30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste  (Přečteno 10413 krát)

Mike

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 750
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #15 kdy: 14 Dubna 2021, 23:35:07 »

jako Brandýs ?
tak to je bez registrace bez šance
jestli o tom ví více zájemců, tak bude fronta až na náměstí
IP zaznamenána

mcsoap

  • Příspěvků: 606
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #16 kdy: 19 Dubna 2021, 13:17:20 »

Dnes jsem využil pondělního "otevřeného úřadu." Bohužel jsme se s úřadem neshodli na tom, jakým zákonem se moje podání řídí. Úřad odmítl podání převzít, odmítl o tom vystavit potvrzení-protokol a odmítl přijmout stížnost, nadto tvrdil, že moje podání se neřídí správním řádem, ale zákonem o občanských průkazech. Po nějaké době jsem si vzpomněl na místní příspěvek HH a zavolal jsem tedy policii, která provedla zjištění totožnosti osoby za okénkem a nějakou dobu se mnou řešili, co vlastně chci. Úřad dále tvrdil, že moje dokumenty nepřijme, protože vzor ministerstva vnitra je jen vzor a já musím vyplnit jejich žlutou kartičku (totéž, ve stejném rozměru, jen jejich kartička je A6 a můj papír je A4 s bílými okraji) a moje nájemní smlouva není originál, protože je v ní sice správné datum, ale přeškrtnuté období nájmu. Úřad se tedy domnívá, že jsem v Dubnu 2021 uzavřel s pronajímatelem smlouvu na nájem bytu od začátku roku 2019 do konce roku 2019. Opakovaně jsem úřadu i strážníkům tvrdil, že rozhodnutí úřadu nepřijmout podání zcela respektuji a jediné co žádám je, aby o tomto odmítnutí sepsali protokol podle správního řádu. Měšťáci pochopili, úřad nikoliv. Po nějakém dohadování dospěl úřad k tomu, že na jejich odboru podání učinit nemohu a musím se za tímto účelem odebrat k podatelně úřadu, což jsem uposlechl. Na podatelně mi paní sdělila, že ona se rovněž žádným správním řádem řídit nebude, protože ho nezná a jelikož není úřednicí ale zaměstnancem úřadu, tak se jím ani řídit nemusí a že většině lidí stačí jen kopie podaných dokumentů s razítkem úřadu. Mojí stížnost na úřednici před ní a také na ní samotnou podmiňovala tím, že je musím podat písemně a v obálce. Nakonec ale svolila k tomu, že stížnosti mohu podat ústně. O tomto odmítla provést záznam. Moje podání přijala, ale odmítla o tom vystavit jakýkoliv záznam, takže na úřadě je teď originál mé nájemní smlouvy a vyplněný formulář pro změnu trvalého bydliště, ale bez záznamu o tom, kdo podání učinil, kdy, kdo jej převzal a kam má úřad odpovídat.

Měšťákům jsem opakovaně sdělil, že od nich žádám, aby jednak zjistili totožnost osob, se kterými jednám, protože tyto mi nechtějí svou totožnost sdělit a dále aby zabránili dalšímu nelegálnímu jednání úřadu a vyzvali úřad, aby postupoval v souladu se správním řádem. To strážníci odmítli udělat s tím, že oni nejsou rozhodovacím orgánem a nemohou mi pomoci. Totožnost osob zjistili, pro účely úředního záznamu. Celkově komunikace probíhala řekl bych slušně a zcela formálně ve vazbách já-strážníci, ale nikoliv ve vztahu úřad-strážníci a úřad-já. Úřad byl zastoupen několika hysterickými ježibabami, které pořád opakovaly, že se žádným správním řádem řídit nebudou.

Ani na potřetí se mi tedy nepovedlo učinit podání ve věci ohlášení změny trvalého bydliště.

Pokud bych se ohnul, vyplnil žlutý lísteček, patrně bych uspěl. Protože ale vysíračsky trvám na tom, aby úřad jednal zcela zákonně, nedaří se mi kýžený úkon provésti. Zcela si to uvědomuji.
« Poslední změna: 19 Dubna 2021, 17:13:03 od mcsoap »
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #17 kdy: 19 Dubna 2021, 15:10:47 »

Pár technických.
1) Chápu-li správně, bavíme se zatím pouze o změně TP, tj. postupu podle zákona č. 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel (celým názvem Zákon o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů), nikoliv zákona o OP, jak je zmíněno.
2) Proces změny TP je nepochybně řízením o žádosti ve smyslu § 44,45 SprŘ a správní řád se na celý proces vztahuje (samozřejmě, v souladu s principem lex specialis jen subsidiárně, tedy jen v otázkách, které zvláštní úprava, zákon o evidenci obyvatel, neupravuje jinak).
3) Je-li momentálně jádrem sporu vyplnění žlutého lístečku, tak skutečně v § 10(6)(a) je explicitně jako náležitost ohlášení změny TP uvedena povinnosti "vyplnit a podepsat přihlašovací lístek" (zmocnění k vydání vzoru tiskopisu je dále v § 25) - tedy hrajete-li momentálně (vašimi slovy "vysíračskou") hru na přesné dodržování zákonů, tady jste na tenkém ledě. Já to chápu tak, že žádost jako takovou (kterou je ve smyslu SprŘ zahájeno řízení a na jeho konci má být buď rozhodnutí o nezaevidování změny, nebo její provedení) je možno podat libovolnou formou v souladu s § 37 SprŘ (zpravidla se to děje ústně/konkludentně tím, že občan přijde na úřad a řekne, co chce), ale vyplnění lístečku je pak jednou ze speciálních náležitostí té žádosti. Zda jde o podmínku "sine qua non", tedy pokud krví vlastnoručně nepodepíšu žlutý lístek, úřad změnu nezaeviduje, nebo je to jen formalita, to fakt netuším, protože tento druh "občanské neposlušnosti" mi přijde kontraproduktivní. Obecně bych řekl, že má-li úřad vše v písemné a podepsané žádosti, mělo by mu to stačit (dělá-li se žlutými lístečky nějaký rituál, může si ho vyplnit sám a místo podpisu tam přicvaknout tu žádost). Ale třeba to má nějaký hlubší význam, v takovém případě má úřad žádost zamítnout, toto řádně odůvodnit, a spor, zda vyplnění žlutého lístečku je/není nutné, pak můžete přes krajský úřad, krajský soud, NSS a ÚS donést až do Štrasburku (doporučuji se zaměřit na čl. 3 - zákaz mučení a nelidského zacházení).
4) Pochybnost o existenci vztahu k adrese (z důvodu nějakého škrtání v předkládané smlouvě) chápu jako věc, kterou se může ohlašovna zcela legitimně zabývat. Podle zákona máte povinnost doložit oprávnění užívání bytu. Proto to má taky povahu správního řízení, je třeba zjistit skutkový stav a na jeho základě rozhodnout. Jak konkrétně to bude probíhat ale už je na žadateli a úřadu (normálně by žadatel babě řekl, že je to škrtnuté asi proto, že pronajímatel vytiskl starý vzor, a podepisovalo se to už takto, a baba by řekla "aha", jak to bude probíhat ve vašem případě netuším, patrně dosáhnete buď toho, že vám TP nepřepíšou, nebo že bude ohlašovna otravovat pronajímatele).
5) Podatelna musí přijmout cokoliv tam donesete (limitem mohou být leda faktické překážky, např. kdyby podání nebylo na papíře, mělo nějaké neobvyklé rozměry). V obálce to fakt být nemusí.
6) Postavení baby z podatelny vůči úřadu je irelevantní. Dokud se nějak podílí na výkonu působnosti úřadu, je to pro vás úřední osoba.
7) hysterie, ne histerie

Z poslední věty je zřejmé, že momentálně už vám nejde o ohlášení změny TP, ale o něco jiného, tak radši přestanu do vlákna přispívat, protože nemám pocit, že by to mělo smysl. Povede-li se vám překonat první linii obrany a konečně žádost podáte (např. tak, že ji pošlete poštou), a následně si (skrz stížnosti či podněty k nadřízenému orgánu) vynutíte vydání negativního rozhodnutí, tak ho sem pošlete, rozebereme odůvodnění a jak to bylo/nebylo s tou zákonností.
IP zaznamenána

mcsoap

  • Příspěvků: 606
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #18 kdy: 20 Dubna 2021, 17:38:05 »

Úřad mé podání sice oficiálně nepřevzal, ale dnes telefonoval pronajímateli bytu, aby se přesvědčil, že v bytě bydlím. To majitel potvrdil, ale úřad opáčil, že protože ve smlouvě je přeškrtnuté datum, tak musím stejně přinést jinou smlouvu, kde škrty nebudou. Nechápu potom smysl hovoru, ve kterém majitel potvrdí, že moje ohláška trvalého bydliště je legitimní, ale úřad řekne že to stejně nepřijme. Chvíli jsem tedy přemýšlel, co tedy úřednice sledovala tím, že otravovala majitele, když změnu TP stejně neprovede, ani když jí to majitel potvrdil. To mi majitel sdělil - "já vám volám, protože chci chránit váš majetek a von si tam potom bude moct napsat další lidi". To majitele k smrti vyděsilo, protože ví, jak to dopadá, když chce stát někoho chránit.

Mám za to, že nakonec budu muset kapitulovat ze zcela pragmatických důvodů a provést celý rituál s ohlášením změny TP přesně podle not úřadu, bez ohledu na zákonnost těchto not, pokud chci zachovat dobré vztahy s pronajímatelem nemovitosti.

Disclaimer: Nemám snahu se propracovat k ranku exot, ani dělat naschvály jen tak z hecu. Ale když jsem si nevšiml, že jsem o 97 Kč překročil limit pro registraci plátce DPH a úřad mi nařídil doplatit DPH za 6 měsíců zpětně a stotisícovou pokutu za zpětné neodevzdávání hlášení, penále apod., tak můj příběh také nikoho nezajímal a úřad v tom problém neviděl. Zákon je holt zákon. Nevidím tedy vůbec žádný morální problém v tom, že když řeším něco s úřadem, tak trvám na naprosto důsledném dodržování platných zákonů, protože totéž požaduje stát po mě. Přehoupnu-li se ze snahy s úřadem něco vyřídit, do snahy s úřadem vyjebat, tak na to ve svých příspěvcích zpravidla upozorním, abych neplýtval časem ostatních, které taková aktivita nezajímá. Myslím, že i v tomto případě měl úřad mnoho příležitostí věc vyřídit rychle a bez problému.

Pro úplnost přikládám anonymizované verze stížností, které byly dosud úřadu odeslány. Když už nic jiného, poslouží případ jako learning experience v mé snaze vypravovat dokumenty, ve kterých se snažím adoptovat žargon, který tak často vidím na fóru a u Peciny.

https://mega.nz/file/nJ0AXKoY#dfER64JtRtjPtz4yzcqM8hcQpzsTLZNMLDmkVuJPF1Q
https://mega.nz/file/vcNEDRLS#KUsrAIGi3lPJL8xkh1xK8VZxjqZ6dEKjszj86TGJ4l8
https://mega.nz/file/HUNkSDjI#Rk0p8sa3uNGUB82XioYT47lPgtC_ihZbx3p418K18fs
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #19 kdy: 21 Dubna 2021, 08:50:16 »

Stížnosti asi dobrý, i když jako celé dosavadní vlákno jde o malichernosti. Za nejzávažnější prohřešky považuji to kšeftování s tepláky v průběhu úředního úkonu, a pak především rozhovor s majitelem. Nejde tak ani o to, že mu volala, to dává smysl - vznikla nějaká pochybnost o smlouvě (resp. o vztahu vás k bytu, do kterého se chcete přihlásit k TP), a je určitě méně invazivní někomu zavolat, než si ho předvolávat, nutit předkládat nějaké dokumenty atp. Z telefonátu má vzniknout úřední záznam. Méně už dává smysl, proč i přes potvrzení existence nájemního vztahu pořád něco mele o nutnosti přinést jinou smlouvu, a zejména proč tato moudra říká někomu jinému než žadateli. Naprosto přes čáru jsou ovšem parafrázované poznámky typu "chci chránit váš majetek" a "von si tam potom bude moct napsat další lidi".
IP zaznamenána

lerion

  • Příspěvků: 847
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #20 kdy: 21 Dubna 2021, 09:47:25 »

Podle meho urednice doufala, ze majitel rekne, ze tam mcsoap uz nebydli. Tim by nejenom mohla vsechno smest ze stolu, ale navic zaridit jeste opletacky jinde.

Bohuzel majitel nepotesil, potvrdil verzi zadatele a tak ho aspon zkusila vystrasit.
IP zaznamenána

mcsoap

  • Příspěvků: 606
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #21 kdy: 21 Dubna 2021, 10:01:06 »

Paradoxně ty části, které považuje HH za nejzávažnější mohu já jen těžko napadnout bez toho, aby došlo k obtěžování majitele úřadem. Pokud bych se pustil do popotahování úředníků za to, co řekli do sluchátka, tak by nevyhnutelně došlo k předvolání majitele. Nevím jak to říct, prostě majitel bytu má obavu, že se na úřadě někomu znelíbí a ten mu začne šťourat do podnikání. Prostě tyhle problémy nepotřebuje, já se mu nedivím, nechci mu je přidělávat a navíc s ním mám opravdu dobrý vztah, který nechci narušit.

Předpokládaný vývoj je takový, že příští pondělí nastoupím v "den otevřeného úřadu" se žlutým lístkem k obřadu hlášení TP na stanovišti "občanských průkazů", kde se provede nepostradatelný rituál a tím to celé skončí. Stížnosti, které budou odmítnuty, odvolám na nadřízený orgán, který je patrně taky zahodí a já to celé použiju jenom jako dobrý materiál pro nějaké články na web.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #22 kdy: 21 Dubna 2021, 11:39:19 »

+1

Píšu-li, že v celém příběhu je nejhorší, že si nahromaděnou frustraci úřednice ventiluje v telefonátu s majitelem, nemyslím to tak, že by bylo vaší povinností to rozmáznout.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 636
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #23 kdy: 21 Dubna 2021, 21:12:52 »

Nejaký to oznámení situace písemně není schůdný? Informace podle zákona dodáš, voni ať si lístečka třeba vytírají, nech si to vyřídí ve správku, který musí začít, neboť dostanou podnět k zahájení.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - e-shop nekonformních samolepek a placek

johncreek

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 471
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #25 kdy: 26 Dubna 2021, 01:32:54 »

V bodě 2 se imo (ale to berte s velkou rezervou) točíte okolo neexistujícího pochybení úřadu. Vím sice o ArchZ velké prd, ale z toho, co Vám zaslal úřad je imo zřejmé, že ve věci se spis vede. Právě ta "Naše značka" je tím spisovým identifikátorem. Číslo jednací tam afaik být nemusí, minimálně já nezažil, abych ho v nějaké stížnosti (mimo běžící správní řízení) měl. Domnívám se, že celý tento bod je mimo. Na druhou stranu, pokud se s tím budou muset vypořádat, proč asi ne.

EDIT: Doporučuji prostudovat toto obohacující čtení :D https://iuridictum.pecina.cz/w/Identifik%C3%A1tor_listiny
« Poslední změna: 26 Dubna 2021, 01:41:11 od johncreek »
IP zaznamenána
Všechny moje rady a tvrzení berte s rezervou. Jsem pouze nadšenec, nikoliv právník/advokát.

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #26 kdy: 26 Dubna 2021, 04:27:38 »

K úvaze nadřízené, že by z § 18(2) zákona o evidenci obyvatel plynulo, že se nejedná o správní řízení - to je samozřejmě kravina. Z toho ustanovení plyne jen to, co se tam píše, tedy že místo písemného vyhotovení rozhodnutí je výsledek zachycen v přihlašovacím lístku. Jde o analogii postupu např. podle § 151 SprŘ, kde některá řízení končí vydáním dokladu místo klasickým písemným rozhodnutím.

Lze argumentovat i systematicky - chce-li zákonodárce vyloučit aplikaci správního řádu, dělá to explicitně (stačí se podívat do libovolného předpisu, který takovou odchylku obsahuje, namátkou třeba § 183 školského zákona, § 20 infozákona, § 192 stavebního zákona ...). Nechávám stranou, že tyto klauzule jsou jen takový divný folklór - dají se rozdělit na zbytečné (snaží se vymezit vztah ke SprŘ tam, kde stejné řešení plyne už z obecné systematiky) a chybné (pokud výslovným vyloučením celého SprŘ při absenci jiné komplexní úpravy, která by jej nahradila, vyrobí mezeru, kterou stejně nelze rozumně zaplnit jinak než přiměřenou aplikací SprŘ).

Tolik k fake news z úřadu, k postupu zakladatele vlákna se vyjadřovat nebudu.
IP zaznamenána

mcsoap

  • Příspěvků: 606
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #27 kdy: 26 Dubna 2021, 13:23:18 »

V bodě 2 se imo (ale to berte s velkou rezervou) točíte okolo neexistujícího pochybení úřadu. Vím sice o ArchZ velké prd, ale z toho, co Vám zaslal úřad je imo zřejmé, že ve věci se spis vede. Právě ta "Naše značka" je tím spisovým identifikátorem. Číslo jednací tam afaik být nemusí, minimálně já nezažil, abych ho v nějaké stížnosti (mimo běžící správní řízení) měl. Domnívám se, že celý tento bod je mimo. Na druhou stranu, pokud se s tím budou muset vypořádat, proč asi ne.

EDIT: Doporučuji prostudovat toto obohacující čtení :D https://iuridictum.pecina.cz/w/Identifik%C3%A1tor_listiny

Víte, taky mě to napadlo. Tak jsem se cestou do kanceláře dneska zastavil na tom úřadě. Přinesl jsem si formulář "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu", originál, žlutý, přímo od nich, vyplněný, vzal si lístek, vystál frontu o 0 lidech a počkal, až si úřednice doproberou všechny své nepracovní záležitosti, zrovna se řešil Zemanův projev. Předložil jsem lístek, požádal o zápis. Úřednice měla nějaké kecy ke stížnostem a podáním, ale skřípal jsem zubama a říkal si, že mám svý práce dost a potřebuju to vyřídit. Nic naplat, nedala si říct a sama od sebe přinesla nějakou odpověď, kterou údajně již poslala korespondenčně jako odpověď na mé nepodání z posledně (dokumenty si vzali, ale nic o tom nevystavili a řekli, že s tím oni nic dělat nebudou). Zeptal jsem se opatrně, jestli bych jí nemohl dát můj žlutý lístek a nájemní smlouvu. "No já vám chci ukázat, co sme vám vodpověděli." Byl to dokument se stejnou hlavičkou a "naše značka". Tak jsem se rovnou zeptal, jestli to je číslo spisu.

"Není, to je číslo jednací."
"A kde je číslo spisu?"
"Žádný není. To je odpověď na vaší výzvu."
"Já jsem podával stížnost, ne výzvu."
"To není na stížnost, to je jak jste nám tady minule nechal ty papíry."
"To bylo podání, ne výzva. A o podání máte sepsat potvrzení a založit spis."
"No tak todle je spis."
"Tohle je spis?"
"Jo."
"Kde je číslo spisu?"
"Tady." (ukazuje na "naše značka")
"Takže tohle už není číslo jednací, ale je to číslo spisu teda?"
"To je vobojí."
"Jo? A kde je spisový arch?"
"A co teda chcete?"
"Já chci nahlédnout do spisu."
"No tak nahlížejte."
"Kde je spisový arch? Kde je záznam z jednání s panem XXX (pronajímatel)?"
"To je mezi mnou a ním, do toho vám nic není."
"Podívejte se, vy máte vést spis, já do něj chci nahlédnout, kde ho máte?"
"Vy jste mi ale nevolal že sem chcete jít nahlížet do spisu, jak to mám jako vědět?"
"Já nikam volat nemusím, nahlížet do spisu jako účastník řízení mohu kdykoliv, kdy je úřad otevřen. Vy jste to sem přinesla."

(přepis je z paměti, ne z videa)

Úřednice beze slova odchází a bouchá dveřmi.
Také beze slova odcházím, nebouchám dveřmi.

Tohle je prosím vás úřad městské části Prahy, žádná vesnice na Moravě. Já mám lepší věci na práci a už nemám v plánu sepisovat další stížnosti z dnešního dne. Prostě je to kráva. Dneska jsem tam šel vybaven vším co chtěli, bez ohledu na zákonnost jejich postupu, ve snaze prostě provést zápis po jejich. Paní představená, vedoucí občanskoprávního odboru, profesionálka v nabíhání na vidle, ale úplně ignorovala mojí snahu provést zápis a derailovala celé jednání a začala tam řešit škrty ve staré nájemní smlouvě a trvala na tom, že prostě budeme řešit moje podání a dopadlo to jak muselo. Já nezvyšuji hlas, nemluvím sprostě, nejednám arogantně... Úřad už zcela opustil svou agendu s nutností se registrovat u kadlecelektro.cz, takže to zítra zkusím znovu a zkusím vícekrát opakovat, že bych jenom chtěl vyřídit zápis a že nechci řešit jejich odpovědi na mé stížnosti a předchozí podání. Třeba jí to prostě nedošlo, když jsem to řekl jen jednou.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 636
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #28 kdy: 27 Dubna 2021, 04:15:21 »

Banda nekompetentní lemer, co tam nemá co pohledávat. Todle skýtá dobrej fun factor, doporučuju to zaznamenávat aspoň audio a pak to celý medializovat. Nějakej blesk by za to mohl i nějakou kačku pustit. Tak vypatlaný lemry, co nemají ani ponětí vo tom, že ty zákony, podle kterejch se mají řídit, existují, to je drsný. Plesky by pak mohly trochu voprudit ředitele a tajemníky, kolik desítek milionů ročně za takový tupce vyhazujou a co si jako myslí dyž je to finančně tak špatný, že ani nesvítí v noci lampy, ale na tyle příživníky prachy mají.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - e-shop nekonformních samolepek a placek

mcsoap

  • Příspěvků: 606
    • Zobrazit profil
Re:Omezeni provozu uradu, zmena trvaleho bydliste
« Odpověď #29 kdy: 27 Dubna 2021, 19:15:25 »

První polovina cesty je za mnou, trvalý pobyt je změněn, roh občanky ustřižen. Dnes jsem napochodoval na úřad s jejich žlutým lístečkem, nájemní smlouvou a penězi a provedl celý úkon přesně po jejich. Nejprve jsem počkal až přítomné úřednice dořeší problematiku šminek a pičifuků. Po nějaké době jedna z nich prohlásila "počkej prosimtě" a šla se podívat na vyvolávací systém, který už nějakou dobu hlásil, že tam je jeden čekající lístek. Když mě uviděla, zbledla, roztáhly se jí zornice, okolí potemnělo a venku udeřil hrom. Utekla zpátky do části, kam není vidět a šeptem oznámila soudružkám: "Je tady pan mcsoap, co budeme dělat" (tahle část není vtip, stále mi není jasné, jestli se mám stydět že se mě tak bojí, nebo ne). Po nějaké době přišla paní vedoucí a chopila se okénka. Spolu jsme to zcela formálně vyřídili. Problém nastal, když jsem byl dotázán, zda chci rovnou požádat o vydání nového občanského průkazu. Měl jsem jít vyplnit nějakou žádost, která měla být za rohem. Tam žádná nebyla, tak jsem šel domů. Myslím, že na dnešek je posun dostatečný a vydání občanského průkazu je celá nová oblast, kterou si musím osvěžit.

K mému překvapení jsem dnes na poště převzal dopis z úřadu, který byl reakcí úřadu na mé nepodání dokumentů ve věci ohlášky trvalého pobytu ze začátku Dubna. V tomto nepodání úřad přijal dokumenty až po tom, co na místo dorazila hlídka městské policie, zjistila totožnost osob a úřední osoba na podatelně najednou byla schopna mé podání přijmout. O tomto podání nezaložila spis a odmítla vydat potvrzení podle § 18 SpŘ. Na toto nepodání nyní úřad reaguje. Anonymizovaná verze dokumentu je zde:

https://mega.nz/file/XEsnSKrQ#ndQfJsj_DsOuCKoq6LZrsF-tPCsWVOqRbPY3J3YjavE
https://mega.nz/file/LA0zRCaT#z0GosMV3ph5ngz8tupAKTiPYTMo0hYmjUKJ4VSMpcak
https://mega.nz/file/yV8zUYrZ#6T8FJX7w8y_Vqrv0xBAQJG1UzXOQtwFnxTiTfpcZDTs

Z této reakce jsem vykoukal následující:

- Dokument stále není opatřen žádnou spisovou značkou.
- Orgán argumentuje nějakým vnitřním organizačním řádem, podle kterého je místem pro zřízení ohlašovny pobytu ta konkrétní místnost a odbor. To jsem nejprve nevnímal negativně - tuto informaci může občan upotřebit, snaží-li se opravit vady svého podání.
- To ale padá hned v další větě ke konci odstavce: "z výše uvedeného je zřejmé, že jste nepostupoval v souladu s § 10 odst. 5". Úřad tedy skutečně tvrdí, že občan nepostupoval v souladu se zákonem, protože doručil své podání na podatelnu a ne ke konkrétnímu okénku na úřadě, protože podatelna úřadu neplní funkci ohlašovny podle jejich vnitřního řádu a občan má doručovat na ohlašovnu podle zákona o evidenci obyvatel. Můj názor ale je, že v okamžik, kdy jsem činil podání, jsem nepostupoval podle zákona 133/2000 o evidenci obyvatel, ale stále podle zákona 500/2004 SpŘ. Napadlo mě, že pokud by úřední osoba na podatelně řekla: "Snažíte se provést změnu trvalého pobytu podle 133/2000?", já bych řekl "Ano." a ona by řekla "Ohlašovna změny trvalého pobytu ve smyslu 133/2000 je na přepážce občanskoprávního odboru." tak já bych neměl důvod trvat na učinění podání na podatelně podle SpŘ a moje stížnost na postup takové úřední osoby by mohla být vyhodnocena jako nedůvodná. Jenže takhle ten dialog neprobíhal. Na podatelně jsem od začátku říkal, že chci učinit podání podle SpŘ. Úřednice stále opakovala, že ona nemůže provést změnu trvalého pobytu. Já jsem jí tvrdil, že to naprosto chápu a ani to po ní nechci, chci jen aby mé podaní řádně přijala a vystavila protokol podle § 18 SpŘ, protože vyřízení podání provede někdo jiný, kdo změnu TP provést může. Jestliže její argument byl "ale já nejsem úřednice a nemám ani úřednický zkoušky", pak měl její správný postup být a) buď přivolat kompetentní úřední osobu, nebo b) prostě postupovat v souladu s SpŘ, protože já jako občan skutečně nevím, co takové tvrzení o úřednických zkouškách znamená. Tímto způsobem bych se vypořádal s tvrzením úřadu, že jsem nepostupoval v souladu se zákonem.
- V dalším odstavci úřad uvádí, že správní poplatek se platí v hotovosti, k tomu nemám co bych dodal. Snad jen... v § 2 citovaného zákona 634/2004 o správních poplatcích se uvádí, že předmětem těchto poplatků jsou správní řízení :D Čili pokud mi úřad tvrdí, že ohlášení změny TP není správním řízením, tak je pak otázkou, podle jakého právního předpisu za to vybírá peníze.
- V dalším velikém odstavci úřad argumentuje tím, že k podání ohlášky je nutné použít originál jejich vzoru, protože má správnou gramáž. Tady bych rád argumentoval tím, co psal HH - tedy že pokud je to tak strašně důležitý element, tak hrozně jde o správnou archivaci a dokonce je nutné řešit gramáž papíru, tak si to má úřad přepsat sám a není to překážkou k vyřízení ohlášky. Nevím ale, jakým paragrafem tohle podepřít.

Myslím, že celou tuto větev s nepodáním již mohu opustit, protože ke změně adresy trvalého pobytu došlo na pátý pokus úspěšně. Napadlo mě vytěžit z toho fun faktor a odpovědět jim, že jejich výzva se z a m í t á, protože argumentují nesmyslem, ale dosud jsem v osobním i korespondenčním kontaktu, myslím, držel formální a slušnou stopu a tak to nebudu dál pitvat.

Další meta je tedy vystavení nového občanského průkazu.
IP zaznamenána