30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Zadržení ŘP a jízda v zahraničí  (Přečteno 11571 krát)

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Zadržení ŘP a jízda v zahraničí
« Odpověď #15 kdy: 17 Prosince 2019, 14:21:47 »

Pokud by ovšem byl řidič v zahraničí vozem pojištěným v ČR, pak by patrně vliv na krytí pojišťovny neměly mít zákony jiné země.
Tohle není zdaleka tak jednoduché - klíčový buzzword zní „mezinárodní právo soukromé“. V případě škody z dopravní nehody jde o dva různé právní poměry. Jednak odpovědnost za škodu (tj. civilní mimosmluvní delikt), jednak o plnění pojišťovny za škůdce a případné další vztahy včetně regresu (ty se řídí pojistnou smlouvou). Rozhodné právo je třeba pro každý z těchto vztahů určit zvlášť. V rámci EU se to první bude řídit nařízením Řím II a obecně podle jeho čl. 4 bude rozhodné právo země, kde došlo k nehodě (ovšem podle konkrétních okolností to může být i jinak, např. když se dvě české oktávie srazí na dovolené v Chorvatsku ...). Mimo EU bude často relevantní Haagská úmluva z roku 1971 o právu použitelném pro dopravní nehody, jinak se při absenci této či jiné smlouvy použijí kolizní pravidla dle tamního ZMPS.

Naopak smlouva s pojišťovnou, tj. vztah pojistníka, pojistitele a pojištěného, se bude řídit právem, které si strany mohou do jisté míry dokonce zvolit, ale typicky půjde v případě CZ provozovatele a CZ pojištovny o CZ právo (nařízení Řím I, čl. 7), ale hlavně, pro případný spor o regres mezi řidičem a pojišťovnou bude podle všeho příslušný CZ soud (Brusel I bis, čl. 14). Tedy jistá naděje, že se zohlední tuzemská koncepce zadržení ŘP bez pozbytí ŘO, tu je, ale rozhodně bych na to nespoléhal.
« Poslední změna: 17 Prosince 2019, 14:24:53 od hh »
IP zaznamenána

now

  • Příspěvků: 243
    • Zobrazit profil
Re:Zadržení ŘP a jízda v zahraničí
« Odpověď #16 kdy: 16 Února 2020, 18:27:06 »

V rámci EU asi technicky ano (skrz EUCARIS/RESPER), ze vzdálenějších destinací to patrně nebude možné v reálném čase, ale teoreticky nebrání policejnímu, správnímu či justičnímu orgánu si takovou informaci vyžádat cestou právní pomoci.

Prakticky ale nic cizí stát nenutí po tom ex offo pátrat. Typicky podle místní právní úpravy musí řidič nejen ŘO mít, ale též ho prokázat, a uznávaná ŘO udělená jiným státem se dle příslušných úmluv prokazují téměř výhradně ŘP (či mezinárodním ŘP). Když řidič nic mít nebude, záleží na tvrdosti tamní úpravy - jak procesní, tak hmotněprávní. Z hlediska hmoty může být už to nemít u sebe kartičku klidně postaveno na roveň nemít ŘO vůbec (snad to nebude většinové, ale vyloučit to nelze). Z hlediska procesu pak je takový řidič zkrátka důvodně podezřelý, že řídí bez oprávnění, a lze očekávat, že lokální právo to může řešit nějakými zrychlenými či předběžnými instituty (typu našeho příkazu či příkazu na místě, trestního příkazu atp.) - kde zkrátka absence ŘP bude dostatečná pro uznání viny. S tím, že toto zjednodušené rozhodnutí půjde následně revidovat v standardním řízení, kde ovšem prokázání ŘO, ať už dodatečným předložením ŘP, či nějak alternativně, bude primárně na obviněném.

Přiznávám se předem, že jsem Vídeňskou - Ženevskou úmluvu nezkoumal, ale dle registru řidičů, je mezinárodní ŘP platný pouze s národním ŘP a dokonce se nepojí s osobou ale konkrétním ŘP, neboť naposledy když mi do konce platnosti národního ŘP chybělo něco přes rok, mi i platnost 3letého mezinárodního omezili datem platnosti národního ŘP.
Jinou otázkou je, jestli to ví ten konkrétní zahraniční policajt. Prokázat se pouze mezinárodním, jsem měl tu čest jen na Jamajce a v Thajsku a vždy to prošlo, resp. nějak na to koukali ale nic neřekli, že by chtěli i národní.
IP zaznamenána