„Zákaz řízení light“ jako takový v zahraničí platnost nemá. Zcela konkrétně v zahraničí neplatí zákaz navázaný na zadržení ŘP stanovený v § 118b odst. 2 ZPPK - z ničeho neplyne, že by taková povinnost byla tuzemskému občanovi či dokonce kterémukoliv držiteli českého ŘP stanovena i v zahraničí, ZPPK zjevně upravuje provoz po tuzemských PK.
Na druhou stranu, pokud se dotyčný nemůže prokázat ŘP, nemůže ani počítat s tím, že může v zahraničí řídit bez rizika sankce, protože pokud nemá tamní ŘP, musí se prokázat nějakým jiným v souladu buď s příslušnými mezinárodními smlouvami, nebo v rámci EU unijním právem. Jaké přesně důsledky nepředložení ŘP v cizím státě bude mít stanoví tamní právo - asi lze obecně očekávat, že podobně jako zde bude jinak hodnocena situace, kdy ŘP jen nenajdu či nemám u sebe, ale jsem jeho držitelem, resp. držitelem ŘO, a situace, kdy nemám ŘP vůbec, případně to s ním mám doma nějak nahnuté.
Ale konkrétně by se to muselo analyzovat jednotlivě. Obávám se, že ani EU právo následky nepředložení ŘP nijak zvlášť neharmonizuje (mohu se mýlit, ale v dnes už jsem přečetl asi 500 stran z produkce Komise, navíc v žabožroutštině, a víc už si dobrovolně přidávat nebudu).
Širší úmluvy (Vídeň, Ženeva) jsou ještě stručnější, ty přikazují jen uznávat ŘP a mezinárodní ŘP za podmínek dle úmluv, operují s pojmem „držitel ŘP“ (což asi tuzemec se zadrženým ŘP není). Ohledně toho, jaké následky může smluvní stát vůči řidiči z jiného smluvního státu vyvodit z toho, že žádný ŘP nebyl předložen, žádná pravidla ani omezení dána nejsou (není tedy zakázáno, aby např. s takovým řidičem bylo zacházeno stejně jako s tamním příslušníkem, který ŘO nikdy neměl).
Jediné, co lze posoudit snadno, je vzít to zrcadlově podle místního ZPPK. Tj. kdyby hypoteticky v Grand Fenwick platil stejný ZPPK jako zde a někomu tam zadrželi ŘP a tento řidič následně v ČR řídil a byl lapen. Pokud by předložil platný mezinárodní ŘP, místní fízl by mu zasalutoval. Pokud by nepředložil nic, určitě by se dopustil minimálně zbytového přestupku (povinnost mít u sebe a předložit ŘP) a jako minimálně podezřelému z řízení bez ŘO by mu mohla být uložena kauce a zřejmě i zabráněno v jízdě. V samotném řízení by ale vinným z přestupku podle § 125c(1)(e)(1) neměl být shledán, protože ten je výslovně vázán na řidičské oprávnění a to není zadržením ŘP nijak dotčeno. Dokonce by neměl být vinným ani § 125c(1)(e)(2), protože i kdyby cizí právo znalo obdobný institut, zadržení ŘP podle odpovídajícího ustanovení silničního zákona Grand Fenwick není zadržením podle § 118b ZPPK, na který daná skutková podstata přímo odkazuje.
Ale určitě bych to, co platí podle tuzemského práva, negeneralizoval. Jinde můžou mít na rozdíl mezi ŘO a ŘP, resp. na konstrukci uznávaného cizího ŘO, úplně jiný pohled. Pokud někdo očekává, že by mu mohl být zadržen tuzemský ŘP, doporučuju nechat si ještě předtím vystavit mezinárodní ŘP.