30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat  (Přečteno 6247 krát)

jakubb

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 560
    • Zobrazit profil

Rozbitý semafor: https://www.facebook.com/brnoautem/videos/1790391944602137/ (pokud nemáte FB, tak ve všech směrech problikává červené a žluté světlo na semaforu pro auta - zcela zjevná závada).

Jak má v takové situaci reagovat řidič z pohledu práva? Musí respektovat znamení stůj, přestože je zřejmé, že v danou chvíli světelná signalizace neplní funkci řízení dopravy v křizovatce a červené světlo svítí v důsledku závady?
IP zaznamenána

uziv

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 843
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #1 kdy: 21 Března 2018, 17:42:47 »

Citace
Musí respektovat znamení stůj, přestože je zřejmé, že v danou chvíli světelná signalizace neplní funkci řízení dopravy v křizovatce a červené světlo svítí v důsledku závady?
Podle mého názoru ano.

Dále může zavolat na 158 a nahlásit závadu. A pokud má spolujezdce, může ho poslat, aby zastavil dopravu a umožnil mu bezpečné vyjetí.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #2 kdy: 21 Března 2018, 17:46:47 »

Selský rozum velí, že se k semaforu může chovat jako k nefunkčnímu, tj. řídit se PPK jako by semafor byl vypnutý. To kupodivu podporuje i doslovný výklad § 70 ZPPK, protože přerušované žluté znamená, že nejde o křižovatku řízenou semaforem, a že u toho náhodou bliká i červené na tom nic nemění (vůči písm. a) je to v každém případě ustanovení speciální). Nicméně doslovný výklad zde není až tak podstatný, důležité je, že je evidentní, že je ten semafor rozbitý.

Zároveň je ale třeba dbát zvýšené opatrnosti, protože řidič má vědět, že je něco špatně, a měl by své chování přizpůsobit tomu, že v ostatních směrech může semafor ukazovat naprosto cokoliv a že řidiči budou zmatení.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 649
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #3 kdy: 21 Března 2018, 22:08:20 »

Ale to přece nejde, semtamfóry jsou nerozbitný a za jakejkoli problém může vždycky řidič, ne? :o
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

mosquitoe

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 447
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #4 kdy: 21 Března 2018, 22:10:34 »

Horší situace nastane, když jebne kameře nebo smyčce, která má detekovat přítomnost aut na málo používaném příjezdu do křižovatky – to pak nemám asi jinou možnost než se rozhlédnout a vjet tam na červenou. Kdyby někdo prudil, shodit to na materiální znak. (A nahlásit VB, pokud mám čím.)
IP zaznamenána

Stilg

  • Příspěvků: 183
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #5 kdy: 22 Března 2018, 01:49:26 »

Ono, neznam presne okolnosti, ale tohle mi neprijde jako zavada (byt vyloucit to uplne nejde).
Spis to odhaduju na SiSi Test. Mam natoceny podobne "posedly" semafor na Masne v Brne... ale jak nemecti kolegove potvrdili jde o test zarizeni, ktere ridi krizovatku (shodou okolnosti s tim ma moje prace ledacos, no vlastne uplne vsechno, spolecneho). Pocitac co svetla na krizovatce ridi, ma pomerne strikni soubor pravidel, ktera "nemuze" porusit, i kdyby "program" (tj. nastaveni toho kdy a co rozvecet) rikal co chtel. Chyby sou vsude, ale ta sance je extremne mala... SiSi (Signal Sicherung?) by mel radsi celou krizovatku zhodit (vypnout / blikani oranzove) pokud by doslo k nejakemu konfliktnimu stavu.

Pokud to je i tenhle pripad, pak nejspis v krizovatce stal panak a dopravu ridil, a v atakovem pripade jsou jeho pokyny nadrazene tomu co sviti na svetlech (hadam). (A technici z eltoda se hrabali v kontroleru.)

Je to kazdopadne trochu nestastne. Treba v nemecku plati striktni legislativa a behem tehle testu je povinost signalni hlavy semaforu zakryvat... u nas patrne nikoliv.
« Poslední změna: 22 Března 2018, 01:53:27 od Stilg »
IP zaznamenána

jakubb

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 560
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #6 kdy: 22 Března 2018, 08:52:43 »

Ono, neznam presne okolnosti, ale tohle mi neprijde jako zavada (byt vyloucit to uplne nejde).
Spis to odhaduju na SiSi Test. Mam natoceny podobne "posedly" semafor na Masne v Brne... ale jak nemecti kolegove potvrdili jde o test zarizeni, …

No dobře, tak i kdyby to byl jen test, je zřejmé, že semafor právě neprovádí řízení dopravy. Budu mít na paměti stanovisko hh.

Už jsem to jednou zažil v Praze na Fracouzské x Moskevské, semafor splašeně problikával. Blbý bylo, že tam stála tramvaj a ohraničila tak průjezd aut. A v prvním autě seděl řidič-troll, kterej založil ruce a s úsměvem 20 minut stál a nikam nejel, a že jemu je to jedno, on má červenou. Tak komplet zablokoval dopravu, tramvaje se naštosovaly, nebylo to kudy objet celých 800 m.

Tramvaje volaly dispečing, já volal 158, ať to tam jde někdo vypnout a hlavně ať to sem jde řídit nějakej šmoula s hůlkou.
IP zaznamenána

itmik

  • Příspěvků: 29
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #7 kdy: 25 Dubna 2018, 23:01:34 »

Dneska ráno se mi podařilo se vyskytnout v Hradci Králové u Moravského mostu, jen co jsem zaparkoval na nábřeží, konal se výjezd hasičů (2 vozy) za doprovodu blikající a zvučící S13 osazených na obou křižovatkách z každé strany mostu.
Po cca 5 minutách koukám, že S13 stále bliká, auta stojí, lidi stojí.
Dojdu k prvnímu autu na křižovatce z mého směru a sděluji řidičce, že hasiči startovali už před 5 min, že tohle bude asi porucha -> opatrně se po chvilce rozjíždí.
Jdu křižovatkou k prvnímu autu v řadě z druhého směru a sděluji to samé, řidič reaguje "a to se může?" - nepřemýšlejíc jestli myslel zda se smí stát porucha nebo zda smí jet pokračuju radou, žebych zavolal hasičům nebo policii.
Pán na radu reaguje pokračováním v nicnedělání a vrací se zpět do čekací smyčky, při pohledu na za ním stojící plný bus s inertním šoferem vytáčím 150, pravim že nehlásím požár, ale že i 5 min po odletu hasičů ze základny jim stále blikají semafory a nikdo další ze základny nevyjíždí a že tu stojí doprava hned operator opětuje že se musela stát nějaká porucha, jen co ukončim 25sec hovor, semafory zhasly 8)

Z mého pohledu zjevně nefungující semafor.

Předpokládám že řidiči hrozí sankce za porušení § 71 odst 6 ("Signál dvou vedle sebe umístěných střídavě přerušovaných červených světel znamená pro řidiče povinnost zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením.") stejná jako za červenou "Stůj" na klasickém semaforu?

našel jsem k tomu málo, např https://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/ridici-v-jeseniku-cervene-svetlo-u-hasicu-nerespektuji-ukazala-kontrola-20151008.html
Zde mluví o max 2 minutách, kdy S13 je aktivní, po 2min lze tedy asi tušit, že něco není v pořádku.

překvapila mě i cena těchto zařízení 0,5-1mil https://diskuze.pozary.cz/legislativa/semafory-k-hasicske-zbrojnici-t52090.html
IP zaznamenána

jakubb

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 560
    • Zobrazit profil
Re:Zřetelně nefunkční semafor - jak se má řidič zachovat
« Odpověď #8 kdy: 26 Dubna 2018, 06:21:37 »

Tohle ale není podle Vašeho popisu jednoznačně nefunkční semafor, ale selhání jeho obsluhy. Vzhledem k jejich účelu a povaze (upozornění na nepravidelný stav - tj. světla se nerozsvící v pravidelných cyklem, ale jsou ručně obsluhována podle potřeb HZS) nelze jednoznačně určit, že je semafor nefunkční, aby existovaly důvody pro jeho nerespektování. Ty by nastaly například, kdyby svítily obě červená světla současně, nebo by neblikaly.

Jedna věc je, co si o tom myslím sám a jak bych v takovém případě postupoval, a jiná je, co by prošlo u SO, pokud by se tam taková věc dostala – nemohu nikomu doporučit, aby to projel, protože o obhajitelnosti mám pochybnosti.

Řešení zavoláním 150 mi přijde správné a dle Vašeho popisu správné.
IP zaznamenána