30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Jak na turbomodel?  (Přečteno 41140 krát)

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 364
    • Zobrazit profil
Jak na turbomodel?
« kdy: 03 Října 2019, 11:03:26 »

Čím dál více se rozmáhá aplikace turbomodelu (zrychleného překlopení na přestupek provozovatele, který po nereagování na výzvu k úhradě určené částky rovnou obdrží příkaz o uložení pokuty, aniž by byl nejprve vyzván k podání vysvětlení). Nabízí se k obraně provozovatele využít poznatky z dosavadní (poněkud tristní) praxe správních orgánů, které v minulosti postupovaly (méně či více prokazatelně) nezákonným způsobem.



Rozesílání pokut a výzev k úhradám určených částek v rozporu se zákonem se stalo v podstatě zcela běžným jevem. Níže je seznam úřadů, které se porušení zákona dopustily (uvedeno je pro přehlednost pouze město, nikoliv název úřadu) a původce opatření, jímž byl protiprávní stav napraven, včetně odkazu na zdroj:

MěstoOpatření k ukončení protiprávního stavu
BloviceNSS č. j. 7 As 6/2008
BrnoKÚ JmK
HronovVlastní
ChotěbořSmlouva
JihlavaNSS č. j. 10 As 15/2018
KyjovVlastní
Lysá nad LabemVlastní
MělníkVlastní
Moravské BudějoviceVlastní
NáchodKÚ KHK
Nový BydžovNSS č. j. 1 As 12/2008
OlomoucNSS č. j. 9 As 192/2018
PrahaVlastní
ProstějovMVČR
SokolovKÚ KVK
ŠternberkNSS č. j. 10 As 107/2018
Trhové Sviny--- *
TurnovNSS č. j. 7 As 74/2010
VarnsdorfMVČR

* Město Trhové Sviny ve smlouvě se spol. DOSIP Servis přemazalo před zveřejněním části smlouvy, konkrétně pak čl. 4.1, v němž se zavazuje hradit 45 % podíl na kořisti, nejméně pak 25.000 Kč měsíčně. Plnou verzi smlouvy (v příloze) poskytl spolek Mobilita 2014, za což mu touto cestou ještě jednou děkuji.

Mnoho dalších úřadů (dnes již většina) s posvěcením NSS dennodenně překrucuje zákon a nečiní po odeslání výzvy naprosto žádné nezbytné kroky ke zjištění osoby pachatele.

Otázka zní: obstojí v situaci, kdy bezmála dvě desítky úřadů vydaly řádově několik set tisíc neoprávněných výzev (a před zavedením správního deliktu provozovatele pokut), závěr NSS obsažený v rozsudku č.j. 2 As 33/2016 - 53, konkrétně: "Jak plyne ze shora popsaného, Nejvyšší správní soud nesdílí přesvědčení stěžovatele, že jej měl přestupkový orgán opětovně vyzvat nebo předvolat k podání vysvětlení, aby od něj zjistil totožnost řidiče. Stěžovateli byla dána možnost tuto skutečnost správnímu orgánu sdělit, stěžovatel ji však nevyužil. Důsledky vlastní pasivity nemůže stěžovatel úspěšně přičítat k tíži správního orgánu.", díky němuž se správní orgány vysloveně urvaly ze řetězu a začaly ve velkém aplikovat tzv. turbomodel?

Domnívám se, že je teoreticky obhajitelné, že provozovatel nereagoval na výzvu k úhradě určené částky, neboť je mu známo, že jsou tyto výzvy zcela běžně rozesílány v rozporu se zákonem, přičemž provozovatel nemá povinnost pamatovat si, které úřady a v jaké době se porušování zákona dopouštěly. Ignoruje tedy všechny výzvy od všech správních orgánů, očekávaje, že tyto správní orgány budou postupovat v souladu s ust. § 125f(5) ZPPK a s ohledem na jejich povinnost učinit "nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku" provozovatel oprávněně očekává, že po ignoraci výzvy k úhradě určené částky bude vyzván k podání vysvětlení (výzvy obvykle sice obsahují poučení o tom, že udání řidiče bude považováno za podání vysvětlení, neobsahují ale obvykle žádné poučení stran podání vysvětlení). Ze strany provozovatele se naprosto nejedná o snahu zdržovat řízení (jak je mj. uvedeno ve shora citovaném rozsudku NSS), ale předejít zbytečným nákladům na korespondenci se správním orgánem, jelikož nemá naprosto žádnou jistotu, že ke skutku popsanému ve výzvě, jež obvykle žádné důkazy neobsahuje, vůbec došlo, potažmo že o jeho spáchání existují jakékoli právně relevantní důkazy.

V situaci, kdy např. starosta města Varnsdorf poté, co mu MVČR zdůvodní, proč je jeho městem měření rychlosti prováděno (a následné výzvy k úhradě určených částek vydávány) nezákonně, veřejně do médií prohlašuje, že „[p]očkáme, až nás někdo zažaluje a až soud rozhodne, co je zákonné,“ nelze po provozovatelích vozidel spravedlivě požadovat, aby na výzvy k úhradám určených částek jakkoliv reagovali. Stojí-li správní orgány o zjištění pachatele přestupku, nechť vyzvou provozovatele ke standardnímu podání vysvětlení.

Minimalistická varianta: s přihlédnutím k předchozímu protiprávnímu jednání správního orgánu [ze shora uvedeného seznamu] je provozovatel přesvědčen, že pouhým vypravením výzvy nemohlo dojít ke splnění podmínek dle ust. § 125f(5) ZPPK. Po provozovateli nelze spravedlivě požadovat, aby reagoval na výzvy úřadu [ze shora uvedeného seznamu], má-li důvodnou pochybnost o souladu této výzvy se zákonem, podloženou předchozím protiprávním jednáním tohoto správního orgánu.


Pozn.: Seznam budu dále rozšiřovat. Budu rád za každý podložený podnět k přidání dalších úřadů.

EDIT: 10.10.2019 - přidáno Město Trhové Sviny.
EDIT: 1.12.2020 - přidáno Město Kyjov
« Poslední změna: 01 Prosince 2020, 18:59:23 od kdo »
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 014
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #1 kdy: 03 Října 2019, 12:33:33 »

Krajský úřad Ostrava se odkazuje ohledně turbomodelu na NSS, který  uvádí, že když nejsou indicie, tak nelze vyžadovat po SO rozsáhlé kroky směřující ke zjištění totožnosti přestupce. A když se nereaguje na výzvu, tak indicie prý nejsou. :-)
IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 956
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #2 kdy: 05 Října 2019, 00:56:37 »

Lysá nad LabemVlastní

Prošel jsem si výše citovaný dokument z Lysé nad Labem a nějak nechápu jeho souvislost s turbomodelem. Nebo jsem špatně hledal. Protože s nimi budu nyní bojovat, prosím o popostrčení.
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 364
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #3 kdy: 05 Října 2019, 09:16:51 »

V bodě 13 na str. 7:

Citace
Dne 4.5.2016 požádala fyzická osoba z Lysé nad Labem o sdělení jména zaměstnance, jehož náklady (i částečné) jsou hrazeny dle smlouvy uzavřené mezi městem a společností Czech Radar. Dne 18.5.2016 poskytl tajemník MěÚ bezplatně mailem na udanou mailovou adresu následující odpověď:
Smlouva se společností CZECH RADAR soběma dodatky Vám byla poskytnuta v elektronické podobě na Váš USB flash disk.
Dodatkem č. 1 ze dne 26.11.2009 byl do čl. VII smlouvy vložen nový odstavec č.7. V Dodatku č. 2 ze dne 08.08.2012, čl. 2, se tento odstavec bez náhrady vypouští.
IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 956
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #4 kdy: 07 Října 2019, 11:41:42 »

Aha no to jsem našel, ale to je (repektive byla - protože je nová úsekovka a nové smlouvy) spíš obecná obrana pro nezákonnost měření bez ohledu zda použijí či nepoužijí turbomodel.

Nyní mají nové smlouvy :
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/8291303
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6048731


IP zaznamenána

tarmara

  • Příspěvků: 265
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #5 kdy: 07 Října 2019, 12:05:07 »

V Lysý (Starém Vestci) je smluvně situace taková, že radar (Czech Radar) ve směru od Poděbrad doměřil ke konci roku 2018. Od června 2019 funguje ve Vestci obousměrná (!!) úsekovka (opět až v úseku, ve kterém jezdí minimum Lysáků, aby si nenasr..li voliče) pod smlouvou s ICZ. 150,- bez DPH za nahlášený přestupek. Měsíčně zastropováno 200kKc bez DPH, resp. 300kKc bez DPH dokud bude nějaky souběh softvérů.... Sice je tam strop, ale dodavatel služby bude i tak zainteresován v tom, aby každý měsíc toho stropu dosáhl. Podle dat co mám k dispozici za dva měsíce provozu, tak je tam skokový nárůst:

NOVÝ RADAR
Počty přestupků za období 1.6.-31.7.2019:
·         lokalita SV-SA-O1 (úsekové měření rychlosti, směr Sadská) = 1.510, pro 272 měření ještě není založen spis!
·         lokalita SV-PH-O1 (úsekové měření rychlosti, směr Praha) = 36, pro 6 měření ještě není založen spis!
Přesnější statistiku za uvedené období (1.6.-31.7.2019) je možné zjistit až koncem srpna, protože zpracování dat z tohoto období stále probíhá.

Počet a výše uložených pokut.:
·         lokalita SV-SA-O1 (úsekové měření rychlosti, směr Sadská): 1.096 Výzev, suma uložených pokut = 624.900 Kč
·         lokalita SV-PH-O1 (úsekové měření rychlosti, směr Praha): 26 Výzev, suma uložených pokut = 13.200 Kč

STARÝ RADAR
Kód: [Vybrat]
                   ROK 2018 leden únor březen duben květen červen červenec
Převzaté přestupky       387   615  372      609    291     722      551

 Celkem za období od 01.01.2018 do 31.07.2018 3 547 převzatých přestupků.
Výše uložených pokut za období 01.01.2018 do 31.07.2018 je celkem 2 787 000 Kč
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 364
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #6 kdy: 07 Října 2019, 12:25:01 »

tarmara: Děkuji za doplňující informace.

pk202: Evidentně si vůbec nerozumíme. Vy řešíte konkrétní případ v konkrétním čase a s konkrétním úřadem. Já napadám obecně turbomodel jako právně nepřípustný, neboť v minulosti došlo v mnoha případech k pochybením spravních orgánů při rozesílání výzev, což podle mého právního názoru legitimizuje právo prvozovatele výzvy ignorovat a vyjádřit se teprve tehdy, když SO ukáže, že to myslí vážně tím, že vyzve provozovatele k podání vysvětlení, jak je jeho povinností.
IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 956
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #7 kdy: 07 Října 2019, 17:41:45 »

pk202: Evidentně si vůbec nerozumíme. Vy řešíte konkrétní případ v konkrétním čase a s konkrétním úřadem. Já napadám obecně turbomodel jako právně nepřípustný, neboť v minulosti došlo v mnoha případech k pochybením spravních orgánů při rozesílání výzev, což podle mého právního názoru legitimizuje právo prvozovatele výzvy ignorovat a vyjádřit se teprve tehdy, když SO ukáže, že to myslí vážně tím, že vyzve provozovatele k podání vysvětlení, jak je jeho povinností.

Už chápu a použiju to. Já hledal potvrzení nezákonosti turba jako takového.
Myslíte že by pomohlo celé věci již ve fázi odpustku poslat nějaké vyjádření ve smyslu:

Vážení orgáni, vzhledem k excesům a nezákonostem, kterých se obce dopouštějí při kontrolách dodržování rychlosti nehodlám platit výpalné. 
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 364
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #8 kdy: 07 Října 2019, 21:26:36 »

Ano. A s odkazem na tohle vlákno. ;)

Chystám v obdobném duchu rozsáhlejší “esej”. Až ji budu mít, vyvěsím ji tady.
IP zaznamenána

uziv

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 843
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #9 kdy: 23 Června 2020, 19:14:45 »

Jak to aktuálně vypadá s esejí?
IP zaznamenána

Grutn

  • Příspěvků: 52
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #10 kdy: 31 Ledna 2021, 08:32:29 »

Aktuálně na mě jeden úřad taky zkouší aplikovat ten turbomodel. Co se týče jeho rozporování, tak mě ještě napadá, že v té výzvě se píše
"V případě, že v dané lhůtě ani neuhradíte určenou částku, ani nevyužijete svého práva písemně sdělit údaje o totožnosti
řidiče
či podat jiné vysvětlení, bude MÚ pokračovat v šetření přestupku.

Co tedy napsat něco ve smyslu:
1. Uvést údaje řidiče je uváděno jako "právo", a že přeci mit nemůže být přičítáno k tíži (ve smyslu ospravedlnění turbomodelu), to že jsem nějakého svého práva nevyužil.
2. Píše se tam, že úřad bude pokračovat v šetření přestupku. Ve chvíli, kdy ale v žádném šetření nepokračoval, a jenom čekal, aby to mohl hodikt na sprdel, tak to znamená, že mě úřad úmyslně uvedl v omyl. Co tedy napsat něco ve smyslu, že "Ve výzvě bylo uvedeno, že úřad bude pokračovat v šetření přestupku. Žádám tedy o zdokladování úkonů, které úřad v šetření přestupku provedl. Pokud v rozporu s údaji na výzvě úřad úřad žádné další kroky v šetření přestupku neprovedl, považuji to za nepřípustné uvádění mylných a zavádějících informací, s cílem vlastního obohacení.
+ k tomu případně doplnit námitky na podjatost..

Co myslíte?
IP zaznamenána

Lafayette

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 473
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #11 kdy: 31 Ledna 2021, 10:19:58 »

Turbomodel je už víceméně posvěcen i od NSS, takže z toho nic nebude.
IP zaznamenána

2M

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 992
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #12 kdy: 31 Ledna 2021, 14:09:08 »

2. Píše se tam, že úřad bude pokračovat v šetření přestupku. Ve chvíli, kdy ale v žádném šetření nepokračoval, a jenom čekal, aby to mohl hodikt na sprdel, tak to znamená, že mě úřad úmyslně uvedl v omyl.

SO pokračuje v šetření přestupku.. až do konce lhůty 60 dnů usilovně čeká jestli se někdo nepřijde k němu přiznat..
IP zaznamenána

Grutn

  • Příspěvků: 52
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #13 kdy: 02 Února 2021, 08:42:01 »

2. Píše se tam, že úřad bude pokračovat v šetření přestupku. Ve chvíli, kdy ale v žádném šetření nepokračoval, a jenom čekal, aby to mohl hodikt na sprdel, tak to znamená, že mě úřad úmyslně uvedl v omyl.

SO pokračuje v šetření přestupku.. až do konce lhůty 60 dnů usilovně čeká jestli se někdo nepřijde k němu přiznat..

To mi právě přijde absurdní. Jako asi z toho nic nebude, ale zkusím to a uvidíme..
IP zaznamenána

Grutn

  • Příspěvků: 52
    • Zobrazit profil
Re:Jak na turbomodel?
« Odpověď #14 kdy: 02 Července 2021, 20:26:57 »

Ještě mě napadá jedna věc.. úřad řízení odložení pokud do 60ti dní nezjistí skutečnostni k zahájení řízení o přestupku a konkrétní osobou..
Ve výzvě k uhrazení částky sice uvádí termín do 15ti dní, ale v podstatě když zašlu sdělení s udáním řidiče 59 den, tak si myslím, že úřad už nebude moci tvrdit, že neměl žádné informace k zahájení řízení..

Zároveň by se to možná dalo udělat zajímavější tím způsobem, že by se sdělení poslalo jinému úřadu (úřad b), než který přestupek řeší, řekněme třeba 53 den.
Dle § 12 SŘ by měl úřad podání neprodleně postoupit na správný úřad, tedy na úřad "A". Ve chvíli, kdy by tak neučinil, tak by úřad "A" vydal rozhodnutí o SprDeli, a člověk by pak teoreticky mohl vymáhat po úřadu "B" náhradu škody způsobenou nesprávným úředním postupem, jelikož kdyby úřad "B" postupoval správně, a neprodleně to postoupil úřadu "A", tak by úřad "A" mohl zahájit správní řízení přímo s řidičem, a provozovateli vozidla by tak nevznikla škoda..
IP zaznamenána