Opravdu mě zajímá jenom právní postavení obou stran, resp. jestli kupující má nějakou možnost vymáhat peníze zpět a jestli prodejce má nějakou možnost vymáhat doplacení zbývající částky.
Zajímá-li vás pouze toto, pak jste si nejspíš zdejší fórum spletl s bezplatnou právní poradnou. Pokud jste si toho nevšiml, jde o komunitní web, drtivá většina přispěvatelů se právu nevěnuje profesionálně a navíc jste i dost off-topic (jediným společným jmenovatelem s předmětem fóra, které je zaměřeno proti úřední a policejní šikaně na silnicích, je to, že jde o auto). Pokud jste se při vědomí výše uvedeného přesto rozhodl svůj problém řešit zde, tak holt budete muset akceptovat i hodnotící komentáře, babské rady, generály po bitvě a vše ostatní, co lze v takové situaci od veřejného fóra očekávat.
Nicméně k věci. S prodávajícím patrně máte ústně uzavřenou kupní smlouvu. Vzhledem k ústní formě lze předpokládat, že nebyla sjednána žádná typická vedlejší ujednání jako např. výhrada vlastnického práva. Tedy platí, že povinností prodávajícího je věc odevzdat a umožnit nabýt vlastnické právo, povinností kupujícího zaplatit kupní cenu, přičemž tyto povinnosti nastávají současně.
Jako první věc si tedy musíte ujasnit, zda došlo k odevzdání věci. Což by se normálně poznalo např. podle toho, kdo má klíčky, jelikož ty ale má nejspíš ten servis, chtělo by to vědět i jaká byla dohoda ohledně toho servisu, kdo si vlastně služby servisu objednal, také kdo má doklady od toho auta atp. Pokud též nebylo sjednáno nic jiného, tak došlo-li k odevzdání, přešlo vlastnické právo na kupujícího. Pokud jste od smlouvy platně neodstoupil, tak dost možná vlastníkem jste a možná i požadavek prodávajícího na doplacení kupní ceny, který se vám asi jeví jako naprosté chucpe, není úplně nesmyslný.
Každopádně zda došlo či nedošlo k odevzdání věci a kdo je smluvní stranou vůči servisu, byste si měl vyjasnit předtím, než budete v řešení problému pokračovat.
Má-li to auto nějaké vady, které jsou buď neodstranitelné, nebo v přímém rozporu s tím, co bylo ohledně prodávané věci ujednáno, tak patrně máte právo od takové smlouvy odstoupit. Pokud se to ještě nestalo, měl byste to co nejdřív udělat, budete-li to odkládat, může se stát, že o takové právo přijdete. Z hlediska formy stačí druhé straně odstoupení včetně jeho důvodů oznámit, nicméně pro další postup je vhodné udělat to ověřitelným způsobem (např. dopisem s dodejkou, před svědky atp.). Vedle samotných vad auta si jako berličku můžete vzít i vadu právní spočívající v tom, že prodávající podle všeho ani není vlastníkem předmětu koupě.
Pokud jste od smlouvy odstoupil, pak máte právo na to, vám již provedené plnění prodávající vrátil. Neudělá-li to dobrovolně, můžete to standardně žalovat u civilního soudu. Než to uděláte, je dobré se připravit na různé scénáře, které mohou nastat, zejména bude-li z vaší strany problematické dokládat obsah ústní kupní smlouvy či dokonce její existenci - žalovaný může např. tvrdit, že vůbec žádnou smlouvu nemáte (tím by si moc nepomohl, jen byste musel v průběhu řízení upravit žalobní tvrzení a změnit titul z kupní smlouvy na bezdůvodné obohacení), ale spíše bude tvrdit, že za těch 140k či více jste si koupil vrak včetně vad, o kterých vám řekl. Takže by to chtělo se zamyslet nad svědky a pokud možno je vytěžit dřív, než to zapomenou.
Pokud jde o jiné možnosti řešení, tak podepisat nepravdivé čestné prohlášení za účelem přimět banku stornovat převod se rovná stát jednou nohou v kriminálu. Ať už to bylo cokoliv, co vás přimělo to neudělat, rozhodnutí bylo správné.
Stačí vám právní analýza takto? Pokud ne, klidně se ptejte dál, ale předtím si prostudujte úpravu kupní smlouvy v OZ (§§ 2079 a následující), ať nám to nastaví nějaký společný rámec.