Ale ohledně ekonomiky uvedu svá data.
Průměrně mám nájezd 1200 km měsíc. Což je zhruba 50 km den. Když počítáme, že jeden den v týdnu nikam nejedu. Taková vzdálenost pro elektomobil není žádný problém.
Dlouhé nabíjení nevadí. Nabíjím přes noc. Naopak šetřím čas, nemusím jezdit tankovat.
Ano nový elektromobil se sotva zaplatí, ale s koupí staršího už to není taková hrůza.
Mám najeto lehce přes 20 tis a cenově včetně nákupu auta, servisu, paliva, pneu, ručení jsem momentálně na 10 Kč na 1km. Za další dva roky se dostanu na 5 Kč km a pořád v tom není započítaná zbytková hodnota auta.
Ja mam ted najezd cca 1300 km za mesic. Problemem je, ze v tydnu moc nejezdim a vyuzivam MHD. Nejvice najedu o vikendu a to neni problem pak i cesta pres 700 km, casto mimo civilizaci. Takze diky dojezdu, dlouhemu nabijeni a dostupnosti nabijecich stanic je uz v tu chvili elektromobil pro mne k nicemu.
Dale bydlim v malem bytovem dome a auto parkuje na ulici. Takze nemam zadnou moznost nabijet u sveho baraku. A toto se ani za 10 let nezmeni. Infrastruktura, aby si kazdy druhy mohl pred barakem v centru mesta dobit auto proste nikdy nebude.
Se setrenim casu ohledne tankovani zasadne nesouhlasim. 1200 km mesicne jsou pro mne dve takovani. Tj. 2x4 min (tankuju nejradsi u samoobsluznych Benzin), maximalne rekneme ze me to stoji 10 minut za tech 1200 km. Nevim, co mate za auto, ale takovy nejbeznejsi zastupce elektromobilu u nas Nissan Leaf ma dojezd az 270 KM** (to az vcetne hvezdicek udava sam vyrobce...

- moje auto ujede na ty dve natankovani az 1800 km). To znamena, ze za 1200 km je treba 4.5x prijet domu do garaze, otevrit na aute zastrcku a za predpokladu, ze mam doma nabijecku, tak dojit k ni a zapojit a odpojit (pripadne smotat) kabel (pokud ho tedy doma mam nachystan). Rekneme, ze zapojeni a odpojeni me bude stat minutu a pul. To mame skoro sedm minut ztraceneho casu na 1200 km. A to nemluvim o tom, ze pravdepodobne dobijite auto do plna pri kazde prilezitosti, takze ten realne ztraceny cas mi vyjde i na kafe a zmrzlinu u pumpy.
A to je prave ono. Ja jsem fanda elektromotoru jako pohonu. Ale zatim nemame technologie (nebo se ty dobre prilis neprosazuji) na to, dodat a uchovat spolehlive energii elektromotoru.
beneji: To nucene prosazovani elektromobilu ve velkych mestech je proto, protoze elektromobil je pro bezneho ovcana nedostupny. Ma vysokou pocatecni cenu (a neni dulezita cena udrzby, pokud neda clovek nazacatku dostatek penez na nakup) a nedovedu si predstavit mit elektromobil bez vlastniho domu a alespon stanim pred nim. Takze elektromobilita je skvelym zpusobem systemu, jak znemoznot lidem individualni automobilovou dopravu a donutit je tak hledat nucene alternativy jako MHD, kolo nebo pesi chuzi... Automobil vnimam jako prostredek svobody. A to je prece potreba regulovat...
Ted se prosazuji elektromobily, ale jen proto, ze nasledujici roky (osobne myslim, ze desitky, pokud neprijde nejaka revolucni technologie) to bude zalezitosti minority spolecnosti. Kdybychom zitra vsichni presedlali na elektromobily, tak je zakazou protoze... no oni si neco najdou.
Ekologie je jen zaminka, nikoli pricina.