30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: víceletá gymnazia  (Přečteno 14169 krát)

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #30 kdy: 23 Února 2018, 13:48:33 »

Představme si, že bude inkluze probíhat třeba ve sportovním klubu. Viz např. https://www.novinky.cz/domaci/368062-pred-turnajem-vyhodili-z-tymu-autistu.html
Děti  s nim nechtěly hrát, kazil hru, v šatně byl vulgární  a zaostával ve hře. Odborná konzultantka pak sdělí, že "je třeba aby problém řešili dospělí, aby informovali trenéra a ten vysvětlil dětem, o co jde"  - rozumějme tomu tak, že se má dětem sdělit, že na jejich názor sere pes i když samostatně naprosto dobře chápou, že dotyčný je brzda jejich snahy - hrát a vyhrát.
Stát by měl zajistit vzdělání i těm "slabým" - ale v podobě a formě přiměřené k jejich schopnostem. Ale hlavní zájem by měl mít na dodání kvalitního vzdělání těm dobrým a nejlepším.
Secpat je všechny dohromady je nápad nemocného mozku.
IP zaznamenána

Martin623

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 476
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #31 kdy: 26 Února 2018, 16:36:57 »

Svým způsobem mají v tom článku pravdu. Ono to tak ze 70% bude. Jen bych použil jen výraz, že žáci z podmětného  domácího prostředí jsou zvýhodněni. A právě tito žáci jsou povětšinou z rodin z vyšším sociálním statusem a obvykle se jedná o děti rodičů s vyšším vzděláním. Nemusí to ale být pravidlem.
Dítě vohnouta sice může mít talent, ale pokud není právě od rodičů motivováno, aby ho rozvíjelo, tak je mu stejně k prdu.
  Dnes vidím jako jediné řešení dát dítě na víceleté gymnázium. V páté třídě se dá poznat, jestli má předpoklady pro studium, ale těžko se poznává, co by mělo v budoucnu studovat. Odejít z kvarty se dá vždycky a má prakticky otevřenou cestu na jakoukoliv střední školu.
  Na základce platilo, že učitel musel přizpůsobit výuku tomu vrcholu gausovy křivky, aby i průměrní pochopili a naučili se a toho lze docílit jen intenzivním procvičováním a opakováním. V ten okamžik se už chytří nudí a je to otrava a vymýšlí se pro ně samostatná jiná práce. Úplní blbci to stejně nepochopí a v lepším případě se jen flákají a hrajou si s mobilem a v horším případě udělají z hodiny kůlničku na dříví.  Po odlivu dětí na víceleté gymply odčerpáme pár chytřejších žáků a  s úrovní výuky musíme klesnout ještě níž, abychom opět pokryli vrchol gausovy křivky.
Jednoduchý příklad z praxe. Za nás se naučilo v šestce sčítat, odčítat násobit a dělit zlomky 90% žáků. Prakticky stejná část pocházela z podmětného domácího prostředí bez rozdílu socialního statusu. Dnes se to samé učí v sedmičce. Podmětné domácí prostředí má, tak 50% žáků. Bohužel stejné procento, žáků se to dokáže naučit a použít . Zbylých 50% má nakumulované neznalosti z národky ( třeba násobilka), takže co dál? Prostě na druhém stupni nelze řešit násobilku, to je matematický aparát, který už by měl fungovat a když není, tak nastává konečná. Je to jen o rozhodnutí učitele. Budu se snažit blbce doučit násobilku nebo budu pokračovat dle osnov. Já osobně bych učil těch 50% dětí zlomky, tam je větší pravděpodobnost, že moje práce bude smysluplná. Ale v ten okamžik, nastává problém, že ti blbci , co už nevědí jak dál, udělají z výuky kůlničku. A tím se vlastně dostáváme k  velmi diskutované  inkluzi.
IP zaznamenána

ViktorN

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 143
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #32 kdy: 27 Února 2018, 08:28:22 »

martin623: máte naprostou pravdu. Korunu tomu všemu nasazuje vydavatelství Fraus se svou matematikou (lépe řečeno takzvanou „matematikou“) prof. Hejného. Podstata této matematiky spočívá v „nestresování žáků“. Počítání klasickým způsobem? To není zábava, ale stres. Proto se v této matematice nepočítá, ale řeší kvízy a hádanky. Násobilka? A zpaměti? Další stres…
Bohužel tato metoda tohoto profesora, který mimochodem razí názor, že matematika by neměla být ani maturitním předmětem (sic!!!), se stává čím dál rozšířenější na základních školách, protože děti jsou v hodinách „matematiky“ spokojené a tak hravé… Zanedlouho zřejmě přijde další level — žádné počty, jen výuka kreslenými filmy (genderově, multikulturně a politicky samozřejmě dokonale vyvážené a 120% korektní).
Důsledek?
Děcka neumí počítat, ale zato jsou skvělé ve kvízech a vyplňování formulářů.
Takže když má takoý produkt Frause/Hejného si v obchodě přepočítat vrácené peníze, tak na odečtení dvou čísel vytáhne kus papíru a začne se shánět po pastelkách, aby si namaloval Hejného „Pyramidu“ či „Autobus“…

Neuvěřitelná degradace a popření všeho, co klasická matematika obsahuje. Naopak univerzálnost jednoduchost postupů (které se dají i obrátit a pod.) se zcela vytratila. Je to ve smyslu: „k montovacímu pásu a na přepočítání výplaty matematika nenížádoucí!“ a po nás potopa…
IP zaznamenána

Anorex

  • Příspěvků: 179
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #33 kdy: 27 Února 2018, 09:54:49 »

Krásně se to dá pozorovat v létě při placení pár pivek někde na zahrádce nějaké brigádní dorostence/dorostenci. Na dvě tři pivka a kávu potřebuje malou kalkulačku, popřípadě je trochu problém dopočítat vrácené peníze na pětikilo atd. Kdyby to byl jeden případ z deseti, ale stává se mi to celkem pravidelně a celoplošně, takže žádné regionální výkyvy  ;D

Tvl, nestresovat se matematikou. Na gymplu i na VŠ jsme z matiky/fyziky/chemie kolikrát pomalu vylučovali Maggi v kostkách, aby jsme ty pololetky nějak dali. Bez mučení se přiznám, že integrály nebo rovnice o více neznámých už dneska nedám bez nějakého osvěžení paměti(ty integrály asi ani s tím :D ), ale trojčlenku, malou násobilku, zlomek a základní nízké počty teda ještě jo. A to už jsem z těch škol taky chvíli pryč  :)
IP zaznamenána

Jan Novák

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 861
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #34 kdy: 27 Února 2018, 10:48:18 »

Takže když má takoý produkt Frause/Hejného si v obchodě přepočítat vrácené peníze, tak na odečtení dvou čísel vytáhne kus papíru a začne se shánět po pastelkách, aby si namaloval Hejného „Pyramidu“ či „Autobus“…
Tu učebnici neznám, ale troška vizualizace neškodí. Co jsem se ve škole nabifloval různých pravidel a pouček a až dlouho potom zjistil jaký je vztah těch věcí třeba v přírodě, že ta matika je ve všem kolem nás a dává to parádně smysl. Člověk pak koukne na strom a skoro vidí ten program a pravidla podle kterých to vzniká.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #35 kdy: 27 Února 2018, 11:29:30 »

Takže když má takoý produkt Frause/Hejného si v obchodě přepočítat vrácené peníze, tak na odečtení dvou čísel vytáhne kus papíru a začne se shánět po pastelkách, aby si namaloval Hejného „Pyramidu“ či „Autobus“…

Neuvěřitelná degradace a popření všeho, co klasická matematika obsahuje.[...]
Na diskusi o Hejného metodě navrhuji případně založit v gaychatu nové vlákno, zde si jen dovolím sporovat názor, že by snad klasická matematika (whatever it means) obsahovala kupecké počty, resp. že by skutečnost, že výstupem základního vzdělání nejsou živé kalkulačky, jakkoliv degradovala a popírala vše, co klasická matematika obsahuje.
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 091
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #36 kdy: 27 Února 2018, 15:28:23 »

Podporuji pohled kolegy hh. Moc bych neslučoval matematiku s počty. S matematikou jsem se setkal až ve 4. ročníku gymnázia - když pominu výrokovou logiku a množiny v 8. a 9. třídě ZDŠ v experimentální matematické třídě, to však byla spíše logika - s integrály. Do té doby to byly čisté kupecké počty (včetně derivací), vždy nasaditelné na nějaké kopyto, a to včetně obávaných slovních úloh.
A úzký vztah matematiky k ostatnímu jsem pochopil částečně až na VŠ díky sqělému kantorovi z matiky (pro kolegu uziv - Studnička, fyzika Zřídkaveselý, obvody též Čajka) a následně díky tomu, že elektrika je v podstatě materializovaná matematika.
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

ViktorN

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 143
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #37 kdy: 27 Února 2018, 22:01:00 »

Souhlasím, že by s ohledem na primární zaměření fóra tato diskuse se neměla moc zabředávat, nisméně oba dva (enzym & hh) mi svým způsobem dáváte za pravdu. Ono totiž na dobrou matematiku musíte mít dobrý základ. Pokud nechápete a neznáte základní násobilku, neumíte pořádně sčítat a odčítat, násobit a dělit (což opravdu jsou ty nejzákladnější základy) tak při vší úctě je velmi nepravděpodobné, že pochytíte střední, vyšší, … atd. prostě matematiku. Jak se zmínil Anorex a také Martin623 — pokud nemáte dobré základy, lépe řečeno žádné základy, děcko nechápe trojčlenku, neumí pod sebou sčítat a odčítat (když mu nedovolíte namalovat si tu slavnou pyramidu či použít hejného tzv. Indické počítání — fakt to tam má!), tak to prostě neumí. Když jsem na třídních schůzkách rozvedl s ostatními podobně „postiženými“ rodiči debatu s učitelkou, tak ta se zmohla na jedinou argumentaci „ale ono to ty děti tak strašně baví, kreslí si pastelkami… a máme to prostě v osnovách“. Obávám se, že zrovna zde můžeme vidět velmi těžkou degradaci našeho školství. Pokud někdo z vás máte malý děcka na 1–3 třídě, zkuste se jim podívat do aktovky, zdali místo matematiky tam nemají toho Frause. A zkuste si tím prolistovat. Zhrozíte se. To fakt není žádná matematika, natož počty…
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #38 kdy: 28 Února 2018, 01:06:08 »

Mám dojem, že mícháte víc věcí dohromady. Oddělil bych 3 věci. 1) matematika x počty, 2) jak má vypadat výuka, 3) co má být výstupem.

Ad 1) Matematika jako taková je o abstrakci, strukturách, souvislostech, určitém způsobu uvažování s důrazem na exaktnost. Počty jsou pouhá aplikace, a z tohoto úhlu pohledu není velký rozdíl mezi tím, zda se žák 2. třídy učí malou násobilku, či zda posluchač technické VŠ počítá přechodové jevy v obvodech řešením soustavy diferenciálních rovnic metodou Laplaceovy transformace - jde jen o jistý rutinní postup, ale je velký rozdíl mezi tím umět jej provést a rozumět tomu, co je za tím.

Ad 2) Trochu rozumím matematice, ale prd vím o tom, jak ji učit, zejména malé sviště, takže možná jsem úplně mimo, ale pokud je Hejný alespoň trochu o tom, že děti dostanou příležitost na něco reálně samy přijít, vymyslet (aniž by jen kopírovaly odněkud převzaté postupy bez snahy je skutečně pochopit), tak jen houšť a větší kapky! A je-li to navíc zábavnou formou přiměřenou věku, tím líp. Našprtat se násobilku a trojčlenku vedle toho jistě nikoho nezabije, ale zároveň je smutné, když se u toho i skončí. Ve vyšším věku, tj. minimálně od SŠ a samozřejmě na VŠ, moje konzervativní nátura má za to, že není nic špatného na tom, že student před zkouškou ze stresu a nároků sere Maggi kostky, ale znechutit nesmyslným drilem matematiku dětem, jak je v Kocourkově bohužel zvykem, není nic než medvědí služba.

Ad 3) Že běžný absolvent povinné školní docházky neumí rychle a bez chyb počítat z hlavy, mi v době mobilů a EET žíly netrhá. Bohatě mi stačí, že když někdo nastoupí jako pingl, tak má ze školy alespoň takovou průpravu, že je po krátké době schopen se to sám naučit, aniž by bylo nutné jej kvůli tomu poslat na měsíční rekvalifikační kurz. Stejně tak mi nepřipadá významné, jaké integrály zvládne absolvent VŠ spočítat po ztroskotání na pustém ostrově, ale zda je reálně schopen zadaný problém přetavit do vhodného modelu a ten v potřebném rozsahu upočítat, přičemž zda ve finální fázi použije sw typu Mathematica/Matlab či to oldschoolově zvládne na koleně, je už jen nepodstatná nuance.
« Poslední změna: 28 Února 2018, 01:12:49 od hh »
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #39 kdy: 28 Února 2018, 09:34:50 »

Moje reálná zkušenost:
dítě - 3. třída. Od počátku Comenia script a Hejného metoda, celkově "škola hrou". Výsledek - spočítá všechno, co si myslím, že spočítat má. Překvapivě dává na první dobrou i určité jednoduché počty u trojciferných čísel. A při písemném sčítání víceciferných čísel je postup pořád stejný. Při občasných "otevřených hodinách" je vidět, že většina dětí při matematice "má zájem objevit postup" - je to prostě vidět. Nemám vůči Hejnově metodě vůbec nic - podle mě vzbuzuje chuť přemýšlet. Naopak se neumí podepsat a nepřečte krasopisně napsaný dopis od babičky, poslaný na "lyžák". To jsem viděl jako větší problém, protože neexistuje jakákoliv návaznost pro vyšší stupně či navazující školy - ale po určité diskusi s učitelem začala probíhat výuka i spojitého písma.
IP zaznamenána

Anorex

  • Příspěvků: 179
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #40 kdy: 28 Února 2018, 10:18:08 »

Mám dojem, že mícháte víc věcí dohromady. Oddělil bych 3 věci. 1) matematika x počty, 2) jak má vypadat výuka, 3) co má být výstupem.
....

Jenže já mám právě ten dojem, že tyto Vámi velmi správně uvedené kategorie spolu velmi úzce souvisí a jejich dobrá kombinace a návaznost má vyplodit ten správný a kýžený výsledek. Proto je do jisté míry potřeba je míchat dohromady, aby ta správná návaznost vznikla a neměli jsme mezi sebou poměrně velkou část společnosti, která si neumí spočítat základní útratu někde u piva (OK, tady může nastoupit kalkulačka, EET a podobné výpomoci), ale co hůře, poměrně dost lidí s exekucemi a dluhy, protože si třeba neumí spočítat relativně jednoduché výše úroků dle procent (RPSN) na svých splátkách instantního štěstí (půjčky na dovolenou, spotřební elektroniku a podobné blbosti).

Nejsem ze školy(SŠ,VŠ) nijak extra dlouho (jednotky let), ale evidentně již dostatečně dlouho, že jsem nezažil při výuce tyto moderní praktiky "školy hrou". Zažili jsem tedy matematiku, fyziku, chemii a horší VŠ předměty (dodnes seru Maggi v kostkách při pomyšlení na pružnost, pevnost, hydro a termodynamiku) tím "původním" drilem a krom toho, že integrály na mojí hlavu už prostě byly chvílemi moc, tak mi dodnes nějak nic nechybí a funguju. Což se dá říct o většině mých spolužáků. Za to u mladší generace dnešních středoškoláků, se kterými i díky svému současnému zaměstnání přijdu do styku, pozoruji v tomto směru trochu menší schopnosti. Možná to souvisí se stylem výuky, možná ne, možná je to dáno menší schopností mladších generací se starat sami o sebe a chtít (se učit, pracovat, atd.), nevím...  :)
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #41 kdy: 28 Února 2018, 11:02:46 »

Jenže já mám právě ten dojem, že tyto Vámi velmi správně uvedené kategorie spolu velmi úzce souvisí a jejich dobrá kombinace a návaznost má vyplodit ten správný a kýžený výsledek. Proto je do jisté míry potřeba je míchat dohromady, aby ta správná návaznost vznikla [...]
Já netvrdím, že to nesouvisí, moje výhrada byla k bordelu v diskusi, kde se na pozadí filipiky proti Hejnému dovozovalo cosi o matematice atp., případně o tom, co by v rámci výuky matematiky měla škola studentovi dát.
IP zaznamenána

Anorex

  • Příspěvků: 179
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #42 kdy: 28 Února 2018, 11:12:49 »

OK. Pak jsem to správně nepochopil...
IP zaznamenána

Mike

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 752
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #43 kdy: 01 Března 2018, 23:09:27 »

pánové obdivuji vaše nadšení, ovšem je zřejmé, že je způsobeno právě stylem výuky
já matematiku dodnes nesnáším, zejména od dob té abstrakce
vztah k ní mám asi jako k ZVS, kterou jsem ovšem absolvovat nemusel
přesto mi nedělají problém počty, v dřevních dobách jsem měl dokonce lístek v hospodě spočtený dřív než číšník

a protože se dodnes k podobným akcím přichomejtnu, vůbec se nedivím těm mladým holkám, že mají kalkulačku
ono když vám majitel dá 300-500 za akci čistá ruka, tak udělat maňase 200 je už znát

připomnělo mi to ovšem naši vyučující na SPŠ, která nám to do těch hlav prostě dokázala nacpat (ale už se dávno pro nadbytečnost vypařilo)
i s její poznámkou, že se tomuto předmětu věnuje především proto, že výklad matematiky je již 300let stejný
a jak ráda dodávala "na rozdíl od jiných předmětů..."
« Poslední změna: 05 Března 2018, 23:34:18 od Mike »
IP zaznamenána

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 200
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:víceletá gymnazia
« Odpověď #44 kdy: 05 Března 2018, 14:01:00 »

https://www.facebook.com/tatapartak/posts/1544379729012498
odporem zajimave, jen co vzdelani tech deti...
IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin