Dozoruje je CTU, ale ten jim taky kdyje záda. Mi jednou dokonce proclili balik bez meho vedomi, bohuzel jej manzelka prevzala a zaplatila bez plne moci. Podal jsem na ne stiznost a takto to dopadlo:
Dobrý den,
Dne 28.3.2011 jsem si objednal v Čínské republice minikameru za cenu 18,24 $. Uvedené zboží a výpis z paypal.com v přílohách. Po téměř dvou měsících tj. dne 25.5.2011!! mi Česká pošta balíček doručila. Balík převzala v mé nepřítomnosti manželka. Pracovník pošty po ní požadoval 341 Kč. Jelikož netušila, o co jde, zboží převzala. Veškeré dokumenty, které převzala jsou v přílohách.
Obracím se na Vás co by příslušný dozorující orgán a chtěl bych tímto podat stížnost na Českou poštu, s.p. z následujících důvodů:
1) NIKDY jsem já, ani nikdo mnou zplnomocněn nepodepsal plnou moc České poště, s.p. k zastupování v celním řízení, tak jak je možné, že mě bez mého vědomí zastupovali a to ještě takovým způsobem, že mi byla způsobena značná finanční újma. Předpokládám, že nevyplněnou plnou moc, kterou pracovník České pošty předal manželce měl zřejmě vyplnit a vzít si zpět.
2)Nebyl jsem žádným způsobem vyzván k součinnosti a v balíku nebyl přiložen žádný relevantní doklad dokládající hodnotu zboží. Není mi proto vůbec jasné, jakým způsobem mi bylo vyměřeno DPH, jelikož prokazatelná hodnota zboží je 18,24 $. Tímto jednáním došlo k chybnému vyměření DPH.
3) Pracovník České pošty požadoval 341 Kč, přičemž převzaté doklady jsou v součtu na 180 Kč + 139 Kč = 319 Kč. Na zbylých 22 Kč nebyl vystaven žádný doklad!
Požaduji okamžité navrácení celého předaného finančního obnosu tj. 341 Kč a písemnou omluvu.
Pokud se domníváte, že tímto jednáním nedošlo k porušení právních předpisů Českou poštou, s.p. nýbrž celní správou, žádám o podstoupení stížnosti na příslušný úřad.
Dále Vás žádám o písemnou odpověď na mou stížnost a o informování o průběhu případného šetření. Pokud se touto vzniklou situací nehodláte zabývat, obrátím se na Policii ČR.
Děkuji XXX
ODPOVĚD CTU:
Vážený pane XXX,
Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) reaguje na Vaši stížnost týkající se opožděného dodání poštovní zásilky ze zahraničí č. RRxxxxxxxxxVV a zároveň i postupu pošty Praha 120 při zajišťování průběhu celního řízení. V úvodu, prosím, přijměte omluvu Úřadu za pozdní odpověď, přestože je Vaše stížnost datována dnem 26. 5. 2011. V té souvislosti Vám v dané věci podáváme následující informace a vysvětlení.
Šetření, které si vyžádalo delší čas, bylo mimo jiné výrazně ovlivněno i tím, že nejsou dosud v této oblasti jednoznačně vymezeny kompetence, jež by stanovily příslušný dohled na postup celního deklaranta při celním řízení, v tomto případě na postup České pošty. V současné době jednání o kompetencích v této oblasti stále pokračují.
Kompetence Úřadu ve vztahu k České poště jsou stanoveny v zákoně o poštovních službách. Úřad dohlíží zejména na to, jak Česká pošta plní své povinnosti v oblasti základních poštovních služeb. Plnění těchto povinností vyplývá pro Českou poštu z udělené poštovní licence rozhodnutím Úřadu. Činnost související s průběhem a zajišťováním celního řízení není zákonem o poštovních službách dotčena, Úřad tedy nemůže v rámci svých kompetencí, bohužel, činit jakékoli kroky vedoucí k nápravě.
Úřad vedl s Českou poštou šetření s cílem zjistit zejména příčiny neúměrně dlouhé doby od příchodu předmětné poštovní zásilky do České republiky k poště Praha 120 až po její dodání Vám a současně, zda se jednalo o pochybení v rámci poskytované poštovní služby nebo při poskytování služby celního deklaranta.
Změna legislativy k 1. 4. 2011 (zákon o DPH, snížení limitu dovozního cla u dovozů ze zemí mimo Evropské společenství) zásadním způsobem ovlivnila množství celně projednávaných poštovních zásilek oproti předchozímu období, počet těchto poštovních zásilek se výrazným způsobem navýšil. Česká pošta při té příležitosti nezměnila praxi v dodávání poštovních zásilek, s nově vzniklou situací se však musela vypořádat. Veškeré zboží přicházející do České republiky podléhá celnímu dohledu. Z pozice dopravce vyplývají pro Českou poštu povinnosti podle celních předpisů – předložit zboží k celnímu dohledu a informovat příslušný celní úřad o dovezených poštovních zásilkách.
S odstupem času je možné dovodit, že jednou z příčin neúměrné délky celního odbavování zásilek z ciziny, a to nejen ve Vašem případě, byla pravděpodobně skutečnost, že Česká pošta v postavení celního deklaranta podcenila technicko-organizační přípravu k převzetí procesu zpracování návrhů na celní odbavování včetně rentgenové kontroly od Celní správy, a to v důsledku uvedení příslušné tuzemské legislativy do souladu s legislativou Evropského společenství.
Vznikne-li zákazníkovi v souvislosti s postupem České pošty při celním odbavení poštovní zásilky škoda, Úřad, ani např. jiný správní orgán nemají pravomoc uložit České poště povinnost tuto vzniklou škodu nahradit. V takovém případě je nezbytné obrátit se na soud.
V souvislosti s nevyplněnou plnou mocí, kterou jste obdržel společně s poštovní zásilkou při dodání, uvádíme následující. Česká pošta do 30. 6. 2011 u poštovních zásilek, u kterých bylo vyměřeno pouze DPH, nikoliv clo, nepožadovala plnou moc k zastoupení při celním řízení předem, ale nechávala si ji od adresátů potvrzovat zpětně při dodání poštovní zásilky. Poštovní doručovatel si měl nechat plnou moc podepsat adresátem, tedy Vámi, a převzít si ji zpět, což neučinil
Zastupování v celním řízení bez předem udělené plné moci umožňuje i celní zákon, nicméně Česká pošta v takovém případě jedná svým jménem a na svůj účet. Protože jste s Českou poštou neměl uzavřenou smlouvu o zastupování, nebyl jste povinen hradit České poště poplatky za zastupování ani vyměřenou daň z přidané hodnoty. Česká pošta v takovém případě nebyla oprávněna zadržovat poštovní zásilku.
Pro doplnění dále uvádíme, že tato praxe České pošty jako celního deklaranta byla od 1. 7. 2011 změněna. Aby zákazníci mohli využít pro tento druh služby i nabídky od jiných subjektů, případně si zajistit celní odbavení osobně, odesílá Česká pošta informaci o příchodu poštovní zásilky na území ČR obratem a ponechává rozhodnutí o způsobu celního projednání na svobodné volbě adresáta.
Při výpočtu DPH vycházela Česká pošta z ceny uvedené na poštovní zásilce. Odesílatel uvedl hodnotu obsahu poštovní zásilky 35 USD, jak je patrné z fotografie, kterou jste nám zaslal. Pro přepočet byl využit kurz 1 USD = 16,655 Kč, základ pro výpočet DPH byl 583 Kč, tato cena byla navýšena o náklady na dopravu, výsledná výše DPH tak byla stanovena na 139,20 Kč.
Úřad dále zjišťoval další složky Vámi zaplacené částky. Česká pošta Vám v souladu s Akty světové poštovní unie naúčtovala částku ve výši 96 Kč za předložení poštovní zásilky k celnímu řízení. Částka 84 Kč Vám pak byla předložena za úkony celního deklarantství poskytované pracovníky České pošty mimo poštovní provoz. Tyto dvě částky Vám byly doloženy poplatkovým lístkem v souhrnné výši 180 Kč.
Rozdíl mezi doloženými částkami a Vámi uhrazenou platbou, tedy 22 Kč, je tzv. poukázečné za platební instrument poštovní poukázka A, použitý pro odeslání vybraného celního dluhu. Regulace cen vnitrostátních poštovních služeb je v kompetenci Ministerstva financí, nicméně oprávnění České pošty vybírat tento poplatek je sporné, neboť v ceníku České pošty není uvedeno, že pro úhradu celního dluhu je použita právě poštovní poukázka A.
Protože jste České poště neposkytl plnou moc k zastupování v celním řízení, můžete reklamovat částku 84 Kč za služby celní deklarace, které Česká pošta činila bez Vašeho souhlasu a bez zákonného oprávnění.
Pokud by nastal obdobný případ se zpožděním při dodávání, lze obecně doporučit neprodleně též informovat odesílatele v zahraničí, který může uplatnit reklamaci dodání, a tím zpravidla přispět k urychlení postupu ze strany České pošty.
Na základě všech dosud získaných informací může Úřad konstatovat, že se Česká pošta vzniklé situaci spojené s celním řízením intenzivně věnovala a nadále věnuje (organizační změny, personální posílení provozních pracovišť) s cílem minimalizovat počty zpožděných poštovních zásilek ze zahraničí.
V současné době by již nemělo docházet k neúměrným zdržením v celním odbavování poštovních zásilek přicházejících z ciziny.
Závěrem se ještě jednou omlouváme za zpoždění, se kterým Vám Úřad odpovídá, a děkujeme za pochopení.
S pozdravem
Ing. Hana Hankiewiczová v. r.
ředitelka odboru
regulace komunikačních činností a poštovních služeb
za správnost: Ing. Petr Havel