Nechci se přidávat k pranýřování pana JezeV (prodat auto, ztratit smlouvu, nepřevést v registru, nezrušit POV). Zcela korektní postup by nyní bylo pojišťovně dodatečně oznámit prodej (otázka je, jak to chce dokládat, když nemá smlouvu, snad nějakým čestným prohlášením), pojistné by musel doplatit stejně (jen už by nešlo o pojistné, ale o odměnu, na kterou má pojišťovna nárok po zániku smlouvy z důvodu, že jí prodej nebyl oznámen), pojišťovna by samozřejmě nic neplnila. Následně by se řešila odpovědnost za tu škodu, pokud je skutečný vlastník/provozovatel nedohledatelný, tak si to nejspíš poškozený nechá zaplatit od ČKP a ta pak začne nahánět toho, kdo je zapsaný v registru (a pan JezeV bez smlouvy a kontaktu bude dost těžko prokazovat, že by to měl platit někdo jiný) a následně ještě dostane pokutu za provozování nepojištěného vozidla.
Takže varianta doplatit pojistné a nechat tu škodu zlikvidovat původní pojišťovnou (byť to není úplně bez rizika, pokud by se pojišťovna dodatečně dozvěděla o tom, že auto bylo prodané) se jeví jako vcelku rozumné řešení aktuální situace. Pak je samozřejmě třeba dotáhnout i ten převod, což je variace na zde již značně ohrané téma „kupující auto nepřevedl“.
Rozporuji vaše tvrzení v tomto i předchozím příspěvku:
- mám za to, že ustanovení o pojistném zájmu, které je v OZ, na povinné ručení vůbec nedopadá. V OZ se jedná o pojistný zájem na pojištění majetku či zdraví svém či "jiné" osoby, zatímco povinné ručení je primárně pojištěním odpovědnosti za škodu této "jiné" způsobené dalším osobám. Navíc se více, než o pojistný zájem pojistníka jedná o splnění zákonem uložené povinnosti pojištění sjednat.
- ano u pojišťovny to projde a není důvodu, proč by to nemohlo projít i na evidenci vozidel, resp, prochází to. V podstatě stačí, když vlastník uvede, že pojistník je jeho bratrancem a požívá lepších bonusů, než on sám a není důvod, proč by to měl úřad zkoumat, resp. z čeho mu má ta povinnost plynout? Též je nutné vzít v potaz, že předložením zelené karty v okamžiku registrace vozidla prokazujete v podstatě pouze to, že existuje papír - zelená karta. Jsou online sjednavače pojištění, kdy je možné si zelenou kartu vyjet pod sankcí neplatnosti smlouvy při neuhrazení pojistného v nějaké lhůtě splatnosti. Dále platí lhůty pro odstoupení při uzavření smlouvy na dálku, případně pak do 2 měsíců od uzavření obecně.
- koretní postup, jak ho popisujete - tedy dodatečné oznámení prodeje vozidla a úhrada "odměny" nelze uplatnit. V podstatě žádné "dodatečné" nahlášení neexistuje. Pojištění POV se řídí zákonem 168/99 a dle §12(1a) zaniká okamžikem oznámení změny. Skutečné datum změny je nepodstatné. Prostě smůla pojistníka, který nesplnil zákonnou povinnost - sankcí je povinnost platit pojistné do zániku. Pojišťovna se nevyhne plnění z této smlouvy popisované JezeV, přestože JezeV již učinil prohlášení o změně vlastníka ke které došlo již před nehodou, jednoduše proto, že smlouva v okamžiku nehody byla platná. Pojistné rovněž není "odměnou" dle OZ, ale bude účtováno dle 168/99 a to do konce kalendářního měsíce dle §13(2) zákona 168/99. Pojišťovna tedy bude plnit z pojistky JezeV a to bez rizika. JezeV uhrazené pojistné pojistné ani nemůže požadovat po novém majiteli, protože nemá žádný důvod - je to jeho vlastní smluvní vztah s pojišťovnou. Měl by jakousi šanci se domoci náhrady za případnou ztrátu bonusu na svém dalším pojištění, ale pochybuju že by mu to reálně klaplo, pokud v kupní smlouvě není přímo uvedená povinnost sjednat pojištění novým majitelem v konkrétní lhůtě.
- obávám se, že i zmíněné zrušení pojistky nebude zcela jednoduché, pokud nový majitel neprovede přepis. V podstatě téměř všechny pojišťovny mají pojistku pro tzv. "fiktivní prodej" - které sloužily k předčasnému ukončení smlouvy a sjednání obvykle levnější pojistky nové (popisuji v jiném příspěvku). Takže jsou zcela běžná ujednání, např. když do 15 dnů nebude předložena kopie TP s uvedením změny či jiná veřejná listina, prokazující skutečný převod, pojištění trvá nadále s povinností platit pojistné. JezeV nepochybně tuto jistotu zatím nemá - nový majitel se zatím jaksi nedostavil.
- bude zajímavé sledovat tuto kauzu v případě, že zmíněný "seriozní pán" již dávno majitelem není a auto změnilo majitele ještě 6 krát. JezeV přeji, aby to takto nedopadlo a doufám, že sdělí další zajímavé info.
edit: v těch citacích jsem se vážně ztratil, nějak mi to nejde.