Ještě mne napadá, že pokud jde o pár set korun, mohlo by se také stát, že občan žádá o vrácení odpustku, což ale není daňový příjem obce, a vrácení je tak v podstatě téměř nevymahatelné, jedině snad jako bezdůvodné obohacení.
Tohle máte už prozkoumané bojem, případně dohledané nějaké prameny? Co se probíralo zde teoreticky, tak zda je či není zaplacený odpustek (případně chybně zaplacený, jinou osobou zaplacený, nezaplacený ...) platbou, jejíž správa by měla probíhat dle DŘ, není vůbec jasné. Je to platba svého druhu, má nějakou vlastní úpravu přímo v § 125h ZPPK, ale jestli subsidiárně platí DŘ netuším.
Ověřeno bojem to nemám, bral jsem to jako fakt - zejména kvůli zkušenostem s tím, jak se chovaly obce poté, co byla soudně prohlášena protiprávnost jejich počínání, a také podle toho, jak obce zařazují příjmy z odpustků do rozpočtu:
1) ze zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a s ním související vyhlášky MFČR č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, nijak jasně nevyplývá, jak mají obce přijaté tzv. "určené částky" zahrnovat do rozpočtu;
2) různé obce mají ve svých rozpočtech plánované příjmy z odpustků sice v různých položkách (někde už jsem viděl i jiná čísla než 2212 a 2299, ale nepamatuji si, u jaké obce), ale všechny v jedné třídě (třída 2; všechny rozpočtové položky začínající "2" jsou nedaňové příjmy, daňové příjmy by začínaly "1"), např.:
- Dvůr Králové: 2212;
- Hustopeče: 2299;
- Pohořelice: 2212;
- Rosice: 2299;
- Říčany: 2212;
- Šlapanice: 2299;
- Valašské Meziříčí: 2299;
- Židlochovice: 2212.
Je tedy zřejmé, že obce zařazují příjmy z odpustků do nedaňových příjmů. To ale samozřejmě nemusí nutně znamenat, že odpustky nedaňovým příjmem skutečně jsou.