30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu  (Přečteno 11553 krát)

jjose

  • Příspěvků: 1
    • Zobrazit profil

Zdravím a prosím o názor ... projížděl jsem touto křižovatkou https://www.google.com/maps/@49.8400638,18.2907734,3a,75y,54.23h,94.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1sExE15cwPsNSwhItGzhjsWA!2e0!7i13312!8i6656 a zdálo se mi divný, že tam není semafor pro odbočení vlevo ... ale projel jsem. Teď mi přišla výzva k zaplacení pokuty, bo jsem jel na červenou ... tak jsem se znovu díval, kde ten semafor je a on je umístění vlevo. Myslíte, že to je správně?
IP zaznamenána

opas

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 316
  • Carpe diem quam minimum credula postero.
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #1 kdy: 12 Března 2018, 12:49:17 »

Zda je to podle normy nevím, nemám ji k dispozici. Nicméně je to světelná křižovatka a řidič měl volno pouze rovně a doprava.
Hlavně se nepřiznávejte, za červenou jsou ošklivé tresty.


Můžete to nicméně zkusit jako argumentaci při zastupování Helmuta, že Helmut si toho nevšiml, protože je to úplně blbě.
IP zaznamenána

t4455

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 349
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #2 kdy: 12 Března 2018, 13:03:07 »

Semafor na odbočení vlevo je vparvo, vlevo a vlevo nahoře. Celkem tedy tři kusy...
« Poslední změna: 12 Března 2018, 13:09:29 od t4455 »
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 090
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #3 kdy: 12 Března 2018, 13:09:32 »

Řekl bych že ty dva semafory vlevo (nahoře a dole) jsou právě kvůli tomu, že semafor vpravo je pravidelně zakryt vozidly, která jedou či stojí v pravém a prostředním pruhu. Umístění zcela vyhovuje normě i zákonu.
Totéř řešil jistý Kekle zde https://www.30kmh.cz/index.php?topic=2044.0, projděte si obě vlákna, inspiraci a čemu se vyhnout tam určitě najdete.
Podstatné je, jak vypadá důkazní materiál, sem s ním.
« Poslední změna: 12 Března 2018, 13:16:06 od enzym »
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

Lexx

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 295
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #4 kdy: 12 Března 2018, 13:21:37 »

Snímek z doby před rekontrukcí křižovatky, ale semafor zůstal i po reko tak, jak je zde vyfocen: https://mapy.cz/s/2sAbL
IP zaznamenána

SimSon

  • Příspěvků: 384
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #5 kdy: 12 Března 2018, 14:51:53 »

To by mne zajimalo, ktereho pitomce napadlo dat ten levej horni semafor tak daleko doleva? Tak se snad umistuje jen kdyz je to jednosmerka (coz v tomto pripade neni). Proc neni nad tim odbocovacim pruhem? Jestli v protismeru pujde nakej vyssi vuz, pak ridic osobniho auta v odbocovacim pruhu nema sanci ten semafor videt...
IP zaznamenána

vvvvvv

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 074
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #6 kdy: 12 Března 2018, 15:51:21 »

Podle tady toho - http://kds.vsb.cz/ord/ssz-umist-navest.htm - snad ani nelze takhle ten opakovací semafor pro odbočování vlevo umístit. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud nevíte, že tam ten semafor je, tak ho přes levý sloupek neuvidíte.

Ale asi by to chtělo prostudovat celou ČSN 73 6021, která je třeba na https://upload.cat/5f3a1c95930876ab
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 090
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #7 kdy: 13 Března 2018, 10:05:04 »

Citace
To by mne zajimalo, ktereho pitomce napadlo dat ten levej horni semafor tak daleko doleva?....osobniho auta v odbocovacim pruhu nema sanci ten semafor videt...
To je důvod, proč jsem doporučoval panu Kekle se obrátit na odbor dopravy. Je to past na řidiče, neznalé místních zákeřností; navíc všechny semafory okolo jsou srozumitelné na první pohled.
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

frantafou

  • Příspěvků: 1
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #8 kdy: 03 Července 2018, 16:06:46 »

Tak tam otce chytli taky.Je to tak chytře vykoumané, že se nechce věřit v neúmyslnost. Řidič vidí zelenou šipku rovně a vpravo, sice trochu znejistí, že odbočení vlevo není řešeno, ale co už může čekat v tomto státě. K nehodě nemůže dojít, protože když svítí zelená rovně a vpravo tak jede jen protisměr a tomu dá logicky přednost. No a magistrát kasíruje. Volal jsem na příslušný odbor a paní o problému se semaforem ještě neslyšela!!! Tak si požádám o informaci kolik případů jízdy na červenou na této křižovatce měsíčně řeší a kolik procent z toho činí ono, tak chytře vymyšlené odbočení vlevo. Jsem moooc zvědav. Tipuju tak 85% jízd na čevenou na této křižovatce.
IP zaznamenána

Lexx

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 295
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #9 kdy: 27 Července 2018, 13:35:59 »

Zjišťoval jsi, kolik případů jest? Taky by mě to zajímalo.
IP zaznamenána

frantafou1

  • Příspěvků: 1
    • Zobrazit profil
Re:Křižovatka Českobratrská-Sokolská, Ostrava - Umístění semaforu
« Odpověď #10 kdy: 09 Srpna 2018, 14:50:21 »

Počet případů  jsem nezjišťoval protože za to chtějí peníze. Stačí, že platím daně. Tady je komletní komunikace.
    Předmět: Světelná signalizace křižovatka Českobratrská-Sokolská třída

    Dobrý den,

    dne 18.6.2018 jsem bohužel projížděl výše uvedenou křižovatkou (projíždím jí možná dvakrát ročně) - když jsem se blížil ke křižovatce rychlostí 50km/h již před ní v mém směru nestála žádná vozidla a na semaforu svítila zelená, asi 30m před křižovatkou při opětné kontrole semaforu jsem si všiml, že se jedná o šipku pro směr rovně a vpravo, jel jsem v odbočovacím pruhu vlevo, musel jsem kontrolovat situaci před sebou a na křižovatce a jiný semafor v místech kde obvykle bývá jsem neviděl, považoval jsem to tedy za další ne příliš ojedinělý nesmysl v organizaci dopravy, stále svitila zelená tak jsem tedy pokračoval dále do křižovatky kde mne znejistělo vozidlo přijíždějící v protisměru jehož řidič se mi snažil dávat přednost i když jsem mu ji dával  já, to už byla druhá blbost na 50m a tak když jsem dával přednost chodcům na přechodu za křižovatkou mne napadlo, že jsem musel přehlédnout zákaz odbočení vlevo a blbec jsem já.
    Nicméně k hloubkovému studiu organizace dopravy na uvedené křižovatce mne přiměla Výzva k uhrazení částky 1000kč za jízdu na červenou. Na červenou bych však nikdy nejel a tak jsem začal pátrat po skryté vadě automatického zařízení dohlížejícího na dodržování předpisů na uvedené křižovatce. Bohužel jem nebyl úspěšný a shledal, že vina je opět na lidském faktoru a to tom, který rozhodnul o umístění semaforu pro odbočení vlevo - ten je sice stejně jako bazaly v zorném poli řidiče, ale vzhledem k mé 25leté praxi v řízení a jistým automatizmům v tom kde mám hledat dopravní značení na světelné křižovatce v ČR, by na místě semaforu pro odbočení vlevo na uvedené křižovatce mohl blikat poutač z lásky k česku dnes zadarmo a já bych tu báječnou příležitost propásnul (kdyby byl semafor na ostrůvku mezi odbočovacím pruhem a protisměrem nebo nad odbočovacím pruhem, nebyl by problém). Krátce, pro řidiče, který tuto specialitu nezná, by uvedený semafor mohl být umístěn klidně za rohem a byl by stejně účelný (je zajímavé, že takto zmršený semafor je snad jediný v Ostravě a zrovna je tam instalováno jediné zařízení pro automatický dohled).
    Každopádně když jsem okraden snažím se bránit, ale stejně jako mnohý důchodce po koupi hrnců nebo přikrývek jsem zjistil, že mám smůlu a 1000kč mohu odepsat.  Nicméně jsem se obrátil na fakultu dopravní ČVUT  v Praze a Univerzity Pardubice. Dle vyjádření vedoucího Ústavu dopravních systémů ČVUT v Praze není umístění SSZ bezchybné a město by si mělo objednat bezpečnostní inspekci předmětné křižovatky. Z Univerzity Pardubice jsem zatím vyjádření neobdržel.
    Závěrem mi nezbývá než doufat, že město uvede křižovatku do bezchybného stavu a nebude již dále využívat tohoto "triku" k obohacování městského rozpočtu.

    S pozdravem

    --



 

Dne 8.8.2018 v 10:21

    Vážený pane ,

     

    tímto bych chtěl reagovat na Váš e-mail z pohledu operativního správce všech SSZ v Ostravě:

     

    Není úplně jednoznačné, jakým směrem jste křižovatkou Českobratrská x Sokolská třída projížděl. Tříbarevná soustava se směrovými signály je na obou vjezdech ul. Českobratrské a na vjezdu Sokolská třída od mostu M. Sýkory. Předpokládám, že jste přijel po ul. Českobratrské

    ve směru od Husova sadu a odbočil jste vlevo na ul. Sokolská třída k radnici (uvádíte pohled na Bazaly).

     

    Umístění návěstidel na vjezdu ul. Českobratrská od Husova sadu i na ostatních vjezdech celé křižovatky odpovídá a je plně v souladu s ustanoveními ČSN 73 6021 Světelná signalizační zařízení, UMÍSTĚNÍ A POUŽITÍ NÁVĚSTIDEL.

    Na vjezdu ul. Českobratrské od Husova sadu jsou 3 jízdní pruhy pro jednotlivé směry jízdy (sdružený přímo + vpravo, samostatný přímo a samostatný vlevo). Směr přímo a vpravo má umístěn signál s kombinovanou směrovou šipkou doplněný o žluté světlo ve tvaru chodce

    (S 3 a S 4), odbočení vlevo signál se směrovou šipkou (S 2). Základní návěstidla jsou podle ČSN 73 6021 umístěna vpravo ve směru jízdy - na trakčním stožáru DPO. Velikost návěstidel je typizovaná, jmenovitý průměr každého světelného pole pro vozidla je 200 mm. Na výložníku

    asi uprostřed samostatného jízdního pruhu přímo je opakovací návěstidlo pro směr přímo a vpravo v kontrastním rámu a žluté světlo ve tvaru chodce také v kontrastním rámu. Na trakčním stožáru na levé straně z pohledu řidiče je pak opakovací návěstidlo pro odbočení vlevo,

    na výložníku tohoto trakčního stožáru je ještě další opakovací návěstidlo pro odbočení vlevo v kontrastním rámu, všechna s průměrem světelných polí 200 mm. Pro lepší viditelnost řidičů jsou ještě některá návěstidla natočená. Signální obraz na základním i opakovacím

    návěstidle pro příslušný směr jízdy je samozřejmě totožný.

    Viz obrázek pro příslušný vjezd.

     

    Obdobné je to i na vjezdu ul. Českobratrské od Mostu pionýrů (Bazalů). Tam jsou všechny tři jízdní pruhy samostatné, pro každý směr je vlastní základní návěstidlo na trakčním stožáru DPO vpravo ve směru jízdy, a to v pořadí odbočení vpravo a žluté světlo ve tvaru chodce (S 2 a S 4), přímý směr (S 2)

    a odbočení vlevo (S 2). Velikost návěstidel je znovu 200 mm. Na výložníku uprostřed pruhu přímo je opakovací návěstidlo pro přímý směr v kontrastním rámu, na výložníku trakčního stožáru na levé straně z pohledu řidiče je opakovací návěstidlo pro odbočení vlevo také v kontrastním rámu.

    Pouze na vjezdu ul. Sokolská třída od mostu M. Sýkory jsou návěstidla umístěna na stožárech SSZ, i zde dle normy.

     

    Uvádíte, že při průjezdu křižovatkou jste nemohl návěstidlo pro odbočení vlevo najít. Pokud jste ho (poněkud nepochopitelně) hledal jen někde nad jízdním pruhem pro odbočení vlevo, tam nemůže být umístěno z více důvodů:

    1.       výložník umístěný na trakčním stožáru DPO napravo je atypický, nemá patřičnou délku a  není dimenzován pro umístění více návěstidel

    Křižovatka je v provozu od roku 1983, na delší výložník není navržen ani základ trakčního stožáru. Původně byly na ul. Českobratrské signály tříbarevné soustavy s plným kruhovým světlem (S 1), později se dopravní řešení změnilo na směrové signály. Pokud by se tam další návěstidlo umístilo, hrozila by

    např. při silnějším větru deformace či zřícení výložníku – jedno návěstidlo tříbarevné soustavy má hmotnost 13 kg, jeho plocha je 0,45 m2. Výložník na trakčním stožáru nalevo je rovněž krátký.

    2.       v kabeláži tohoto SSZ již není žádná rezerva, každé třísvětlové návěstidlo pro zapojení přitom potřebuje 3 volné vodiče

    3.       několik stop trolejbusového vedení včetně výhybek nad křižovatkou, jízda trolejbusů je možná ze všech ramen prakticky do všech směrů

    Podle norem nesmí být návěstidlo blíž než 1,2 m od živé (pod napětím) části troleje – viz ČSN 333516, ČSN EN 50122.

     

    Křižovatka má od roku 2014 připravenu projektovou dokumentaci na rekonstrukci. Jelikož v předchozích letech proběhlo několik staveb, které měly značný dopad na provoz v centru (Rekonstrukce ul. Nádražní, loni Rekonstrukce vodovodu a kanalizace ul. Českobratrská a probíhající oprava estakády

    Českobratrská), proběhne stavba pravděpodobně v příštím roce (červen - září 2019). V rámci rekonstrukce se prodlouží výložníky umístěné na trakčních stožárech nalevo ve směru jízdy na obou vjezdech ul. Českobratrské. Dojde ale přitom k výměně stávajících trakčních stožárů za nové, včetně

    nových základů. Výložníky budou rovněž nové, navržené statikem s potřebnou únosností.

     

    Že při Vaší jízdě došlo k přestupku je evidentní již z textu e-mailu. Uvádíte, že svítilo „Volno“ (zelená) pro jízdu přímo a vpravo, na tento signál jste ale odbočil vlevo. Pokud byste do křižovatky nenajel na signál „Stůj!“ (červená), nemohlo mít zelenou vozidlo jedoucí v protisměru (jemuž jste dával přednost;

    řidič ale musel být velmi překvapen a dával naopak přednost Vám – v té době totiž nikdo jemu v protisměru doleva odbočovat nemohl). Ani ve volném směru (na ul. Sokolská třída od radnice) nemohli mít v té době zelenou chodci – směrový signál u odbočení vlevo je bezkolizní (bezstřetný).

    Také uvádíte, že křižovatka byla při Vašem příjezdu volná – pohled na základní návěstidlo Vám tedy nic nemohlo případně zakrývat (např. stojící trolejbus nebo autobus na příčné čáře souvislé). Fyzický ostrůvek na vjezdu z hlediska šířkového uspořádání vybudovat nelze (pouze na úkor některého z jízdních

    pruhů – to by mělo vliv na kapacitu tohoto vjezdu). Opakovací návěstidlo je tedy umístěno vlevo a nad jízdním pásem.

    Zjevně jste nerespektoval světelné signály a odbočil na signál určený pro úplně jiný manévr. Z tohoto pohledu je vyměřená pokuta 1.000,- Kč velice benevolentní. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu) nezastavení vozidla na pokyn „Stůj!“ při řízení hodnotí

    odnětím 5 bodů. Nehledě na skutečnost, že mohlo dojít i k dopravní nehodě (s jasným viníkem).

    Také uvádíte, že křižovatkou projíždíte tak 2x ročně. Nedá se tedy říci, že byste měl být umístěním jednotlivých návěstidel „překvapen“.

     

    Závěrem znovu konstatuji, že umístění návěstidel na uvedené křižovatce odpovídá všem v ČR vyžadovaným normám, předpisům, vyhláškám a technickým podmínkám. Dopravní řešení je přizpůsobeno stavebně technickým podmínkám. Nejedná se tedy o nic účelového, na čem by si město chtělo

    vylepšovat svůj rozpočet. Silniční provoz bohužel není o „zvyku“, vyžaduje i pozornost a vnímání ze strany řidiče.

     

    S pozdravem

Subject: Re: SSZ křižovatky Českobratrská x Sokolská třída

 

Dobrý den,

děkuji za Vaši reakci a rovněž za dopis , který jsem obdržel poštou. Vaše zpráva je dlouhá, ale většinou ne o tom co já kritizuji. Má kritika cílí na umístění opakovacího návěstidla pro odbočení vlevo. Upřímně, do tohoto mého přestupku jsem netušil co je to základní návěstidlo a kde má být umístěno a  co je opakovací návěstidlo a kde má být umístěno, takže když jsem nenašel opakovací návěstidlo na obvyklém místě netušil jsem, že se mám podívat napravo, kde jistě bude základní návěstidlo. A než abych na rušné křižovatce, kde je velký pohyb vozidel i osob kroutil hlavou a těkal očima v zoufalé snaze najít pomocné návěstidlo ve čtvrtém patře, pátém okně protilehlého domu, raději kontroluji situaci abych měl přehled a dokázal případně včas reagovat na nějakou nepředpokládanou situaci jako je například vběhnutí dítěte do vozovky nebo skutečná jízda na červenou nějakého zdrogovaného řidiče apod.
 V dopise píše podepsaný p.  ...."nejedná se však o ojedinělé umístění SSZ"... což považuji za nepravdu . Rád bych Vás tedy jako pravděpodobně největšího odborníka na SSZ v Ostravě požádal, pokud Vás to nebude příliš obtěžovat, zda by jste mi v odpovědi uvedl alespoň tři další křižovatky, kde je odbočovací  pruh vlevo, nad vozovkou je  výložník kde je pomocné návěstidlo pro směr rovně a vpravo avšak  na stejném výložníku chybí návěstidlo pro směr vlevo a zároveň není toto návěstidlo umístěno na ostrůvku bezprostředně vedle odbočovacího jízdního pruhu.
 Také mne v předmětném dopise zarazilo jak jste se vypořádali s názorem vedoucího Ústavu dopravních systémů ČVUT a jeho kolegů  v Praze.
Závěrem bych rád vyjádřil svůj názor, že pokud na křižovatku instalujete zařízení pro automatický dohled nad dodržováním pravidel silničního provozu, měla by i tato křižovatka splňovat nejen ČSN  a další předpisy, ale zároveň by měla i odpovídat tomu jak jsou ve městě řešeny ostatní křižovatky. To, že tato křižovatka neodpovídá obvyklému řešení je myslím zjevné. V podstatě jde o to, že pokud po občanech vyžadujete strojovou přesnost, měli by jste jim vytvořit podmínky k tomu aby bez problémů mohli tyto požadavky plnit  a o tom mám díky umístění pomocného návěstidla pochybnosti.
 Rád bych celou komunikaci po odmazání jmen s Vaším souhlasem zveřejnil na fóru zde.

Předem děkuji a jsem s pozdravem.

Dne 9.8.2018 v 13:14  napsal(a):
>
> Dobrý den,
>

>
> k návrhu světelné signalizace na křižovatce se vždy přistupuje podle místních podmínek, na to žádný vzor neexistuje.
>
> Našel jsem další dvě křižovatky, na které se ptáte:
>
> Českobratrská x Poděbradova – vjezd na ul. Poděbradova od 30. dubna
>

>
> Opavská x 17. listopadu – vjezd 17. listopadu od Pustkovce
>

>
> Na řadě křižovatek v Ostravě se používá opakovací návěstidlo umístěné vlevo, většinou jsou to takové, které mají 3-4 jízdní pruhy na vjezdu a 2 na výjezdu.
>
> Základní návěstidlo – je návěstidlo SSZ pro vozidla, umístěné na stanoveném místě (vpravo ve směru jízdy).
>
> Opakovací návěstidlo – je návěstidlo SSZ, které ukazuje vždy shodný signální obraz s příslušným základním návěstidlem. Nutně být ani nemusí, zvyšuje přehlednost, u vícepruhových vjezdů se používá běžně (alespoň v Ostravě).
>

>
> Napsal jsem Vám tři důvody, proč na křižovatce Českobratrská x Sokolská třída není vše tak, jak jste jinde zvyklý. Ovšem žádný problém z hlediska dopravního řešení SSZ tam není.
>
> Nevím, jaké podklady jste poskytnul ČVUT nebo Pardubické univerzitě. Každopádně nemohou najít žádný argument, který by Vás podpořil.
>
> Váš přestupek je bezpochyby zaznamenán a doložen několika fotografiemi v digitální kvalitě. Proti tomu nic nezmůžete.
>

>
> Se zveřejněním bez jakýchkoliv úprav!!! v textu a bez jména souhlasím, ovšem na internetu je „odborník“ každý. Pokud to ale někomu pomůže a neudělá stejnou chybu jako Vy – budiž.
>

>
> S pozdravem
>

Dne 9.8.2018 v 14:05  napsal(a):
> Tak bohužel jsem se ne úplně přesně vyjádřil a ještě bych upřesnil - návěstidlo není nad odbočovacím pruhem. Vaše dva příklady jsou naprosto v pořádku a není na nich problém jako na křižovatce SokolovskáxČeskobratrská.
« Poslední změna: 09 Srpna 2018, 15:14:55 od frantafou1 »
IP zaznamenána