Mohlo by se někomu ještě někdy hodit. Ve všech tabulkách je počítáno s reakční dobou 1 s.
Orientační tabulka brzdných drah s reakční dobou 1 s zde
http://www.autolexicon.net/cs/articles/brzdna-draha/, ze které výpočty vychází. Skutečné adhezní poměry mohou být zcela jiné.
A. Beton
sucho a=-6,9 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 3,3 1,2
20 7,8 1,4
30 13,4 1,6
40 20,1 1,8
50 27,9 2,0
60 36,8 2,2
mokro a=-5,1 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 3,6 1,3
20 8,9 1,6
30 15,9 1,9
40 24,5 2,2
50 34,8 2,5
60 46,8 2,8
B. Asfalt
sucho a=-5,31 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 3,5 1,3
20 8,5 1,5
30 14,9 1,8
40 22,7 2,1
50 32,1 2,3
60 42,8 2,6
mokro a=-3,83 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 3,8 1,4
20 9,6 1,7
30 17,4 2,1
40 27,2 2,5
50 39,0 2,8
60 52,9 3,2
C. Dlažba
sucho a=-4,93 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 3,6 1,3
20 8,7 1,6
30 15,4 1,8
40 23,6 2,1
50 33,5 2,4
60 44,8 2,7
mokro a=-2,65 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 4,2 1,5
20 11,4 2,1
30 21,4 2,6
40 34,4 3,1
50 50,2 3,6
60 69,0 4,4
C. Sníh
a=-2,09 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 4,6 1,7
20 12,9 2,3
30 25,0 3,0
40 40,7 3,7
50 60,0 4,3
60 83,2 5,0
C. Náledí, jedno na jakém povrchu
-20 stupňů Celsia a=-1,23 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 5,9 2,2
20 18,1 3,2
30 36,5 4,3
40 61,2 5,5
50 92,2 6,6
60 129,4 7,8
-10 stupňů Celsia a=-0,91 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 7,0 2,5
20 22,5 4,1
30 46,6 5,6
40 79,1 7,1
50 120,1 8,7
60 169,6 10,2
0 stupňů Celsia a=-0,67 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10 8,5 3,1
20 28,6 5,2
30 60,2 7,2
40 103,3 9,3
50 157,9 11,4
60 224,0 13,4
Jak jest vidno, tak
- za náledí okolo nuly se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 10 km/h je blbost. Ono vůbec vyjíždět za náledí není nejlepší nápad,
- na mokré dlažbě se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 40 km/h je kriticky nebezpečné,
- na sněhu se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 30 km/h je kriticky nebezpečné.
Rozhodovací vzdálenost: pokud je vozidlo blíže - projíždí; pokud dále - brzdí. Jde o vztah k okamžiku zahájení výstrahy/žluté.
Průjezd výstrahou: za jak dlouho po začátku výstrahy/žluté na semaforu projede vozidlo, které přesně od rozhodovací vzdálenosti nebrzdí ani nezrychluje.