30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: jak na skodu zamestnavateli?  (Přečteno 1811 krát)

FOMP

  • Příspěvků: 433
    • Zobrazit profil
jak na skodu zamestnavateli?
« kdy: 02 Září 2021, 18:52:17 »

Pls neporadi mi nekdo jak se skodou vuci zamestnavateli? Resp proces vim, ale ve finalne plavu v zalezitosti DPH.

> zamestnanec zpusobil skodu zamestnavateli na ntb, zamestnavatel vycislil skodu dal opravit a zamestnanci strhnul castku opravy s dph, zamestnanec byl chytry byl pojisten na blbost, ale pojistovna mu proplatila skodu ale bez DPH, coz zamestnance nasralo a chce po zamestnavateli to DPH, jelikoz zamestnavatel jakozto platce ho odvedl a toto od zamestnance mu jde do kapsy ..... je ma dedukce spravna, ze lze zamestnavateli vmest bezduvodne obohaceni?

diky pardi :)
IP zaznamenána

Moto007

  • Příspěvků: 223
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #1 kdy: 02 Září 2021, 19:42:16 »

Výcuc z VPP :
. Veškeré ceny při poskytování pojistného plnění pojistitele nebo stupně opotřebení, budou vždy odborně stanoveny pojistitelem, případně
stanoveny k tomu způsobilou osobou po dohodě s pojistitelem.
2. Pojistitel poskytne pojistné plnění v penězích v tuzemské měně (česká koruna), nevyplývá-li z obecně závazných právních předpisů jinak.
3. Je-li poškozeným v právním vztahu pojištění odpovědnosti, z něhož je pojistitelem poskytováno pojistné plnění, plátce daně z přidané
hodnoty (dále také jen „DPH“), poskytne pojistitel pojistné plnění bez DPH s výjimkou případů, kdy poškozený, coby plátce DPH, nemůže
z důvodů vyplývajících z obecně závazných právních předpisů uplatnit nárok na odpočet DPH. Pravidlo vyplývající z předchozí věty není
nijak dotčeno tím, zda poškozený je či není oprávněnou osobou.
IP zaznamenána

FOMP

  • Příspěvků: 433
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #2 kdy: 02 Září 2021, 20:12:52 »

s pojistovnou problem neni, tam je mi to jasne, ne ten dph vztah zamestnanec/zamestnavatel
IP zaznamenána

Mike

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 750
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #3 kdy: 02 Září 2021, 22:16:13 »

jestliže pojišťovna plní NEPLÁTCI - což bych u zaměstnance čekal, pak má plnit včetně DPH

a zaměstnavatel jako plátce jej servisu neodvedl, nýbrž zaplatil a je otázkou, zdali si jej nárokuje u FÚ
IP zaznamenána

FOMP

  • Příspěvků: 433
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #4 kdy: 02 Září 2021, 23:23:40 »

jasne to je dobry :( a koho teda "legalne" zprudit?

> pokud vim tak pojistovna rekla ze nechape proc to zamestnavatel uctuje s dph
> zamestnavatel bych rekl, ze to standardne proslo uctem tj fu
IP zaznamenána

swenak

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 677
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #5 kdy: 03 Září 2021, 00:35:19 »

Pokud je poškozený plátce, který zaplatil za opravu plátci, tak DPH se mu vrací a tedy výše DPH není dle mého součástí škody a nemůže být ani součástí plnění od pojišťovny. Pojišťovna plnila dobře a požadavkem na úhradu DPH od zaměstnance/neplátce si dle mého poškozený neoprávněně přilepšuje "do kapsy".

Kdyby zaměstnanec/neplátce tu opravu řesil sám, tedy on by nechal opravit u plátce, pak by pojišťovna hradila částku s DPH.
IP zaznamenána

Panek

  • Příspěvků: 653
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #6 kdy: 03 Září 2021, 08:07:35 »

Je to složitější, protože zaměstnanec neví, jak ten případ zaúčtoval zaměstnavatel. Nicméně se dá předpokládat, že zaměstnavatel vše zaúčtoval, tak jak se má. tohle je nevýhoda počítače, lepší by tu byl blok s tužkou
Zaměstnavatel by měl správně zaúčtovat doklad za opravu tak, že si cenu bez DPH nedá na do nákladů, ale dá si ji jako pohledávku vůči zaměstnanci (335/211). DPH pak zaúčtuje normálně, protože plnění přijal (343/211). Zaměstnavatel pak vyúčtoval škodu zaměstnanci takto: cenu bez DPH (211/335). DPH pak FÚ zaměstnavateli vrátí (221/343). Jak je vidět, tak účetnictví zachycuje věrný obraz skutečnosti, neboť zaměstnavatel DPH zaplatil servisu, ale také si ho nárokoval, takže ho to nic nestálo, protože mu to uhradili zaměstnanec a FÚ
Zaměstnavatel ale pravděpodobně účtoval špatně tak, že opravu dal rovnou do nákladů (51x/211) a DPH z opravy (343/211). Následně to vyúčtoval zaměstnanci, kdy hodnotu opravy dal asi do výnosů (211/649) a DPH odvedl (211/343). DPH z opravy si nárokoval, ale také ho přiznal z dokladu vůči zaměstnanci. Takže je neutrální.
Zelená varianta je správně a zaměstnanec uhradí jen opravu bez DPH, které zaměstnavatel má také vyrovnané. Červená varianta je "správně" jen, co do daní, ale prodělal na tom zaměstnanec, protože zaplatil DPH a vydělal na tom finanční úřad, který to DPH dostal od zaměstnavatele. Zaměstnavatel se ale neobohatil.

Správně by zaměstnanec měl chtít, aby zaměstnavatel vše opravil v účetnictví dle zelené varianty, ale asi nebude mít páku.

« Poslední změna: 03 Září 2021, 08:14:00 od Panek »
IP zaznamenána

FOMP

  • Příspěvků: 433
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #7 kdy: 03 Září 2021, 08:16:15 »

Diky diky ja zasne  vysvetleni.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #8 kdy: 03 Září 2021, 12:51:41 »

+1 k tomu účtování

Po právní stránce naprosto správně hodnotíte vztah zaměstnanec-pojišťovna a zaměstnanec-zaměstnavatel. Podstatou pojištění odpovědnosti je hrazení toho, k čemu je pojištěný z titulu náhrady škody povinen, a vždy jde o tzv. škodové pojištění. Tedy je plnění z principu limitováno jednak skutečně vzniklou škodou, jednak tím rozsahem, za který pojištěný škůdce odpovídá.

Pokud si nechal plátce DPH opravit poškozený notebook od jiného plátce DPH, má samozřejmě právo uplatnit si odpočet. A plnění od zaměstnance resp. jeho pojišťovny taktéž nepodléhá DPH (nejde o nic, co by bylo podřaditelné pod § 2 ZDPH). Jsou tedy 2 možnosti - buď jde o bezdůvodné obohacení se vším všudy, tedy zaměstnavatel si zároveň nechal nahradit opravu včetně DPH a zároveň uplatnil/uplatní odpočet a tedy na tom vydělá. Tam není co řešit.

Nebo je tu druhá možnost, kterou naznačuje Panek v červené variantě, tedy že o tom případu blbě účtoval, blbě ho přiznal z hlediska DPH, a tak ve finále odvedl vyšší daň, než byl povinen. Tedy sice se ve finále neobohatil, jen si zahrál takového Robina Hooda naruby (bere zaměstnanci a dává státu). Za tohle už ale zaměstnanec neodpovídá, ten zřejmě může za to, že rozbil notebook, ale to, že pak nezvládnutou administrativou vznikly zaměstnavateli sekundární škody je už mimo dosah tzv. adekvátní příčinné souvislosti - sice kdyby tu nebyla primární škoda, nevznikla by ani ta sekundární, ale když někoho z roztržitosti poleju kafem, tak taky může chtít např. zaplatit čistírnu či nějakou ztrátu času, ale ne ušlou mzdu za 10 let dopředu, protože ho ten incident natolik psychicky rozhodil, že následně neuspěl v pracovním pohovoru na job svých snů.

Z procesního hlediska je správným postupem nejdřív snaha urovnat to se zaměstnavatelem nějak konstruktivně. Pokud se nepovede a pachuť a náklady samotného sporu nepřeváží nad rozhořčením zaměstnance, tak skutečně bude třeba poslat nejdřív předžalobní výzvu a následně civilní žalobu na vydání bezdůvodného obohacení. O to skutečně jde i ve variantě Robin Hood - proti zaměstnanci se skutenčně zaměstnavatel bez důvodu obohatil, že se současně někde jinde a vůči jinému subjektu ochudil na tom nic nemění.
IP zaznamenána

FOMP

  • Příspěvků: 433
    • Zobrazit profil
Re:jak na skodu zamestnavateli?
« Odpověď #9 kdy: 03 Září 2021, 14:03:04 »

HH - uzasne  8)
IP zaznamenána