30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Ve Francii už je lépe... Francouzská "daň z SUV" dopadá na běžná rodinná auta.  (Přečteno 9460 krát)

dj-bobr

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 674
    • Zobrazit profil

IMHO bude nejvíc kazící součástí slaboproudá část řízení motoru + bugy v software.
IP zaznamenána
automaticky mi tykejte, vykání je přežilá formalita

Medojed

  • Příspěvků: 341
    • Zobrazit profil

...rozbíjet se bude maximálně ten měnič (pokud bude špatně nadimenzovaný) a zrovna ten se opravit dá...

Rozbije se všechno, co výrobce navrhnul, aby se rozbilo. A tím nemyslím přímo kurvítka, ale vše je/bude nadimenzované na určitou plánovanou životnost.

Měnič neopravíte, protože není v zájmu výrobce, aby to šlo opravit. A beztak předpokládám, že konstrukce frekvenčního měniče bude podobná velkým průmyslovým měničům, kde jsou IGBT "bare die" (prostě jen křemík bez pouzdra) nakontaktované na Al substrátu a to celé je na chladiči. To celé je zalité silikonem. Hodně štěstí při opravování.
Například: https://www.elektroniknet.de/design-elektronik/halbleiter/auf-die-verpackung-kommt-s-an-102591.html

V zájmu "bezpečnosti" budou komponenty mezi sebou komunikovat a při výměně jakékoli bude nutné nakódovat řídící jednotku. Podobná situace je tuším už teď v USA s John Deere traktory.

Další možností je, že auto po čase samo vyhodnotí, že stávající starý akumulátor má nevyhovující parametry, je nebezpečný, a prostě nepojede dokud nepřijedete do servisu na diagnostiku. Výpadek financí z pravidelného servisu určitě automobilky někde dorovnají.
IP zaznamenána

Tez

  • Příspěvků: 244
    • Zobrazit profil

Medojed> Samozřejmě, pokud to výrobce chtít nebude, tak se nic opravovat nebude. Ale nechápu, proč by tohle mělo být specifické pro elektromobily? Německy neumím, ale zkuste si vyhledat jak vypadá měnič tesly, třeba budete příjemně překvapen.
IP zaznamenána

Medojed

  • Příspěvků: 341
    • Zobrazit profil

Specifické pro elektromobily to samozřejmě není. Nicméně mnohem snáz se ve druhovýrobě kopíruje hliníkový odlitek, než elektrické komponenty.
IP zaznamenána

Jojoba

  • Příspěvků: 435
    • Zobrazit profil

Vzhledem ke globalizaci, resp. zvyšování zisku "evropských" značkových výrobců přesunem výroby do Číny a podobně, tak mám zkušenost ( opakovaně ca. 5 let ) že z jedněch vrat jdou díly / komponenty i celá zařízení pod evropskou značkou a dtto druhými jako druhovýroba...... rozdíl možná tak v méně přísné výstupní kontrole. Takže i ten  v.z. měnič může být tohoto původu.
Takže bych viděl jako tu cestu do pekla to softwarové párování/logování.    >:(
IP zaznamenána

Luban

  • Příspěvků: 102
    • Zobrazit profil

Tez> cokoliv co se rozbije :) Problémem pro automobilku je však výpadek příjmu z následné opravy, protože existuje hromada šikovných lidí co si to opraví buď sami nebo u neautorizovaného servisu. A to je ten hlavní problém, jak už bylo zmíněno výše.

Poruchovost nebyla myšlena čistě jen na elektro, ale ten trend je myslim hezky vidět někdy od roku 2010 - kdy už i základní řady wannabe luxusních aut nižší střední třídy jsou procpaný elektronikou, řídícíma jednotkama, automatama (tady to část populace aspoň chce). Viz třeba Cčko od Merglu, který už v tý době mělo 30 řídících jednotek na cokoliv. Z hlediska byznysu to dává samozřejmě skvělej smysl, ale pro běžnýho uživatele už to tak super není. Nemluvě o automatizaci výrobních procesů -> zlevnění výroby = vyššího profitu.

Jojoba> některé evropské automobilky po cca 3-5-7 letým cyklu onoho modelu prodávají raznice plechařiny přímo na secondhandovym trhu (s mírným poškozením, nepřesností z užívání apod). Přes 90 % odkupuje Asie, která to pak v rámci druhovýroby vrací zpět. Logování, párování sn# a různý locky na konkrétní ID auta, který dovolí jen výrobce budou běžnou realitou. Ostatně to se dějě už teď, když si člověk koupí nový auto a nejde mu carplay, sklápění zrcátek, notifikace předjíždějícího vozu - to vše lze za mírný poplatek 14 - 35 000 Kč/funkce aktivovat na počkání přes jednotku, ačkoliv z výroby tam je vše hw připraveno a v pořádku...
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 997
    • Zobrazit profil

Ohledně opravitelnosti to bude asi subjektivní pohled na věc. Pro mě je naopak el. auto snadněji opravitelné jak spalovací, protože průmyslová elektrika a elektronika je můj obor.

A ohledně spolehlivost aut. Mě příde nejlepší doba aut s EURO 1/2. Tam mi to přišlo takové nejvíce vyvážené v zhledem ke spolehlivosti, jízdním vlastnostem a projevu motoru. Však většina těchto aut umřela na korozi. Jinak motory furt jezdili.
« Poslední změna: 23 Ledna 2020, 09:17:28 od cocomoon »
IP zaznamenána

Luban

  • Příspěvků: 102
    • Zobrazit profil

cocomoon> souhlas s obojím :)
IP zaznamenána

Medojed

  • Příspěvků: 341
    • Zobrazit profil

Pokud tohle někdo opraví, když to prakticky nelze ani nedestruktivně rozebrat, smekám.

Renault Zoe EV inverter ( PEB)
https://www.youtube.com/watch?v=drS3sEsxOO8
IP zaznamenána

Jeff

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 144
    • Zobrazit profil

Tak Cocomoon jestli budeš na OSBIDu teď v Praze, tak tě nechám oblézt ten muj elektrowerk a schválně jestli budeš furt říkat takovýhle blbosti  ;D
IP zaznamenána
Markus Meechan | Carl Benjamin | Milton Friedman | John Stossel | Tucker Carlson | Katie Hopkins | Tommy Robinson  | Jordan Peterson | Dave Rubin | Ben Shapiro