S platbou odpustku je to skutečně na průzkum bojem. Je to, AFAIK, v tuzemském právu unikátní konstrukce. Platby související s výkonem veřejné správy jsou obvykle spravované podle daňového řádu, a tam je zavedená konstrukce, která v konečném důsledku skutečně znamená "je jedno od koho". Problém je ale v tom, že normálně nejdřív existuje povinnost zaplatit (daň, pokutu, poplatek za psa) a až pak to někdo zaplatí. Odpustek je ale výjimečný tím, že výzva samotná nemá povahu platebního výměru, nezakládá povinnost, ale pouze možnost cosi zaplatit. Až samotné zaplacení je právní skutečností, která zakládá důvod, aby si stát ty prachy nechal, a zároveň má nějaké dopady do řešení podkladového přestupku. Argumentem proti postoji protistrany typu "co peklo schvátí" by tak mohlo být to, že kdyby už existoval nějaký platební výměr, bylo by skutečně nepodstatné, kdo to zaplatil, ale zaplacení neprovozovatelem proti jeho vůli nemůže mít ten druhý účinek, tedy že by ta cizí osoba de facto za provozovatele vykonala právo rozhodnout se, jak na odpustek reagovat.
Problém je, že z textu zákona to nejde vyčíst, a vzhledem k unikátnosti konstrukce to nejde ani s ničím porovnat, tak to skutečně nepůjde jinak než to zkusit. A určitě to nepůjde bez spolupráce osoby, která to zaplatí, a pak to bude zkoušet dostat zpět - nemusí samozřejmě nic dělat osobně, ale vědět, že je pokusným králíkem, a o co v tom pokusu jde, by při dodržení základní etiky měla.
Dál je to jednoduché - jsou v principu dvě možnosti. Buď to je fiskální platba a někdo si může požádat o vratitelný přeplatek podle § 155 DŘ (než řešit kdo, ať to paralelně udělá jak provozovatel, tak plátce). Nebo není, a pak lze žalovat u civilního soudu na vydání bezdůvodného obohacení. Dalo by se to zkoušet postupně (a začít tou levnější možností, což je ta první - netřeba platit SOP ani náklady v případě neúspěchu), ale chcete-li se dožít výsledku, optimální by to bylo provést paralelně - už proto, aby si i protistrana musela vybrat.
Pokud jde o další varianty, sbalení odpustku a paralelně stíhání označeného řidiče reálně asi nehrozí. I když opět z textu zákona není moc jasné, jak je to myšleno, a vzhledem k neexistenci sporů to asi zůstane jen akademickou otázkou. Osobně to vidím tak, že zaplacení odpustku zakládá procesní překážku pro projednání přestupku. Něco na způsob imunit vybraných osob. Tedy nezaniká odpovědnost řidiče jako taková, ale nelze o ní zahájit a vést řízení (a kdyby se tak přesto stalo, jednalo by se o nezákonnost zakládající důvod pro zrušení případného rozhodnutí). Teď to sice nikdo neřeší, protože úřad buď dostane odpustek, nebo dál prudí. Ale kdyby se povedlo najít nějaký opakovatelný způsob, jak zaplacený odpustek dostat zpět, patrně by úřady napadlo, že tím padá i to odložení a pokračovaly by stejně, jako kdyby vůbec zaplaceno nebylo. Na to je asi nejjednodušší prevencí vymáhat odpustek až po roce, kdy je odpovědnost řidiče i provozovatele promlčena (jak prekluze práva žádat daňovou vratku, tak obecné promlčení dle OZ, jsou delší).
Jinak vám rozhodně nechci brát vítr z plachet (proto i ten rozbor výše), ale má-li to být první střet s úřady, tak jste si nevymyslel nic snadného. Ale zkusíte-li to metodou "pomsty za studena", tedy teď zaplatit a za rok začít dolovat zpět, máte celý rok na to potřebný skill získat
