30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Nová schade Smažáq  (Přečteno 2013 krát)

Tormans

  • Příspěvků: 81
  • Specialista zahraničních projektů v automotive
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #15 kdy: 05 Prosince 2024, 07:21:22 »

Už jsem klidnej, když tahle 72mm pojistka "vypne". Hlavně ta myšlenka kdy sice přeruší obvod, ale ty měděný vodiče, vedoucí k té pojistce, jsou při +500V pořád 72mm od sebe, ta mne uklidňuje.
Uklidnění je zcela na místě. Základní izolační vzdálenost pro napětí 500V (35 6502) činí 1.25 mm. Vzdálenost cca sedmi milimetrů odpovídá zhruba devíti kilovoltům.
IP zaznamenána
Tesla toho má moc, občas to beru za něj

Medojed

  • Příspěvků: 355
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #16 kdy: 05 Prosince 2024, 07:44:03 »

Přesně jak řekl Tormans. Izolační pevnost vzduchu je v řádu kilovoltů (1000V) na 1mm. Netřeba se toho bát. Větší vzdálenost je tu kvůli možnosti/schopnosti uhasit vzniklý oblouk.
Představte si vypínač, který s izolační vzdáleností cca 3mm vypíná špičkové napětí 315V... úplně normální vypínač na světlo, co máte na zdi.

Tady se motají dohromady dvě věci:
  • Zkrat na kabeláži, někde za baterkou - řešitelný problém, dávno vyřešené, netřeba se toho bát. Prskne pojistka a auto mrtvé. Ona ta baterka je relativně měkký zdroj v porovnání se silovou distribuční soustavou.
  • Vnitročlánkový zkrat/poškození - to je průser, tam žádná pojistka nepomůže. Nicméně nové články jsou v tomto ohledu lepší. Sám pokukuji po short range Tesla 3, má LiFePO4 články, jež nehoří prakticky vůbec.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 721
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #17 kdy: 05 Prosince 2024, 10:15:46 »

Ne Péťo, nehoří, jednou provždy nehoří.....
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 436
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #18 kdy: 05 Prosince 2024, 11:44:23 »

Představte si vypínač, který s izolační vzdáleností cca 3mm vypíná špičkové napětí 315V... úplně normální vypínač na světlo, co máte na zdi.
Střídavý či stejnosměrný? To je oč tu běží.
IP zaznamenána

Medojed

  • Příspěvků: 355
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #19 kdy: 05 Prosince 2024, 18:23:02 »

Číkus: teď nerozumím. Zhasit oblouk je samozřejmě u DC těžší, ale od toho tu nejsme my, od toho je zkušebna a typové zkoušky. Když dokumentace říká, že zvládne uhasit 50kA při 1000V DC a budete to provozovat při 500V DC s baterkou se zkratovým proudem třeba 10kA, to je předimenzované skoro až moc. Tím chci říct, že odpojovat nasranou baterku ve zkratu je problém již zvládnutý.

Jakmile je oblouk už zhasnutý jaký je rozdíl mezi 500V DC a 500V AC? AC bude mít v peaku větší okamžité napětí, DC bude možná schopné nějak víc ionizovat... vůbec netuším. Co je ale jisté, že ani 500V DC, ani 500V AC nepřeskočí 72mm, nepřeskočí 10mm a ani 1mm - což byl strach páně Paneka.

K tomu vypínači na zdi, on samozřejmě není schopný rozpojit obvod v chybovém stavu, kdy tam poteče stovky, tisíce A... od toho máte jističe. Nicméně zase strach páně Paneka nebyl za zkratového proudu, ale z izolační vzdálenosti.
IP zaznamenána

jafo

  • Příspěvků: 52
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #20 kdy: 05 Prosince 2024, 19:27:35 »

Kdysi nás na průmyslovce učili, že při rozpojování indukční zátěže (motor) vzniká napěťová špička, která může dosahovat desítky tisíc voltů, ale tohle všechno je technicky řešitelné. Pokud to výrobce neošidil.

Je tu také možnost, že na kabelech vznikne vodivá vrstva z vlhkosti a prachu ze silnice a ta okruh zkratuje. Mělo by to být vyrobené tak aby se s těmito jevy počítalo.

Hlavní problém tady je, že je nesmyslnými zákony tlačeno lety neprověřené řešení. Automobilky si nejdříve myslely, že prodají 2x tak drahá vozítka a zisky jim jen porostou. Vsadily na chromého koně a sázka nevyšla. Teď i šéf VW hovoří o možnosti bankrotu. Bankrotující firma asi nebude mít na prvním místě bezpečnost a řešit ojedinělé situace. To samé se stalo Boeingu, dříve byli ve vedení technici a ty nahradili kravaťáci. Manager kravaťák nedopustí "plýtvání" kvůli jevu, který má příliš nízkou pravděpodobnost. Jenže to je přesně to, co poslalo letadla k zemi a firmě způsobilo celosvětovou ostudu. U automobilů to samé.
IP zaznamenána

stanice35

  • Příspěvků: 357
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #21 kdy: 05 Prosince 2024, 20:38:52 »

Možná by pomohla nějaká statistika, kolik je v provozu spalovacích aut (nafta, benzin, LPG, ...), kolik bylo požárů a dát do poměru - vyjde nějaké procento.
Totéž udělat s elektroauty a pak procenta porovnat.
IP zaznamenána

Mike

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 812
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #22 kdy: 05 Prosince 2024, 22:01:49 »

vypínač na zdi,  má kontakty dimenzované na 10-16A AC
ale i při DC a větším proudu prostě uhoří
a není li to v polystyrenové příčce, tak už se nic víc nestane

taková prasklá plastová nádrž, třeba se 40-50ltr benzínu, je pro osádku vozu mnohem větší radost
třeba když je auto na střeše ve škarpě

ale chápu, kdo chce EV bít, požár si vždy najde  8)
IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 970
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #23 kdy: 06 Prosince 2024, 00:04:47 »

Vážení elektrofandové. Naše silnice nejsou lemovány ohořelými vraky aut. Ano občas může chytnout jakékoliv auto, ale zeptejte se prvního hasiče kterého potkáte a dozvíte se sladké tajemství....požár elektroauta je mnohonásobně horší jak co do důsledků, tak do náročnosti hašení.
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 1 113
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #24 kdy: 06 Prosince 2024, 09:00:28 »

dozvíte se sladké tajemství....požár elektroauta je mnohonásobně horší jak co do důsledků, tak do náročnosti hašení.
A o tomhle se tu snad někdo pře, že by to tak nebylo? Nebo jaký má být smysl sdělení?

Pletete si elektrofanatiky s lidma, kteří se nenechají oblbnout tendenčníma článkama s účelem plivat na určitou třídu aut za kadou cenu i když to nemá moc reálný základ.
Prostě aaaaaaaaaaa, někdo uhořel v elektromobilu, honem o tom všude psát a všude to sdílet. Ale jakékoliv jiné smrti v autěch následkem požáru zcela ignorovat, protože v tom nefiguroval elektromobil.  ::)

A jestli tu teď budeme řešit každé auto v kterém někdo uhoří, tak jste tu zapoměli zmínit požár, kde uhořela spolujezdkyně (cca 2 dni zpět).
Nebo to nebyl elektromobil a nemohli by jste si soudržně zanadávat na to jak je to nebezpečné, že v tom hoří při nehodách lidi? Hm?
IP zaznamenána

mungo

  • OSBID
  • *
  • Příspěvků: 264
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #25 kdy: 06 Prosince 2024, 10:51:43 »

Jednoduché. Požáry elektroaut jsou divácky vděčnější. Je to jako ptát se, proč se bulvár zaměřuje na zadek jedné celebrity a ne nějaké druhé. Naivnější jedinci by se taky mohli spokojit s vysvětlením, že požáry elektroaut jsou intenzivnější zážitek a proto se o nich píše.

Nadává a vychvaluje se pod jakýmkoliv článkem o elektroautech, naprosto bez ohledu na to, kdo kde a jak uhořel.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 721
    • Zobrazit profil
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #26 kdy: 06 Prosince 2024, 12:05:36 »

Jednoduché. Požáry elektroaut jsou divácky vděčnější.

To každopádně, zvlášť když namísto banálního několikaminutového hašení může divák vidět, jak to v případě elektroauta pořád znovu chytá a ne a ne to uhasit jinak než ponořením do nějakého bazénu na 3 dny (aby to pak po vyjmutí chytlo klidně znovu)....
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 899
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Nová schade Smažáq
« Odpověď #27 kdy: 07 Prosince 2024, 16:29:08 »

  • Vnitročlánkový zkrat/poškození - to je průser, tam žádná pojistka nepomůže. Nicméně nové články jsou v tomto ohledu lepší. Sám pokukuji po short range Tesla 3, má LiFePO4 články, jež nehoří prakticky vůbec.
To je samozřejmě akorát pýčovina, řešení existuje a je triviální - dávat pojistky, resp. aspoň tavný drátky minimálního průřezu (aby to sneslo špičkovej odběrovej proud, ale při skutečný zkratu rychle přehořelo), na každej článek. Když de totiž jeden článek do zkratu a nemá vůbec nic, aby ušetřili prachy, místo atd., tak vostatní články co sou vedle něj paralelně do něj pustí i několik stovek ampér, omezení je jenom tloušťkou plechu, kerým to je zbondovaný. Takže pohádky vo tom, jak neco, co se během maximálně pár desítek sekund prakticky vodpaří, jakože nehoří, si nech pro nějaký blbečky z filcky, jó?  8)

Proražená palivová nádrž v principu eště nic moc neznamená, je nutná souhra hned několika okolností, aby to pak blaflo.

Proražená akunda znamená průser prakticky s jistotou, a to eště nemusí byt proražená jenom fyzicky (třeba při nehodě), ale s ohledem na počet článků prostě minimálně geometricky, ne-li exponenciálně, rostou pravděpodobnosti průserů i elektrickým průrazem. Protože se prostě stane interní problém uvnitř článku. Jakmile to do něj ostatní pustí, tak ten jeden se změní v plazmu, ty vokolo něj o chvilku potom, pak se to přesune na sousední a už to není zastavitelný. S ohledem na množství plastů v tom celým (pže to je lehký a pže izolant) je těžkej požár naprosto nevyhnutelnej.

Dokaváď nezačnou jistit jednotlivý články, což asi hned tak (možná nikdy) nebude, rozhodně ne u kurvárny, kde těch článků jsou větší tisíce ks, tak todle je inherentní konstrukční průser, můžete to vobkecávat, jak chcete, ale bude se to se vzrustající penetrací a taky STÁŘÍM těch pleček zhoršovat. A zatímco tu a tam se při všech blbejch okolnostech někomu stane, že shoří ai v autě se spalovacím motorem, tak tady to bude rutina. Taky požáry na parkovištích potom budou běžný a to se škodama v desítkách milionů, pže to typicky (hlavně v PD) shoří všecko, nejaký sprchy co tam dají pár litrů za tejden požár tédne intenzity nezpomalí ani vo pět procent.

Navíc následky nehod těchto sraček budou samozřejmě strašný nejenom proto, že lopaty jako tesla eště nedávno neuměly ani plech nalakovat tak, aby nebyl rezavej už z fabriky, takže co tak asi mohli umět z hlediska konstrukční pevnosti kastle, ale protože ty kundy typicky mají tak vo půl tuny víc a z toho důvodu samozřejmě kvůli hybnosti budou ve hře zase úplně jiný energie. Nemusí to ani zhořet a lidi v tom budou chcípat jak chovná zvěř.
« Poslední změna: 07 Prosince 2024, 16:42:23 od Behemot »
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky