30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Oprávněné úřední osoby  (Přečteno 3741 krát)

jakubb

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 560
    • Zobrazit profil
Oprávněné úřední osoby
« kdy: 07 Února 2018, 10:52:08 »

Kolik Oprávněných osob je běžné u průměrného přestupkového spisu?

V návaznosti na D-Fensův článek o občance, ve kterém vyhodil úředníka z jeho vlastní kanceláře jsem si prošel svoje spisy a zaujalo mě jedno město, kde mám na deskách spisu uvedenou snad dobrou půlku správního oddělení.

Ten spis není nic výjimečného, u úkladné vraždy dopravního referenta bych to pochopil, ale spis založený na fotku z radaru už ne.

Nedávno se tu hh zmiňoval o pověření OÚO, které zřejmě tedy má existovat v nějaké fyzické podobě. Já ho ale nikdy a v žádném spisu SO neviděl (např. toto). Lze za Záznam o úřední osobně považovat vyplněnou kolonku na deskách spisu, ve které není ani uvedeno datum, kdy a kým byla osoba pověřena (viz foto)?
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 8 974
    • Zobrazit profil
Re:Oprávněné úřední osoby
« Odpověď #1 kdy: 07 Března 2018, 14:46:48 »

V jednom řízení může působit i více oprávněných úředních osob, v takovém případě však musí být jasně určitelné, která oprávněná úřední osoba má jaké kompetence. (zdroj)

Ovšem není mi moc jasné, odkud tato informace pochází (zákon, vyhláška, předpis?).

Jaký dopad má vlastně takové "Pověření oprávněné úřední osoby"?

Konkrétní případ:

Ve věci sprdele za rychlost proběhl odpustek, udání řidiče, výzva k podání vysvětlení pro řidiče, přiznání řidiče, usnesení o odložení věci (úřad nevěří v existenci řidiče), příkaz provozovateli, odpor
a až potom bylo vydáno "pověření oprávněných úředních osob". Ve věci tedy do té doby neexistovala oprávněná úřední osoba, takže všechny dopisy od úřadu byly zaslány protiprávně?

Krom toho, pokud pověření obsahuje jen jména úředníků ale ne oprávnění, je vůbec platné? Kdo je oprávněn takové pověření vydávat? Vedoucí odboru dopravy? A může vedoucí odboru dopravy věc odložit, pokud není v seznamu pověřených osob?

Díky.

edit: Může neoprávněná úřední osoba vůbec poslat odpustkový dopis? Je takový odpustkový dopis platný?

IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Oprávněné úřední osoby
« Odpověď #2 kdy: 07 Března 2018, 15:03:39 »

Oprávněné osoby mimo správní řízení (tj. včetně prověřování a odkládání přestupků či předprocesní fáze sprdele) zákon neřeší. Vznikne-li potřeba, patrně by se ta mezera řešila analogickou aplikací § 15 SprŘ, ale bez přemýšlení mě nenapadá situace, kde by bylo potřeba zkoumat pověření a nestačilo by, že vidím konkrétní osobu podepsanou např. na odpustku.

Pokud jde o rozdělení kompetencí, to je problematika organizace práce úřadu, může to být upraveno nějakým interním předpisem nebo klidně i jen individuálními pokyny nadřízených parazitů podřízeným, nemá to dopad navenek.

Kdo OÚO pověřuje SprŘ stanoví, je to ten, kdo stojí v čele úřadu, přičemž to může činit přímo nebo paušálně prostřednictvím interního předpisu (§ 15(2) SprŘ).
« Poslední změna: 07 Března 2018, 15:36:44 od hh »
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 8 974
    • Zobrazit profil
Re:Oprávněné úřední osoby
« Odpověď #3 kdy: 07 Března 2018, 15:08:03 »

Děkuji za vysvětlení. Chápu tedy, že u předprocesní fáze je to irelevantní, nicméně je v pořádku vydat příkaz a až později pověřit OÚO?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 306
    • Zobrazit profil
Re:Oprávněné úřední osoby
« Odpověď #4 kdy: 07 Března 2018, 15:33:53 »

Příkaz ne, příkazem ze zahajuje řízení, a k tomu by měl být někdo pověřen, záznam o tom založen do spisu a účastník na požádání informován (§ 15 SprŘ). Reálně bude pověření vycházet právě z interního předpisu a pokud bude ve spise chybět záznam, neznamená to bez dalšího, že by úkon byl proveden neoprávněnou osobou (a když do toho bude účastník šťourat, bude mít SO docela dost prostoru to pokrýt a když to neudělá blbě, tak ho při využití jen oficiálních prostředků nechytíte - navíc ani není důvod fixlovat, do předpisu si napíšou něco na způsob, že řešením došlých oznámení dopravních přestupků se pověřují úředníci příslušného odboru a práci jim rozděluje vedoucí).

Fakticky je to stanovení OÚO podstatné hlavně kvůli podjatosti. Zahájí se řízení, já si jako účastník zjistím, kdo jsou OÚO (nahlédnutím do spisu či žádostí podle § 15), můžu si je proklepnout (např. si ověřit, zda mají požadovanou kvalifikaci) a vím vůči komu případně namítat podjatost. Kdyby pak v průběhu řízení nějaký úkon provedl někdo jiný (např. kvůli fluktuaci úřednictva), můžu namítat, že jsem v tomto smyslu byl poškozen na procesních právech. Je to ale slabší než právo na zákonného soudce, je to de facto jen právo znát svého úředníka.
IP zaznamenána