Doporučuji přečíst si důvodovou zprávu (pokud možno na lačno

, byli jste varováni). Předkladatelé z MV sice dostali od LRV pojeb, že možné námitky stran neústavního zásahu zejména do práva vlastnit majetek dostatečně neokecali, tak si na druhý pokus dali záležet a pokusili se neudržitelnost celé konstrukce utopit v kvantech textu.
Když se proškrtá vata a opakující se myšlenky napsané pokaždé jinak, redukuje se argumentace víceméně na to, že zásah to sice je, zejména pokud povinný z neuhrazené pokuty nemá nic společného s vozidlem, které je zadrženo, ale že bezpečnost na silnicích (což přes několik oslích můstků prý zahrnuje i řádné placení pokut) je tak vysoká hodnota, že jí v testu proporcionality musí ustoupit všechno ostatní. Na jednom místě si problém s dlužníkem-řidičem, který jede třeba s kamionem zaměstnavatele, uvědomují, ale jsou s tím rychle hotovi, protože většinou prý stejně je pyrátění přičitatelné provozovateli (že řidič může tu nezaplacenou pokutu vygenerovat třeba svým soukromým autem asi nikomu nedochází), a oblíbené, že provozovatel si má dát bacha, komu auto svěřuje.
Celý záměr by za určitých podmínek asi byl realizovatelný ústavně konformě a jakž takž proporciálně. Je to de facto další nový úchylný způsob exekuce podobně jako blokování ŘO kvůli nesplacenému výživnému. Kdyby realizace respektovala nějakou hierarchii, např. že by nejdřív musela neúspěšně proběhnout (daňová) exekuce standardními způsoby (tj. obstavením bankovních účtů, mzdy/platu, nemovitostí v KN atp.), a zároveň by se vyřešil problém ručení provozovatele za pokuty řidiče, které vznikly úplně mimo sféru vlivu provozovatele (např. by kvůli dluhu řidiče šlo blokovat auto jiného provozovatele jen v případě, že tím samým autem, variantně i jiným autem téhož provozovatele, byl spáchán přestupek, za který byla uložena dlužná pokuta), sice bych tomu nefandil, ale z hlediska míry bizarnosti by to mezi jinými špeky v tuzemském právním řádu nijak nevyčnívalo.
V navrhované podobě je to ale tak šílené, že to snad dříve či později narazí (a to i při vědomí toho, kdo/co na ÚS sedí). Váhám, jestli je vůbec rozumné se snažit cestou PSP o nějaké korekce, snad by bylo lepší, aby prošla tahle čistá hrůza, má-li se kyvadlo zhoupnout, taky je potřeba ho nejdřív co nejvíc vychýlit na opačnou stranu ...