fu: Ano, komunikace je veřejná, ježdění po ní a parkování na ní je projevem tzv. obecného (též veřejného) užívání. Obecné užívání ale lze omezit, zde např. za účelem čištění té komunikace. Provedení toho omezení je samozřejmě veřejnoprávním aktem (OOP) vydaném příslušným silničním správním úřadem. Při jeho porušení a splnění podmínek získá vlastník komunikace (tedy ten kdo se o tu komunikaci stará) oprávnění nechat to auto odtáhnout na náklady provozovatele. Povaha toho "ná náklady" je taková, že jde o náhradu projevu vůle provozovatele, tedy jako by někdo vaším jménem uzavřel smlouvu s těmi odtahovači. Ve sporu s odtahovači se můžete domáhat všeho jako při normálním uzavření té smlouvy (např. že neplnili řádně, auto vám poškodili, způsobili jinou škodu ...) nebo můžete napadnout existenci titulu (tedy např. nesplnění podmínek pro provedení odtahu na náklady provozovatele). Ve sporu s vlastníkem komunikace byste se mohl domáhat náhrady škody, ale zde to není třeba rozlišovat, protože vlastník a odtahovač vzhledem k té delegaci splývají v jedno. Soukromoprávní režim to má z důvodu, že odtahovač plní jakousi pseudosmlouvu a vlastník komunikace vykonává sice veřejnou správu, ale formou tzv. fiskální (nikoliv vrchnostenské) správy, která se realizuje prostředky soukromého práva.
Situace, kdy odtah nařídí v rámci výkonu své pravomoci policajt (např. podle § 27(5) ZPPK) se příliš neliší. Mezi odtahovačem a provozovatelem opět půjde o soukromoprávní vztah, kde projev vůle je nahrazen zásahem policajta. Tedy opět spory ze samotného provedení odtahu mezi provozovatelem a odtahovačem (řádné plnění, poškození auta, výše úhrady, uplatnění zadržovacího práva ...) budou soukromoprávní. Pokud cestou veřejného práva (např. zásahovou správní žalobou) dosáhnete rozhodnutí o tom, že nařízení odtahu bylo nezákonné, pokud už jste odtahovačům plnil, můžete se domáhat náhrady škody po státu v režimu zákona 82/1998 Sb. (tohle je ten jediný rozdíl, že za škodu způsobenou vadným výkonem vrchnostenské správy bude odpovídat tímto zvláštním způsobem stát, ne jako výše vlastník komunikace), pokud jste ještě odtahovačům neplnil, už ani nemusíte (nemají proti vám titul) ale mohou se téhož po státu domáhat oni, nemají-li to smluvně ošetřeno jinak.
Pokud jde o zmíněnou kauzu Chaps, tak to je úplně jiný problém a navíc je to značná anomálie, do problematiky odtahů na náklady provozovatele to přenositelné není.
vvvvv: No ti měšťáci tam v takovém případě budou nejspíš kvůli přístupu do registru vozidel, jinak to rozhodnutí o odtahu v daném případě udělat nemohou (nepůjde-li zároveň o případ, kde k tomu mají pravomoc podle ZPPK, např. neoprávněné stání na vyhrazeném parkovišti či vytvoření překážky v provozu). Přes InfZ informace o značkách získat můžete, i když je nejspíš zbytečné to žádat přes InfZ, o dočasném omezení muselo být vydáno opatření obecné povahy, které bude na úřední desce a v nějaké jeho příloze bude nejspíš i vyznačeno dopravní značení). Upozorňoval jsem jen na to, že ve sporu o placení za odtah tohle musí prokázat ten, kdo odtah nařídil.