Dneska mě zarazil
tenhle článek na Autofóru, který upozorňuje na poměrně novou komplikaci při užívání cizího vozidla.
Z toho vyplývá, že v některých situacích je jedno co uděláte, ale stejně bude provozovatel zasažen. Ale při běžných přestupcích (např. rychlost) platí obecná zásada, s ničím nesouhlasit, nic nepodepisovat, všechno nechat do spr. ř. – jste-li zastaven na místě, pak jste jako řidič ztotožněn, takže za přestupek odpovídáte sám a není možné to na provozovatele přehodit.
V ostatních situacích už je otázkou, co je Vaším cílem, protože můžete zvolit dvě strategie, které jsou z části protichůdné.
1) Chcete předejít tomu, aby majitel vozu nebyl uředníky obtěžován a nedopadaly na něj beze zbytku žádné postihy, zejména ty vyplývající z objektivní odpovědnosti provozovatele (SprDel). V takovém případě je třeba vždy označit sebe jako řidiče a jste omezen v některých obezličkách typu Helmut a podobných. Provozovatel vozidla by tak označil Vás jako řidiče a Vy toto nemůžete v mnoha případech (rychlost, parkování, ap.) rozporovat. Významnou, byť mnohdy přehlíženu nevýhodou je, že sankce pak mohou být vyšší, protože a) viníka se podařilo ztotožnit a lze uložit trestné body, b) přestupky se mohou evidovat v EKŘ, což je myslím záznam na dobu 10 let, což Vám později může ještě přitížit. Stučně řečeno tahle varianta je pro Vás nevýhodná, uvažujte o koupi vlastního vozu, či jeho odkoupení.
2) Chcete minimalizovat škody, zejména se vyhnout bodům a záznamům na kartě. Takže uplatníte Helmuta, můžete různě argumentovat, odmítat podání vysvětlení, ap. Dopady jsou pak menší, šance na obhajobu větší, ale úřady se budou zpravidla přeorientovávat na provozovatele. Je ovšem potřeba, aby provozovatel měl povahu se šimlu vzepřít, a buť se bude bránit sám, nebo Vás zplnomocní pro každý případ, budete si to vyřizovat sám a případnou prohru pak vyřešite vyrovnáním mezi sebou.
Edit: Koukám, že
qoyi to stihl popsat dřív, sorry za duplicitu.