30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Evergreen: Kupující nepřepsal auto, je semi-kontaktní, ale neschopný (2017)  (Přečteno 30488 krát)

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil

Neřekl bych, že poučení o možnosti udělit pořádkovou pokutu je podmínkou sine qua non pro její uložení (i když to nevylučuju, třeba nějaký soud/komentář opravdu zásadu v § 4(2) SprŘ vykládá takto extrémně ochranářsky). Navíc nemusí jít ze strany SO o poslední krok, on vede řízení a je na něm, jak si tyto záležitosti uspořádá, po ignorování první výzvy klidně může přijít nějaká zostřená výzva nebo klidně i předběžné opatření či jiný nečekaný krok.

Každopádně podle nové úpravy je tohle primárně problém SO. Povinností toho spolupracujícího účastníka převodu je jen tu žádost podat a plnit si to, co je uloženo jemu. Když SO nedokáže toho druhého k součinnosti dokopat, tak jsou to pro poctivého účastníka jen body k dobru - až ho někdo bude chtít přímo či nepřímo sankcionovat, že něco nesplnil, může to s neskrývanou škodolibostí odpálkovat s tím, že se po něm jako běžném občanovi chce něco, co si nedokázal zjednat ani úřad nadaný veškerými pravomocemi.

Když tu žádost SO zamítne, lze se odvolat, když bude potvrzeno, lze obratem podat novou, klidně do zblbnutí. Nebo se začít domáhat ochrany před nečinností, před zásahem spočívajícím ve vedení nesprávných údajů v úřední evidenci (viz ten způsob, kterým možnost opravit zápis někdo prošlápnul už před novelou skrze ZOOÚ) atd.
IP zaznamenána

Mates

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 683
    • Zobrazit profil

Využiji tématu a zeptám se. Jak mohu zjistit, že kupující přepsal vozidlo na sebe?
Prodal jsem vůz. Kupující dostatl plnou moc. Podle RZ vidím, že uzavřel nové povinné ručení (sice se zpožděním,alel to je jeho boj). Nicméně je nějaká možnost (dotaz, ideálně přes DS) na to, že vozidlo je řádně přepsáno?
IP zaznamenána

t4455

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 349
    • Zobrazit profil

Písemně jsem to nezkoušel ale když jsem tam byl osobně byl jsem poslán k nějakým technikům v kanclu a ty mi řekli zda mám na sebe psaný nějaký auto, viděj tam celou vaší historii
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil

Využiji tématu a zeptám se. Jak mohu zjistit, že kupující přepsal vozidlo na sebe? Prodal jsem vůz. Kupující dostatl plnou moc. Podle RZ vidím, že uzavřel nové povinné ručení (sice se zpožděním,alel to je jeho boj). Nicméně je nějaká možnost (dotaz, ideálně přes DS) na to, že vozidlo je řádně přepsáno?
To co popisuje t4455 by mělo fungovat obecně, tj. dojdete na libovolné ORP na pracoviště, kde vedou registr vozidel a někomu vysvětlíte, o co vám jde a on vám to v registru prolustruje. S trochou štěstí by to mohlo fungovat obdobně i přes DS.

Pokud by úřad dělal Zagorku nebo by naopak tazatel toužil provést to formálně, tak odpověď na otázku dává přímo zákon č. 56/2001 Sb., vizte jeho § 5(7)(a): „Obecní úřad obce s rozšířenou působností poskytne na žádost údaje z registru silničních vozidel fyzické nebo právnické osobě, která prokáže právní zájem na poskytnutí údajů; právní zájem neprokazuje vlastník nebo provozovatel silničního vozidla, jedná-li se o údaje k tomuto vozidlu.“

Tedy pokud ještě jste evidenčním vlastníkem či provozovatelem, tak vám to sdělí automaticky, a pokud už nejste, tak právní zájem je evidentní (jako bývalý vlastník/provozovatel si chcete zkontrolovat zda změna proběhla v pořádku) a i kdyby vám to ale SO odmítnul sdělit s tím, že právní zájem nemáte (či jste jej dostatečně neprokázal), tak vám to taky může stačit, protože z toho plyne, že již nejste v registru veden ani jako vlastník, ani jako provozovatel, což je přesně to, co jste si chtěl ověřit.

Ještě telegraficky k POV. Jednak ze samotného faktu, že je POV už na nového vlastníka/provozovatele uzavřeno, neplyne nic o tom, zda již došlo k přepisu v registru, POV klidně může jako pojistník uzavřít za určitých podmínek třetí osoba. Není ale ani pravda, že by to byl boj nového vlastníka - z hlediska soukromoprávní odpovědnosti za škodu patrně ano, ale třeba za přestupek spočívající v tom, že je provozováno nepojištěné vozidlo, by to nepochybně dopadalo na veřejnoprávního provozovatele uvedeného v registru.
IP zaznamenána

Mates

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 683
    • Zobrazit profil

Super .. děkuji za odpovědi.

Ohledně boje nového vlastníka jsem to myslel tak, ž emám prodejní smlouvu, na základě které moje pojišťovna ukončila pojištění. Tedy předpokládám, možná chybně, že případný souboj s úřadem by skončil na předložení smlouvy.
Každopádně to zkusím checknout :) a uvidím.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil

Váš boj to může být z důvodu, že pro veřejnoprávní vztahy (tedy včetně libovolné přestupkové odpovědnosti) platí, že provozovatelem jakožto nositelem těchto povinností je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba - § 2(15) zákona 56/2001 Sb..

Tedy vlastnictví auta sice přechází v souladu se soukromým právem okamžikem, kdy takové účinky bude mít jednání účastníků (nejčastěji v případě kupní smlouvy už jejím uzavřením, resp. zaplacením kupní ceny v případě výhrady vlastnického práva) a údaj v registru na to nemá vliv, ale naopak povinnosti provozovatele (včetně věcí jako odpovědnosti za sprdel) přejdou na toho nového až přepisem v registru.

Předložení smlouvy, resp. jiné doložení toho, že auto jste prodal a nedisponujete jím, by mohlo podle okolností zafungovat jako vyvinění/liberace, ale jednak není úspěch vůbec jistý, a jednak už to, že takové řízení může být vedeno a bude na vás, abyste z toho unikl (bez boje tu pokutu dostanete), znamená, že váš boj to je.
IP zaznamenána

Michelska_pivnice

  • Příspěvků: 30
    • Zobrazit profil

Pročítal jsem ještě zpětně množství starších příspěvků, kde řada členů doporučovala víceméně 2 postupy:

1) Registr vozidel - ztráta všech dokladů, duplikáty (a potom třeba ještě vývozní značky = vyřazení z registru vozidel)

2) Sundání SPZ z předmětného vozidla

Podle mě jsou ale obě zásahem do vlastnického práva, tj. body 1) a 2) = přestupek proti majetku s pokutou do 15k Kč?
IP zaznamenána

Mršťa

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 060
    • Zobrazit profil

Pročítal jsem ještě zpětně množství starších příspěvků, kde řada členů doporučovala víceméně 2 postupy:

1) Registr vozidel - ztráta všech dokladů, duplikáty (a potom třeba ještě vývozní značky = vyřazení z registru vozidel)

2) Sundání SPZ z předmětného vozidla

Podle mě jsou ale obě zásahem do vlastnického práva, tj. body 1) a 2) = přestupek proti majetku s pokutou do 15k Kč?

To je pravda, ale funguje to. Možnost 1 bych osobně zcela vyloučil. Možnost 2 je rychlá, efektivní a méně riskantní. Potíž je v tom, že většina lidí nemá možnost zjistit, kde se vozidlo pohybuje a zejména, když ho prodají např. cikánům. Každopádně je potřeba u toho myslet a nejít sundavat RZ za bílého dne, kdy mě může někdo vidět. Ostatně, i kdyby mě u toho načapala policie, tak po lustraci zjistí, že sundavám RZ ze svého vlastního vozidla.

Ještě je možnost 3 - domáhat se zápisu změny vlastníka takto http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2016/0254_7As__1600033_20161212093751_prevedeno.pdf , což je možnost, kterou bych upřednostnil.
IP zaznamenána

Michelska_pivnice

  • Příspěvků: 30
    • Zobrazit profil

Děkuji za inspiraci i přiložený judikát - prostuduji ho a případně ho zkusím použít, ovšem nedávám tomu skoro žádnou naději (realisticky), toto bych viděl leda tak na soud...

Kdyby vozidlu náhodou upadly SPZ, bylo by to velmi efektivní, ovšem nový majitel by mi dělal nepříjemnosti, protože by s vozidlem nemohl jezdit, pokud bych k tomu nedal já "svolení" formou vystavení nových značek za ztracené, takže definitivní řešení by to určitě nebylo a konflikt by mohl dosáhnout klidně i fyzické potyčky (kdybych se na něj vybodl), kupujícího tělesný objem je cca. 4x větší než můj, takže radši postupuji opatrně.  :D
IP zaznamenána

Lexx

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 295
    • Zobrazit profil

Tak to už by od něj bylo velmi troufalé, aby po tobě požadoval vystavení nových značek :D Spíš by ho to přesvědčilo k přepisu.
IP zaznamenána

Mršťa

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 060
    • Zobrazit profil

Kdyby vozidlu náhodou upadly SPZ, bylo by to velmi efektivní, ovšem nový majitel by mi dělal nepříjemnosti, protože by s vozidlem nemohl jezdit, pokud bych k tomu nedal já "svolení" formou vystavení nových značek za ztracené, takže definitivní řešení by to určitě nebylo

To právě je definitivní řešení, podání žádosti o přepis vozidla = nové RZ a je několik možností.
Pokud bych měl z kupujícího strach a chtěl to dělat za něj tak ano, ale dotlačí plnou moc, zelenou kartu a evidnční kontrolu. Nakonec je hlavně v mém zájmu abych se vozidla úředně zbavil.
Další možnost je dát mu plnou moc, akorát by bylo potřeba jí napsat dobře, aby byla výhradně k podání žádosti o zápis změny vlastníka, protože v případě nějaké univerzální by si taky mohl dojít pouze vyměnit RZ za ztracenou/poškozenou.
A na konec je nelepší podat žádost společně. On chce jezdit, tak mu nic jiného nezbyde. Může to vypadat jako vydírání, ale je to kupující, kdo nedostál svým povinnostem. Jinak řešení věci přes úřad, který by ho mohl kontaktovat by ho mohlo nasr.. ještě víc, tak bacha :D
IP zaznamenána

Michelska_pivnice

  • Příspěvků: 30
    • Zobrazit profil

Update:

Nový majitel byl obeslán úřadem obce s rozšířenou působností, na výzvu reagoval tak, že provedl evidenční kontrolu na Stanici technické kontroly přibližně 2 týdny po obdržení úředního dopisu, nijak jinak na Výzvu nereagoval a na úřad se nedostavil, pouze mi telefonoval, že "auto přepisovat nebudu".

S referentem jsme se shodli na tom, že to udělal účelově, aby nebyl nařknut z nečinnosti.

Co mu ovšem nedošlo, je, že protokoly z STK jsou vedeny i elektronicky a tím pádem, na žádost úřadu, byl protokol zprostředkován v celé své kráse.

Z mé strany jsem našel přes spz.penize.cz pojišťovnu, u které je automobil pojištěn a zažádal o duplikát zelené karty, kterou mi vydat nechtěli, ale po ukázání písemné Výzvy z úřadu mi s lehce-humorným nádechem vyhověli a kartu jsem předložil úřadu; alternativní řešení = udělat pojistku na pár dní a po převodu jí ihned zrušit.

Na úřadu jsme s referentem převentivně kompletně zrušili doklady od vozidla a podali žádost o přepis, které by mělo být vyhověno.

Další posun zveřejním poté, co mi přijdou nové doklady od vozidla a dopis od úřadu, třeba tím někomu pomůžu.
IP zaznamenána

radek.wes

  • Příspěvků: 7
    • Zobrazit profil

Parádní příběh... hodně sil a zdaru!!!
IP zaznamenána

t4455

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 349
    • Zobrazit profil

Michelska_pivnice - A co EKOPOPLATEK? Ten už byl v minulosti zaplacen nebo ne?

Protože tady koukám že kdyby ne tak by jste ho ještě musel zaplatit vy jako prodávájící aby to přepsali na kupujícího, navíc máte štěstí že byl na tý evidenčce, jinak by to úřad za vás taky asi nepřepsal, nejde o těch pár stovek ale logicky o to že nemůžete udělat evidenčku s autem který už nemáte.

První tři body máte splněny, teď jen tedy co to ekovýpalný...

Aby bylo možné k takové změně i bez nespolupracujícího ať již dosavadního či nového vlastníka vozidla přistoupit, musí být splněny následující podmínky:

při podání žádosti musí být spolehlivě doloženo, že došlo ke změně vlastnických práv k předmětnému vozidlu
musí být předložen protokol o evidenční kontrole, od 1. 6. 2017 ne starší 30 dnů ke dni podání žádosti
musí být předložena platná zelená karta pojištění
musí být uhrazen správní poplatek a jde-li o vozidlo, které podléhá i poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků („ekopoplatek“), pak musí být zaplacen i ten.


http://www.pardubice.eu/urad/radnice/odbory-magistratu/odbor-dopravy/hlavni-zmeny-od-1-6-2017-registr-vozidel/
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil

http://www.pardubice.eu/urad/radnice/odbory-magistratu/odbor-dopravy/hlavni-zmeny-od-1-6-2017-registr-vozidel/
Tohle čtu jako defenzivní reakci úřadu na novou úpravu a snahu o její naplnění způsobem co nejjednodušším pro úřad. S ekopoplatkem mají pravdu, podle zákona o odpadech jej platí žadatel při první (pře)registraci, státu je jedno, zda jej při podání společné žádosti zaplatí původní či nový vlastník, v režimu žádosti podané jen jedním z nich podle § 8a to pak logicky musí zaplatit žadatel. S doklady také není co řešit, ty si případně úřad opatří nové, ostatně jde jen o rozšíření již existující praxe, kdy se do situace zápisu změn bez faktické možnosti doložit všechny náležitosti žádosti dostával sám stát (a samozřejmě si na to vyrobil výjimku, viz § 8(5) zákona 56/2001 Sb.).

Takže jediný problém je s evidenční kontrolou. Pardubický výklad, tedy že pošlou nespolupracujícímu novému vlastníkovi jeden dopis a tím to pro ně skončí, nebude-li následně předložen protokol o EK, řízení o žádosti jednoduše zastaví, je extrémní. Sice to není nijak překvapivý postoj, ale nemyslím, že by se to v této poloze ustálilo, nelze odhlédnout od účelu novely a také povinnosti státu mít tu evidenci v souladu s realitou (srov. zde opakovaně citovaný úspěšný útok skrz ochranu osobních údajů). Očekával bych, že metodické řízení a rozhodování nadřízených orgánů povede minimálně k povinnosti vyvinout na toho nespolupracujícího náležitý tlak (formou pořádkových pokut či pokut za nepodání žádosti).
IP zaznamenána