Mohu tedy odpor podat přes PFO datovou schránku a požádat úřad ať odteď komunikuje výhradně takto?
To jsou 2 různé otázky.
Je třeba odlišit směr vy -> úřad a úřad -> vy. A pozor, až na okrajové případy tyhle věci v podstatě nesouvisí, tedy to, kam/jak bude doručovat úřad, není nijak odvozeno od toho, jakým způsobem s nimi komunikujete vy.
Pokud jde o směr vy -> úřad, je to jednoduché. DS použít můžete, a klidně DS_PFO (i na věci, které s podnikáním nemají nic společného). Platí i naopak, pokud něco ve věci podnikání podáte z DS_FO, nemělo by to ničemu vadit. Není ale povinnost DS použít, takže bez ohledu na to jestli a jaké DS máte, lze použít jiné akceptované způsoby učinění podání (osobně při úkonu, osobně na podatelně, poštou, mailem/faxem s následným potvrzením, mailem s uznávaným el. podpisem ...). Lze to i libovolně střídat, klidně v rámci jednoho řízení.
Směr úřad -> poddaný je složitější. V zásadě to ale člověk nemusí řešit, je to problém úřadu. Ohledně DS by to mělo fungovat jako automat, tj. pokud adresát má DS, úřad doručuje do DS. Striktně podle zákona to nelze z vůle účastníka ani úřadu nijak upravit, žádný opt-out ani opt-in, držiteli zpřístupněné DS nelze doručit poštou, mailem či jinak, ani na explicitní žádost (jedinou výjimkou je doručení napřímo při úkonu, tzv. "krátkou cestou"), a nelze ani žádat o doručení do nějaké jiné DS. Ale zároveň platí tzv. princip materiálního doručení, tj. i když úřad nebude doručovat podle zákonného algoritmu, ale adresátovi úkon dojde a prokazatelně se s ním seznámí, bere se to jako doručené.