Čím dál více se rozmáhá aplikace turbomodelu (zrychleného překlopení na přestupek provozovatele, který po nereagování na výzvu k úhradě určené částky rovnou obdrží příkaz o uložení pokuty, aniž by byl nejprve vyzván k podání vysvětlení). Nabízí se k obraně provozovatele využít poznatky z dosavadní (poněkud tristní) praxe správních orgánů, které v minulosti postupovaly (méně či více prokazatelně) nezákonným způsobem.
Rozesílání pokut a výzev k úhradám určených částek v rozporu se zákonem se stalo v podstatě zcela běžným jevem. Níže je seznam úřadů, které se porušení zákona dopustily (uvedeno je pro přehlednost pouze město, nikoliv název úřadu) a původce opatření, jímž byl protiprávní stav napraven, včetně odkazu na zdroj:
* Město Trhové Sviny ve smlouvě se spol. DOSIP Servis přemazalo před zveřejněním části smlouvy, konkrétně pak čl. 4.1, v němž se zavazuje hradit 45 % podíl na kořisti, nejméně pak 25.000 Kč měsíčně. Plnou verzi smlouvy (v příloze) poskytl spolek Mobilita 2014, za což mu touto cestou ještě jednou děkuji.Mnoho dalších úřadů (dnes již většina) s posvěcením NSS dennodenně překrucuje zákon a nečiní po odeslání výzvy naprosto žádné nezbytné kroky ke zjištění osoby pachatele.
Otázka zní: obstojí v situaci, kdy bezmála dvě desítky úřadů vydaly řádově několik set tisíc neoprávněných výzev (a před zavedením správního deliktu provozovatele pokut), závěr NSS obsažený v
rozsudku č.j. 2 As 33/2016 - 53, konkrétně: "
Jak plyne ze shora popsaného, Nejvyšší správní soud nesdílí přesvědčení stěžovatele, že jej měl přestupkový orgán opětovně vyzvat nebo předvolat k podání vysvětlení, aby od něj zjistil totožnost řidiče. Stěžovateli byla dána možnost tuto skutečnost správnímu orgánu sdělit, stěžovatel ji však nevyužil. Důsledky vlastní pasivity nemůže stěžovatel úspěšně přičítat k tíži správního orgánu.", díky němuž se správní orgány vysloveně urvaly ze řetězu a začaly ve velkém aplikovat tzv.
turbomodel?
Domnívám se, že je teoreticky obhajitelné, že provozovatel nereagoval na výzvu k úhradě určené částky, neboť je mu známo, že jsou tyto výzvy zcela běžně rozesílány v rozporu se zákonem, přičemž provozovatel nemá povinnost pamatovat si, které úřady a v jaké době se porušování zákona dopouštěly. Ignoruje tedy všechny výzvy od všech správních orgánů, očekávaje, že tyto správní orgány budou postupovat v souladu s ust. § 125f(5) ZPPK a s ohledem na jejich povinnost učinit "
nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku" provozovatel oprávněně očekává, že po ignoraci výzvy k úhradě určené částky bude vyzván k podání vysvětlení (výzvy obvykle sice obsahují poučení o tom, že udání řidiče bude považováno za podání vysvětlení, neobsahují ale obvykle žádné poučení stran podání vysvětlení). Ze strany provozovatele se naprosto nejedná o snahu zdržovat řízení (jak je mj. uvedeno ve shora citovaném rozsudku NSS), ale předejít zbytečným nákladům na korespondenci se správním orgánem, jelikož nemá naprosto žádnou jistotu, že ke skutku popsanému ve výzvě, jež obvykle žádné důkazy neobsahuje, vůbec došlo, potažmo že o jeho spáchání existují jakékoli právně relevantní důkazy.
V situaci, kdy např. starosta města Varnsdorf poté, co mu MVČR zdůvodní, proč je jeho městem měření rychlosti prováděno (a následné výzvy k úhradě určených částek vydávány) nezákonně, veřejně do médií prohlašuje, že „
[p]očkáme, až nás někdo zažaluje a až soud rozhodne, co je zákonné,“ nelze po provozovatelích vozidel spravedlivě požadovat, aby na výzvy k úhradám určených částek jakkoliv reagovali. Stojí-li správní orgány o zjištění pachatele přestupku, nechť vyzvou provozovatele ke standardnímu podání vysvětlení.
Minimalistická varianta: s přihlédnutím k předchozímu protiprávnímu jednání správního orgánu [ze shora uvedeného seznamu] je provozovatel přesvědčen, že pouhým vypravením výzvy nemohlo dojít ke splnění podmínek dle ust. § 125f(5) ZPPK. Po provozovateli nelze spravedlivě požadovat, aby reagoval na výzvy úřadu [ze shora uvedeného seznamu], má-li důvodnou pochybnost o souladu této výzvy se zákonem, podloženou předchozím protiprávním jednáním tohoto správního orgánu.
Pozn.: Seznam budu dále rozšiřovat. Budu rád za každý podložený podnět k přidání dalších úřadů. EDIT: 10.10.2019 - přidáno Město Trhové Sviny.
EDIT: 1.12.2020 - přidáno Město Kyjov