30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: víceletá gymnazia  (Přečteno 14175 krát)

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
víceletá gymnazia
« kdy: 15 Února 2018, 14:36:03 »

V článku: https://zpravy.idnes.cz/viceleta-gymnazia-jednotne-prijimacky-pataci-cermat-f9t-/domaci.aspx?c=A180205_090839_domaci_nub je věta, která vystihuje způsob myšlení ministerstva školství:
„Přijímací řízení do víceletých gymnázií zásadně znevýhodňuje žáky z méně vzdělaných a finančně hůře zajištěných rodin, jelikož motivace ke vzdělání, kvalita domácí a mimoškolní přípravy a v důsledku toho i vzdělávací výsledky žáků jsou v České republice stále více určovány vzděláním a socioekonomickým statusem rodičů. Vzdělaní rodiče nejen že přihlásí své dítě k přijímacím zkouškám, ale jsou též schopni je na tyto zkoušky řádně připravit,“

Tak to stojí za titul "debil týdne, roku a století..."
A dotyčný autor by byl možná překvapen, kdyby zjistil, že třeba talentové zkoušky zásadně znevýhodňují netalentované děti.

IP zaznamenána

JakubR1

  • Příspěvků: 122
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #1 kdy: 15 Února 2018, 14:46:11 »

Jako absolvent 7-letého gymnázia si myslím, že je to ta nejlepší věc na světě, co mě v devadesátkách mohla potkat. Alespoň co se týče mého vzdělání.
Úředník ale chce pochopitelně všechny lidi stejné, nejlépe stejně nevzdělané. A inkluze a rušení víceletých gymnázií mu do toho krásně zapadnou, ne?
IP zaznamenána

Anorex

  • Příspěvků: 179
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #2 kdy: 15 Února 2018, 14:55:48 »

Jako absolvent osmiletého gymnázia tak úplně nesouhlasím. Pro mě, jako pro člověka, který pak šel na VŠ technického směru osmileté gymnázium mělo přínos přesně 0. Možná s přivřením obou očí tak ještě v prvním semestru ohledně matematiky/fyziky/chemie. Naopak absolventi technických středních škol nás válcovali v technickém kreslení, konstrukci, technologii atd. Po prvním semestru se to srovnalo a stejně jsem všichni začínali od znova.

Je to zkrátka o návaznosti na další studium. Jenže to se v páté tříde ZŠ dost blbě posuzuje, co tak děcko bude chtít za deset let studovat. Nicméně význam gymnázií bych zas tolik nepřeceňoval
IP zaznamenána

t4455

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 349
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #3 kdy: 15 Února 2018, 15:09:07 »

gumidos - To je pouze názorná ukázka sociální politiky, nic víc, nic míň v tom nehledejte. Stejně jako obědy zdarma pro děti sociálně slabých rodičů, internet zdarma pro seniory a podobně...
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #4 kdy: 15 Února 2018, 15:40:06 »

[...] Je to zkrátka o návaznosti na další studium. Jenže to se v páté tříde ZŠ dost blbě posuzuje, co tak děcko bude chtít za deset let studovat. Nicméně význam gymnázií bych zas tolik nepřeceňoval
Co kdo chce studovat a jak mu to bude navazovat bych nechal na něm (či na rodičích), dopadne to vždy lépe, než když se to bude někdo pokoušet centrálně plánovat.

Pokud jde o II. stupeň ZŠ vs. první polovina studia na osmiletém gymnáziu, tak tady z hlediska rozhodování není žádné větší dilema. Obojí je součástí povinné školní docházky, a obsahově je zaměřeno všeobecně (škola či třída se nějak může profilovat, ale to je na tomto stupni nezajímavá nuance). Takže pokud někdo není na studium vyloženě levý (což se zpravidla už v té páté třídě pozná), udělá na víceletý gympl příjmačky a nemá obavu, že by to tam nezvládal, neexistuje žádný rozumný důvod, proč o to neusilovat, leda by snad v daném místě byla anomálie typu, že konkrétní ZŠ v nějakém zásadním parametru ten gympl předčí.

Důležitější rozhodnutí je třeba udělat až po konci ZŠ, přičemž ti, kdo šli na víceletý gympl, mají tu konkurenční výhodu, že pokud jim to vyhovuje, můžou zkrátka zůstat kde jsou (pokud ne, tak jednoduše půjdou na tu SŠ, která jim dle jejich aktuálního náhledu bude vyhovovat lépe - proti těm, kdo zůstali na ZŠ, rozhodně znevýhodněni nebudou).
IP zaznamenána

Angel224

  • Příspěvků: 21
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #5 kdy: 15 Února 2018, 16:26:12 »

Víceletý gympl nerušit a naopak podporovat. Můj osobní názor - nároky ve škole byli daleko přísnější pro mého o 11 let staršího bratra (končil VŠ před 2000) než byli na mě. Naopak nároky v roce 2008 kdy jsem ze střední vypadl na vysokou byli daleko přísnější než to co se učí má neteř dnes. V rámci politické korektnosti si dnes nikdo nedovolí říct, že je někdo línej hajzlík. 80% třídy má nějakou poruchu. Tempo se přizpůsobuje nejpomalejšímu žákovy a inteligentní děti se nudí nebo otravují (což se jim nedivím). Díky ruzným inkluzím, asistenkám, dysgrafikům, dyslektikům, disgrafikům (dřív když měl někdo poruchu učení, tak zatnul zuby a makal, aby nebyl pozadu. Jen ty nejvážnější případy měli úlevu že v diktátu místo 4 chyb na stupeň Nedostatečně mohli udělat chyb 5. Dnes se jim leze do zadku a pak se bavím s člověkem na pohovoru, který má problém plynule číst.)

Víceleté gymnázium dnes je dle mého názoru ekvivalent průměrně těžké školy před 10 lety.
Dnes je to levná možnost, jak dostat chytré dítě ze třídy, kde je na 30 žáků 5 chytrých dětí, kteří se mají zájem učit a zbytek jsou blbci, otravové, cikáni a další typy, kteří tam jsou jen protože musí atd.

IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 023
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #6 kdy: 15 Února 2018, 16:41:53 »

nároky ve škole byli daleko přísnější pro mého o 11 let staršího bratra (končil VŠ před 2000) než byli na mě.
Je to vidět. :-D
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #7 kdy: 15 Února 2018, 16:47:38 »

Nezlobte se, ale psát o kvalitě vzdělávání včetně jakési úvahy, že 5 chyb v diktátu je na kuli i pro dysortografika, a přitom sám těch chyb ve dvou odstavcích udělat ještě víc, no nevím ... snad mě neukamenujete za politickou nekorektnost :)
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 091
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #8 kdy: 15 Února 2018, 16:52:05 »

Zdá se, že i/y je opravdu výzva nejen ve shodě přísudku s podmětem, ale i ve správném skloňování podle rodu.
Citace
... nároky ve škole byli ..... než byli na mě. Naopak nároky..... byli ..... Tempo se přizpůsobuje nejpomalejšímu žákovy ...... Jen ty nejvážnější případy měli úlevu ....
Dnes je to levná možnost, jak dostat chytré dítě ze třídy, kde je na 30 žáků 5 chytrých dětí, kteříse mají zájem učit a zbytek jsou blbci, otravové, cikáni a další typy, kteří tam jsou jen protože musí atd.
Češtin bít múj kobil....
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

medved

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 924
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #9 kdy: 16 Února 2018, 09:22:36 »

Jako absolvent osmiletého gymnázia tak úplně nesouhlasím. Pro mě, jako pro člověka, který pak šel na VŠ technického směru osmileté gymnázium mělo přínos přesně 0. Možná s přivřením obou očí tak ještě v prvním semestru ohledně matematiky/fyziky/chemie. Naopak absolventi technických středních škol nás válcovali v technickém kreslení, konstrukci, technologii atd. Po prvním semestru se to srovnalo a stejně jsem všichni začínali od znova.
Totez ovsem platilo i pro ctyrleta gymnazia (a nejspis i plati dodnes). Na CVUT byli absolventi gymnazii proti absolventum prumyslovek vzdycky v nevyhode. Ono se tak nejak pocita s tim, ze gymnazisti budou pokracovat spise na humanitnich oborech.

Co se tyce vyznamu gymnazii - obecne souhlas. Jenze tady jde i o to, aby se ty nadanejsi deti zbytecne nenudily na zakladce 4 roky s temi, ktere pujdou z devitky na ucnak. A naopak, ty ktere pujdou na ten ucnak by mohly byt ve vetsim klidu bez konkurence tech, kteri jsou o parnik vpredu. Asi by to resilo rozbiti dementniho rovnostarskeho socialistickeho skolskeho systemu, ktery nam tu zavedli bolsevici. Drive byly nizsi a vyssi realky, realna gymnazia, klasicka gymnazia ... kazdy si vybral.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #10 kdy: 16 Února 2018, 10:01:48 »

Co se tyce vyznamu gymnazii - obecne souhlas. Jenze tady jde i o to, aby se ty nadanejsi deti zbytecne nenudily na zakladce 4 roky s temi, ktere pujdou z devitky na ucnak. A naopak, ty ktere pujdou na ten ucnak by mohly byt ve vetsim klidu bez konkurence tech, kteri jsou o parnik vpredu. Asi by to resilo rozbiti dementniho rovnostarskeho socialistickeho skolskeho systemu, ktery nam tu zavedli bolsevici. Drive byly nizsi a vyssi realky, realna gymnazia, klasicka gymnazia ... kazdy si vybral.

Jde o to, že je uplatňována metodika tzv. "inkluze". Syrově vzato - všichni do jedné třídy, bez ohledu na cokoliv. Prezentováno to bylo, jako že sem tam nějaký geniální autista potřebuje zvýšenou péči - asi jako tvrzení, že přicházející imigranti jsou samí kvalitní inženýři a doktoři. Nikdo neřeší nutnost "víceúrovňového učení", přítomnost leckdy mnoha asistentů ve třídě. Reálné dopady - příslušnice nejmenované menšiny v 5. třídě zvládá odečítání  a sčítání do 30 s úspěšností do 20%. Případně inkludovaný autista či aspergerista se rozhodne, že má zrovna chuť na svačinu, nebo chodit po třídě. Pro některé jsou zaváděny "zlobivé třídy" - https://www.byznysnoviny.cz/2018/02/02/mistnost-zlobive-deti-skoly-zaky-chteji-izolovat-mimo-tridu/.
A situace je prezentována tak, že děti se s těmi trochu "jinými" spolužáky naprosto perfektně sžily - jistě, protože je to trochu psina a hlavně jde výuka do kopru, když pár exotů zcela rozbourá hodinu.
Mám pocit, že úroveň základních škol jde do háje. Proto řada rodičů  i dětí chce někam, kde to v háji ještě není, protože proběhne určitý filtr - přijímačky. A snaha omezit víceletá gymnazia je pro mě pochopitelná - už po pár letech se totiž rozevřou nůžky - zhorší se úroveň těch, co budou odcházet z 9. třídy na gymnazia či střední školy proti úrovni těch, co pomocí filtru přijímacích zkoušek přejdou z víceletých gymnazií - což ukáže, jak destruktivní celá inkluze vlastně je. Proto chápu tu snahu třídy s těmi nadanějšími omezit či zrušit. 
IP zaznamenána

tarmara

  • Příspěvků: 265
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #11 kdy: 16 Února 2018, 10:08:27 »

Mám za sebou 8-letý gympl a stavárnu na čvutu. Souhlasím, že průmkaři měli v odborných předmětech veliký náskok, který se mi třeba nepodařilo u stavební mechaniky nikdy dohnat. Na druhou stranu matika byla pro mě jednodušší, protože už před maturou jsme jeli derivace a integrály. A měl jsem štěstí na lidi, takže jsme měli kruhové seance a každý pomáhal s tím co mu šlo.
Inkluzi vidím obecně jako zlo (i v příkladu svého synka v první třídě). 1-2 žáci ve třídě s asistentem a "special treatment" rozhodí výuku. Dobrotrusové se pýří nadšením jak ti dva pokročili, ale zbytek třídy a dovolím si tvrdit, že i pedagog, tím trpí.
Sice je to až za 4 roky, ale už teď jsem přesvědčený, že moje děti ze základky vypadnou co nejdříve.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #12 kdy: 16 Února 2018, 10:28:25 »

Na CVUT byli absolventi gymnazii proti absolventum prumyslovek vzdycky v nevyhode. Ono se tak nejak pocita s tim, ze gymnazisti budou pokracovat spise na humanitnich oborech.
To možná platilo za starého Rakouska o klasickém vs. reálném gymnáziu. V současnosti nevím, kdo by s něčím takovým počítal. Motám se léta kolem matematické a fyzikální olympiády - prostým pohledem do výsledkovek lze konstatovat, že i v těchto ryze nehumanitních předmětech gymnazisti průmyslováky (i další typy SŠ) jednoznačně drtí. Nehledě na to, že řada gymnázií se specializuje - a z těch přírodovědně zaměřených se opravdu ve velkém na gender studies neodchází :)
IP zaznamenána

swenak

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 678
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #13 kdy: 16 Února 2018, 13:06:42 »

Nevím, co je dnes možné, ale neexistuje ještě něco mezi? Před cca 30ti lety jsme měli v cca 70tis městě jednu třídu druhého stupně na jediné škole, která byla složena z žáků, kteří nějak vynikali právě v matematických a fyzikálních olympiádách na prvním stupni. Co jsem tam dělal já, to nevím, ale podstatné je, že jsme měli jiné osnovy, povinné zájmové kroužky (programování, matematika, ...) a další povinnosti nad rámec toho, co ostatní. Zároveň tedy i nějaké výsady, ale to je už jiná věc. Pak jsem po nástupu na průmyslovku z toho nějaký čas těžil, než jsem se dostal do stádia, kdy jsem myslel, že vše vím, protože jsme to již brali a vždy mě naše učitelka přesvědčila, že si to jenom myslím :-)
IP zaznamenána

cyklista

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 458
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #14 kdy: 16 Února 2018, 13:33:13 »

Všichni teď nadávají na inkluzi, ale ona byla svým způsobem na základkách odjakživa, prostě tam byl vždycky někdo pomalejší, kdo ostatní zdržoval. Výhoda víceletých gymnázií (u staršího dítěte markantní, u druhého, co chodilo po zkušenostech s prvním už na jinou základku méně výrazná) je v tom, že na té výběrové škole se prostě začne dřív učit víc a lépe.
IP zaznamenána