Pořád to moc nechápu. Takže se zároveň s koncem jeho jednatelství podepsala kupní smlouva, kupujícím je španělská společnost, předtím (podle této smlouvy) to auto bylo jeho osobně? S prominutím to vypadá, že v tom máte pěkný bordel. Normálně pokud někomu posílám prachy, aby něco koupil pro jiného (např. pro vás či pro tu španělskou firmu), a nejde to přímo (např. protože se společnost teprve zakládá a právně ještě nevznikla), tak se to řeší komisionářskou smlouvou. Komisionář uzavře svým jménem kupní smlouvu s prodejcem, ale vlastnické právo po dokončení celé transakce přejde na komitenta, titulem je přímo ta komisionářská smlouva, není k tomu potřeba žádná další kupní smlouva mezi komitentem a komisionářem. Takže pokud to původně bylo vše jen na dobré slovo, měli jste to při vyhazovu dotyčného hodit na papír takto, mělo-li to odpovídat realitě. Pokud jste místo toho sepsali nějakou simulovanou kupní smlouvu, tak jste si tím možná spíš zkomplikovali život. To vám právník za 100 EUR/h neřekl, nebo jste se ho pro jistotu na nic neptali?
Další věc je, budeme-li vycházet z té kupní smlouvy, že neobsahuje-li ta smlouva volbu práva, bude se patrně řídit právem španělským (protože čl. 4 nařízení Řím I a obvyklé bydliště prodávajícího) a já fakt nevím, jak přesně tam kupní smlouva funguje, kdy přechází vlastnictví, jaká práva lze uplatnit při prodlení prodávajícího a jak se vymáhají.
Pokud jde o trestní/policejní rovinu, tak podávalo by se trestní oznámení (nikoliv žaloba), podat ho může kdokoliv, klidně ta španělská společnost, ale praktičtější v případě, že by se to dělalo vůči českým OČTŘ bude, když to udělá nějaká zde pobývající fyzická osoba. Španělská společnost by se k řízení případně připojila jako poškozená. Ale čím víc tu kauzu odkrýváte, tím víc jsem přesvědčen, že trestněprávní relevanci to nemá, a používat nějaké strašení policií jen jako formu nátlaku na bývalého spolupracovníka se vám může vymstít.
No a v neposlední řadě si dovolím menší rýpnutí - nadáváte tu na drahé právníky, ale spíš byste si měli udělat pořádek ve svém podnikání. Podstatou problému je zjevně spor mezi bývalým jednatelem ESP společnosti a tou společností, což by tedy za normálních okolností měl řešit ten najatý nový jednatel, nikoliv za něj někdo z CZE (z pozice investora/vlastníka). Pokud je i nový jednatel na baterky, kdo myslíte, že za to může?
Jinak navrhuji přesun do sekce nedopravní tématika ...