No, nejsem si tak úplně jistý, zda-li viníkem je automaticky zadní auto ve smyslu „co neubrzdíš…“. Obecně vzato to není na první pohled tak zcela jednoznačné.
Na jedné straně je § 19 — „řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
Ovšem ale na straně druhé tu je „Nejvyšší správní soud ve shora citovaném rozsudku (bod [22] ) č. j. 1 As 18/2009 – 59 také konstatoval, že „…příkladem situace, kdy srážka vozidel nemusí bez dalšího znamenat porušení § 19 odst. 1 zákona o silničním provozu, bude například nehoda způsobená náhlým a pravidly silničního provozu nedovoleným manévrem vpředu jedoucího vozidla, neměl - li vzadu jedoucí řidič důvod takovéto protiprávní jednání vůbec očekávat “ . Protizákonný a dokonce protiústavní tak bude postup správních orgánů, které nezvažovaly „ otázku hranice okolností, které může či nemůže řidič předví dat, na něž je třeba usuzovat z objektivních okolností dopravní situace, a nikoliv pouze hypoteticky“ (nález IV. ÚS 8 7/01 ze dne 4. 10. 2002, publ. pod č. 122 ve sv. 28, s. 67 Sb. ÚS). V souladu s tímto právním názorem je též judikatura zdejšího soudu, která opakovaně zdůrazňuje, že zavinění účastníka silničního provozu je nutno posuzovat také s ohledem na tzv. princip omezené důvěry, podle něhož „po účastníkovi silničního provozu nelze spravedlivě požadovat, aby bez dalšího předpokládal možné porušení pravidel tohoto provozu jinými účastníky a aby tomu přizpůsobil své počínání “ (srov. rozsudek NSS ze dne 2. 8. 2006, čj. 3 As 24/2005 - 73, resp. rozsudek NSS ze dne 28. 8. 2008, čj. 5 As 32/2008 - 51, dále odkazující na relevantní judikaturu Nejvyššího soudu).“
Takže když to shrnu — na volné silnici pokud neočekávaně prudce zabrzdí auto a to druhé za ním mu naruší následně zadek — pak viníkem je s největší pravděpodobností to auto, které neočekávaně zabrzdilo/změnilo směr jízdy a pod.
Ovšem na křižovatce se dá očekávat, že auto může začít brzdit z důvodu oranžové/červené a pod. a proto v tomto případě je skutečně s nejvyšší pravděpodobností viníkem řidič druhého vozidla, který měl předpokládat a měl dodržet bezpečnou vzdálenost. Řidič prvního vozidla je pak potrestán jen z toho hlediska (když brzdím, tak se snažím vždy zkontrolovat i co je za mnou, pokud možno), že má starosti a trable s nabouraným zadkem… i když mu to zaplatí podle všeho pojišťovna druhého řidiče…
Pozn: jen poznamenám, že taky občas projíždím křižovatku ještě na oranžovou. Ale snažím se vždy o maximální obezřetnost a nikdy se nelepím na zadek autu přede mnou, neb se mi už párkrát stalo, že si to dotyčný řidič rozmyslel a začal usilovně brzdit. Zkušený a opatrný řidič se nikdy nikomu na zadek nelepí…