Mně pobavilo, že k incidentu došlo kvůli tomu, že domácí úkoly pro děti ve třetí třídě jsou příliš zatěžující. To sou vážně fízlové tak blbý, že nezvládnou pochopit a případně pomoct dětem v třetí třídě s úkoly? Zřejmě ano.
Vůbec nejde o to, zda domácí úkoly jsou či nejsou příliš zatěžující. Otázka je zda ukládat a hodnotit domácí úkoly je či není legální.
V této diskusi se široce probírala otázka zda "domácí úkoly" mohou či nemohou být žákům zadávány. Dále - zda "domácí úkoly" mohou být učitelem hodnoceny (to znamená hodnoceny známkou, která má vliv na celkové hodnocení, které se uvádí na vysvědčeních). Skutečnost je taková, že jakési "povinné domácí úkoly" nemají oporu v zákoně. Nemohou být žákům uloženy ani ve školním řádu.
Podle § 20 zákona č. 561/2004 platí, že Školní řád a vnitřní řád upravuje a) podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců VE ŠKOLE NEBO ŠKOLSKÉM ZAŘÍZENÍ a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole nebo školském zařízení.
Z uvedeného plyne, že školní řád neupravuje (nesmí upravovat) činnosti žáka mimo školské zařízení.Podle § 25 platí, že základní vzdělávání se uskutečňuje v denní formě vzdělávání. Pro účely tohoto zákona se rozumí denní formou vzdělávání výuka organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku.
Z uvedeného plyne,že čas mimo organizovanou výuku v denní formě není součástí vzdělávání organizovaného školou. Na tuto část dne se nevztahuje školní řád, protože nejde účast na vzdělávání, ani o přítomnost žáka ve škole nebo školském zařízení.Podle § 2 odst. 3 zákona platí, že vzdělávání poskytované podle tohoto zákona je veřejnou službou. Pokud bychom připustili, že nucené vypracování domácích úkolů je součástí vzdělávání (tedy je také veřejnou službou), pak by to znamenalo porušení ústavou zaručených práv:
Podle článku 9 Listiny základních práv a svobod (ústavní zákon č. 2/1991 Sb.) totiž platí, že nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.Podle § 144 odst. 1 zákona platí, že do rejstříku škol a školských zařízení se zapisují tyto údaje: (...) g) označení místa, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby.
Z uvedeného plyne: Pokud v rejstříku školy nejsou zapsána bydliště všech žáků, pak na těchto místech škola neuskutečňuje vzdělávání podle školského zákona. Je tedy vyloučeno požadovat plnění či odevzdávání doma splněných úkolů, protože jejich vypracování není součástí vzdělávání žáka. Podle § 22 odst. 3 zákona platí, že zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni
a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení,
b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka,
c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.
Z uvedeného plyne, že mezi povinnosti zákonného zástupce dítěte NEPATŘÍ zajistit aby žák vypracoval nějaké "domácí úkoly". Takovou povinnost zákonnému zástupci žádný zákon neukládá. A neukládá-li ji zástupci dítěte, pak ani žák sám takovou povinnost nemá.K hodnocení "domácích úkolů":
Škola má právo hodnotit žáka, avšak toto hodnocení se musí týkat znalostí a dovedností žáka. Podle § 51 platí, že každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů.
Z uvedeného plyne: Nelze tedy hodnotit, zda žák přinášel či nepřinášel paní učitelce nějaké "domácí úkoly". Hodnotit je možné pouze výsledky vzdělávání žáka, tedy porovnat to co žák zná a dovede s obsahem rámcového vzdělávacího programu MŠMT a obsahem vzdělávacího programu konkrétní školy.