UPDATE 22.10.2017
Vzhledem k častým dotazům skrz případy z Rakouska chci přispět informacemi, které jsem získal dobrovolným rozhovorem od rakouského policisty z odpočívadla, čtením z místního fora a také svými poznatky a hlavně dlouhým googlením a překládáním rakouského práva.
Kdo chce si počíst celý zákoník, může zde:
https://www.jusline.at/gesetz/stvo.
Výši pokut si můžete spočítat zde:
https://autorevue.at/bussgeldrechner, kdy vyberete typ přestupku a rozsah provinění.
A našel jsem velmi zajímavý komentář uživatele G o dopise z Rakouska, čti druhý příspěvek odspodu. Celý text zde:
http://www.autoplenum.at/forum/d/32539/anonymverfuegungDopis, ze kterého jsem čerpal a odkazoval mě dál, tak je zde:
https://www.30kmh.cz/index.php?topic=4508.01. POLICIENejčastěji ji můžete potkat na dálnicích, jak sedí v autě a měří rychlost, jak někteří občané říkají,
"Radarpistol", samozřejmě lze je potkat i kdekoliv jinde.
Rozhovor nejspíše začne dotazem "
Sprechen Sie Deutsch - Mluvíte německy?. Vaše odpověď i přes jazykové znalosti rodilého mluvčího bude jednoduché
"NE". Tím jste jasně dali najevo, že německy moc neumíte a jednání bude obtížné. Pak nejspíše padne věta
"Papiere bitte - Doklady prosím", takže předložte doklady, policista si obejde auto a tím by měla kontrola skončit.
V případě přestupku překročení rychlosti (něm.
Geschwindigkeit) začne vymáhat z vás pokutu (něm.
Strafe) plus číslovka. Pokuty rychlosti ve všech oblastech startují od 30 Eur a zvedají se podle místa (dálnice/obec/mimo) a výše překročení rychlosti.
Máte možnost zaplatit na místě v hotovosti a nebo každý vůz je opatřený karetním terminálem. V případě, že nemáte dostatečnou hotovost či dostatek financí na účtě, tak dle policisty jsou další dvě možnosti, co lze teoreticky udělat.
a) zabavení věcí či auta - k tomu svoluje §26 StGB, kdy objekty použité k trestnému činu, lze zabavit rozhodnutím orgánu. Druhý odstavec tohoto paragrafu zase říká, že konfiskace musí být zamítnuta, pokud je nepřiměřená významu aktu.
b) vyměření trestu odnětí svobody - k tomu zase svoluje §19 StGB, kdy v případě lze uložit trest odnětí svobody v případě beztrestnosti pokuty.
Dal jsem si tu práci a googlil pod německými odkazy "nezaplacená pokuta v Rakousku, zabavení auta Rakousko či co se stane, když nezaplatím pokutu".
I přes veškerou práci jsem nenašel
ŽÁDNÉ informace skrz zabavování aut či věcí v německém jazyce, jen pouze jeden český dotaz motorkáře z loňského roku, kterak mu zabavili SPZ a doklady, nejspíše i nezákonně.
2. ÚŘADA) Jedete někam na dovolenou a přijde fotka s dopisem (něm.
Anonymverfügung), který je dokonce přeložen i do češtiny. Zase podle výše a místa překročení rychlosti se liší pokuty, kterou lze spočítat odkazem výše. Tento dopis jak již z názvu vypovídá, je anonymní a tudíž určen osobě, o které lze čekat, že ví kdo ten daný vůz řídil. V případě nezaplacení do čtyř týdnů je tato fáze ukončena, jelikož podle rakouského řádu jste nevinní.
B) Jenže to ignorací nekončí a nastává další fáze, resp. přijde opět další dopis (něm.
Strafverfügung), kde bude pokuta vyšší, ale je zase dále možnost udat řidiče. Když s tím nesouhlasíte, máte možnost to 4 týdny ignorovat a pak lze očekávat správní řízení.
Tento dopis upravuje §40 VStG, kde vlastně píše, že je nutné celou situaci přezkoumat a hned v prvním odstavci jsme odkazování na §45 VStG zákona, kde se úřad zdrží jakéhokoliv trestního jednání vůči vám, pokud:
a) žalobu nelze prokázat
b) existují okolnosti, které vylučují vaši odpovědnost
c) okolnosti zabraňují dalšímu řešení (!!)
d) vymáhání práva je neúměrné vůči skutku a úsilí by bylo nepřiměřené než výsledná pokuta
Zkrátka orgán vás může podle §40 VStG vyzvat k výslechu i v místě bydliště (předpokládá se rakouské) a řešit celou situaci dále. A buď bude uložena opět pokuta a nebo trest náhradního vězení. Podle §64 VStG přispíváte na řízení jako pachatel 10 % výsledné pokuty, min. však hodnotou 10 Eur. V případě rakouského vězení jsou náklady 100 Eur/den, nicméně ty jsou účtovány místnímu úřadu, kde se vězení nachází.
Bohužel ne vždy tyto informace jsou v dopisech řečeny a tím pádem prakticky nikdo nezúčastněný neví, co má či nemá dělat.
3. SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ- vzhledem k nedostatečným informacím a zkušenostem bude tato kapitola postupně doplněna4. OSTATNÍV originálních dopisech z Rakouska tamějším lidem
ŽÁDNÉ informace o čísle OP vůbec nejsou vidět, tak logicky nemohou být i vůči té naší.
Co se týče SPZtky, tak pouze o tomto dopise ví úřad, třeba z toho Salzburgu nebo Vídně. Takže policajt bůhví odkud
NEMÁ žádné informace o vašich přestupcích někde na druhém konci Rakouska a tudíž
NELZE vás jakýmkoliv způsobem trestat třeba tím populárním zabavením auta, tedy ho nemůže mít ani ten od hranic. Pro klidné spaní si klidně vyměňte SPZ, až tam příště pojedete.
Radary lze
nejčastěji očekávat:
a) úseky tzv. IG-L, kde je snížena rychlost skrz emise
b) v okolí velkých měst (Vídeň, Linz, Salzburg....)
c) v rozestavěných úsecích (tzv. Section Control)
d) někdy na hlavních ulicích měst či ve vesnicích
Taktéž ne všechny radary jsou všude aktivní, nejčastěji je to taková velká plechová bouda u silnice, co fotí zezadu nebo dvojice kamer postavená u silnice či na sloupu.
Jen nastává otázka, kde získají o vás informace. Odpověď nám předkládá Vyhláška č. 343/2014 Sb, konkrétně §2c, kde je zmínka o Schengenském informačním systému, resp. systém EUCARIS, díky kterému je možné, aby si jakýkoliv orgán vyhledal informace o každém z členských států.