30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Záznam o využívání údajů z registru obyvatel  (Přečteno 2529 krát)

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« kdy: 24 Února 2023, 11:34:11 »

Objevil jsem ve výpisu využívání údajů z registru obyvatel (jako v podstatě každoročně) skutečně podivné položky:
A7284 - Bankovnictví - přístupy do základních registrů - Banka A - Běžná činnost bank
A7284 - Bankovnictví - přístupy do základních registrů - Banka B - Aktualizace průkazů totožnosti klienta

Ani s jednou z obou bank nemám aktuálně vůbec nic společného. U banky A měla kdysi dávno (cca do r. 2010) účet firma, kde jsem statutárním orgánem. U banky B jsem měl do r. 2012 svůj osobní účet. Zajímavé je rovněž to, že žádný z finančních ústavů, jichž jsem klientem, si údaje z ROB nevyžádal.

Zběžně jsem prošel aktuální verzi zákona o základních registrech a připadá mi, že k takovémuto šmírování mé maličkosti jaksi nemají soukromoprávní subjekty oprávnění. Předpokládám správně, že obě banky jsou - stejně jako by byl veřejnoprávní subjekt - povinny mi na žádost poskytnout zdůvodnění, proč si o mně informace z ROB vyžádaly?
IP zaznamenána

Jan Novák

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 861
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #1 kdy: 24 Února 2023, 11:44:37 »

Nejde o něco s bankovní identitou? Nebo nekoupila jedna banka druhou a nedělají si audit?
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 023
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #2 kdy: 24 Února 2023, 11:44:51 »

Nemohl si někdo brát půjčku na Vaše (zfalšované) doklady?
IP zaznamenána

ladin

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 250
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #3 kdy: 24 Února 2023, 13:22:11 »

Nemáte jen nějaký nový doklad? Občanku? Pas?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #4 kdy: 24 Února 2023, 13:49:58 »

Mám asi podobný (možná identický problém) - ve výpisu vidím ČS, kde už 10+ roků účet nemám, od aktuálně používaných bank nic. Nehledal bych v tom zradu, nejspíš jen zavedli nějaký plošný crosscheck a moc si nelámou hlavu, jestli zpracování a aktualizace údajů k dávno ukončeným smlouvám je stále v mezích GDPR. Že tam totéž není od živých bankovních služeb může být tím, že to ty banky dělají jinak nebo vůbec.

Až se budu nudit, zkusím do nich trochu rýpnout.
IP zaznamenána

alo.is

  • Příspěvků: 795
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #5 kdy: 25 Února 2023, 12:15:58 »

Tak to budete asi překvapeni, že tam produkty stále máte. Zrovna ČS při zrušení produktů nerušila automaticky internetové bankovnictví S24, jestli si pamatujete původní přihlašovací údaje, možná se s nimi přihlásíte i do současného George a zjistíte tam i, že vám ČS automaticky zřídila bankovní identitu, ani o tom nevíte.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #6 kdy: 25 Února 2023, 16:53:35 »

alo.is: Podceňujete můj smysl pro detail. Smluvní dokumentaci mám kompletní a žádný živý právní poměr, byť ryze formální (typu smlouvy o internetbankingu k prázdné množině služeb), tam nezbyl. Ale jinak souhlasím, to, že si ČS myslí, že tam nějaká taková věc přetrvala, je asi nejpravděpodobnější vysvětlení.
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #7 kdy: 13 Února 2024, 10:24:41 »

Nedalo mi to a přeci jen jsem se zeptal.

První banka reagovala celkem svižně a po 13 dnech od odeslání dotazu datovou schránkou mi přišel papírový dopis, v němž mi sdělují, že mě šmírují jakožto statutárního zástupce společnosti, která u nich má učet, na němž je nějaká úplně bagatelní částka a popravdě jsem si myslel, že je dávno zrušený. Nelíbí se mi to, ale nejspíš s tím nic nenadělám. Účet samozřejmě zruším.

Reakce druhé banky je ovšem o dost zajímavější. Dorazila do DS přesně čtyři týdny (!) po odeslání dotazu datovou schránkou:
----------------------------------------------------------------------

Vážený pane,

na základě novely Zákona o bankách (z. č. 21/1992 Sb.) banky v ČR získaly v roce 2022 oprávnění zajistit pro plnění svých povinností aktualizaci potřebných údajů z rejstříků vedených státem. Data, která z registru obyvatelstva získáváme, slouží k AML identifikaci klienta a nevyužíváme je k žádným marketingovým účelům. Z registru získáváme jméno, příjmení, informace o aktuálním dokladu totožnosti a informace o adrese trvalého pobytu.

Jedním z oprávněných důvodů pro náhledy do registru obyvatelstva může být situace, ve které s námi klient právě jedná, např. při založení produktu, žádosti o úvěr apod., kdy si data klienta jednorázově aktualizujeme. Dále se dotazujeme u našich aktivních klientů, disponentů, uživatelů Bankovní Identity, kdy máme právo si zajistit pravidelnou aktualizaci vybraných dat z registrů.

Ve Vašem případě Vaše osobní údaje zpracováváme (archivujeme) v souvislosti s Vaším vztahem k naší bance, kdy jsme pro Vás vedli do roku 2017 osobní účet. V současné době zpracováváme Vaše osobní údaje v souladu povinnostmi, které nám ukládají právní předpisy (Zákon o bankách a Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu), dle kterých máme povinnost uchovávat osobní údaje minimálně 10 let od ukončení obchodního vztahu s bankou.

Samotný fakt, že Vaše osobní údaje evidujeme z důvodu naplnění naší zákonné povinnosti, by neměl být důvodem pro dotazování do registrů obyvatel poté, co jste s bankou ukončil smluvní vztah. Dotazování do registru bylo ve Vašem případě vyvoláno technickou chybou. Po zjištění této chyby jsme v květnu 2023 v souvislosti s Vámi ukončili dotazování do registru obyvatelstva.

Z registru jsme tímto dotazem nově získali informace o průkazu totožnosti. Ostatní údaje jsem již v databázi měli z doby, kdy jste s naší bankou měl smluvní vztah. Nově získané údaje o dokladu totožnosti, které jsme dotazem do registru získali, vymažeme.

Za způsobené komplikace se Vám velice omlouvám.

----------------------------------------------------------------------

Čili: hloupý stát nám dal možnost získat zadarmo data, která se snad ani nedají koupit. Díky zcela nespecifikované technické chybě jsme si jich pro jistotu stáhli ještě trochu víc, ale když se na to přišlo, tak se tedy omlouváme, no...
IP zaznamenána

Eric

  • Příspěvků: 632
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #8 kdy: 13 Února 2024, 10:48:28 »

To je dobrý proval, za normálních okolností by to bylo na okamžitou kontrolu ÚOOÚ, ale co dělat v rozpadlém státu ...
IP zaznamenána

mhepp

  • Příspěvků: 322
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #9 kdy: 13 Února 2024, 10:57:36 »

Vidím tam ještě jeden rozpor - zrušení účtu - kdo 2012, banka 2017 - teď co je skutečnost...

Každopádně, stížnost na ÚOOÚ bych podal. Už jen tak z principu.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #10 kdy: 13 Února 2024, 12:17:38 »

Je to spíše neoprávněné nakládání s osobními údaji, než "technická chyba" pod kterou jsou schovávány všechny průšvihy a Úřadu bych to oznámil.
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 1 002
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #11 kdy: 13 Února 2024, 12:57:40 »

Tak minimálně by měl úřad prověřit, jestli se podobná věc neděje ještě u dalšího tisíce bejvalejch klientů.
Takže spíše bych oznámení směřoval tímto stylem, než si stěžoval pouze na svoje osobní údaje.
IP zaznamenána

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #12 kdy: 15 Února 2024, 07:02:05 »

Jde o aktualizování údajů pro Centrální registr bankovních účtů, který spravuje ČNB. https://www.cnb.cz/cs/statistika/centralni-evidence-uctu/
Jsou tam uvedeny i historické účty s údaji o jejich zrušení. Pokud byl člověk vlastníkem, nebo disponentem, je tam uveden.

Banky, u kterých účet máte, nebo jste jej měli ještě nedávno, Vaše údaje mají. Jenže ty banky se "staršími" účty byly pravděpodobně vyzvány k nápravě chyb v databázi, protože to za ně ČNB neudělá. A protože nemají Vaše aktuální údaje, musí si hrábnout do ROB.

@cocomoon
Děje. Banky, co již nemají aktuální údaje svých bývalých klientů, musí toto udělat.

@gumidos
Nejde o neoprávněné nakládání s osobními údaji. Bankám to nařizuje zákon a povinnost vymáhá ČNB.
« Poslední změna: 15 Února 2024, 07:10:56 od Panek »
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #13 kdy: 15 Února 2024, 09:08:10 »

panek - je trochu zvláštní,  že banka namísto strohé odpovědi "protože nám to ukládá zákon, tak vysmahni "kdo"" přiznává technickou chybu a smazání nově získaného údaje.
IP zaznamenána

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil
Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« Odpověď #14 kdy: 15 Února 2024, 09:45:22 »

V bankovních sektoru se toho děje hodně, aniž by o tom retail věděl. A pro banky je jednodušší na dotazy k těmto případům odpovídat předem sestaveným obecným textem. Někdy z důvodu mlčenlivosti, jindy, aby klienta neplašila.
Jakmile banka uvádí, že jde o technické problémy/chybu/výpadek atp., nemusí to vůbec znamenat, že to tak je, ale dost často to znamená, že banka byla povinna něco provést a zároveň byla vázána mlčenlivostí. Tak mlží.
IP zaznamenána