nemusí říct ani slovo), a hlavně, k čemu by to bylo. Kdyby totiž SO potřeboval obviněného jen proto, aby ho na ÚJ nějaký svědek poznal, nesmí to maskovat za ÚJ, ale má provést rekognici za analogické aplikace příslušných ustanovení trestního řádu (srov. např. 4 As 189/2014).

I když tedy není předvedení obviněného na ÚJ vyloučeno úplně jednoznačně, budou situace, ve kterých o tom vůbec lze uvažovat, velmi výjimečné a specifické, a finální odpověď na otázku, zda je případné předvedení po právu, nebude možné najít v textu PřesZ, ale spíše v konfrontaci dané specifické situace s ústavně garantovanými právy obviněného.

Z faktu, že na předvedení obviněného má MV šablonu, neplyne vůbec nic, šablona ještě nikdy nikoho nezabila.
« Poslední změna: 13 Června 2020, 08:25:30 od hh »
IP zaznamenána

solaris

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 688
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #52 kdy: 13 Června 2020, 09:04:46 »

Díky za opětovné rozšíření obzorů, zase do sebe pár dílků skládačky zapadlo.

K tomu "nelze obviněného trestat pořádkovou pokutou (a tedy by tím ani nemělo být v předvolání vyhrožováno)": je možné se proti tomu vyhrožování pořádkovou pokutou v Nařízení ÚJ/Předvolání k ÚJ nějak bránit, třeba Stížností? Nebo je potřeba se smířit s tím, že SO v těch poučeních tyto nátlakové věty používají a používat budou?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Frýdlant podruhé - znovuotevření
« Odpověď #53 kdy: 13 Června 2020, 10:06:54 »

Je možné se bránit stížností a zároveň je třeba se smířit s tím, že úřady budou lidi strašit, v tom spočívá jejich raison d'être :)

Problém s poučením a strašením je mnohem hlubší. V normálním světě by poučení plnilo svůj původní účel, tedy účastníka-laika srozumitelně upozornit na jeho práva a možnosti. Úřady by poskytovaly relevantní poučení, individualizované pro konkrétní situaci (takže by např. nepoučovaly zastoupeného účastníka o právu nechat se zastoupit, rodilého mluvčího češtiny bez zjevných handicapů o právu nechat si tlumočit do komunikačního systému pro hluchoslepé atp.) a soudy by naopak nebazírovaly na tom, pokud by v zájmu srozumitelnosti a přehlednosti absentovalo nějaké nepodstatné poučení (na právo, jehož realizace nedávala smysl a nic by na věci nemohla změnit) nebo bylo poskytnuto zjednodušeně tak, aby to Fero pochopil.

Bohužel jsme v Kocourkově, a tak se hra na poučení hraje tak, že se pomalu do každého dopisu opíše polovina správního řádu, příslušné pasáže obsahující práva účastníka většinou doslova. SO vůbec nejde o to někoho poučit, ale mít splněnou povinnost považovanou za ryze formální (a stane-li se tak navíc způsobem zcela nesrozumitelným či alespoň nejednoznačným, je považováno za bonus). Pak ani moc není jak si stěžovat na zbytečné strašení, protože SO nepíše „když nepřijdete, dáme vám pokutu/přes hubu“, ale spíš „v souladu s § xy orgán může ...“. Což je asi jako kdybych já úředníkovi napsal, že v souladu s trestním zákoníkem ho můžou zavřít.

« Poslední změna: 13 Června 2020, 10:09:26 od hh »
IP zaznamenána