30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky  (Přečteno 8443 krát)

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil

Je to správně. Vzadu by měly být pneu lepší, což naštěstí většinou jsou.
Absolvoval jsem profesionální školu smyku (doporučuji byla to zábava). A přetáčivý smyk dokáže velmi zkušený řidič zvládnou sice lépe, ale pro nejběžnější populaci je včasné odhalení počátku smyku a správná reakce mimo jejich schopnosti. Nedotáčivý smyk pak stačí noha z plynu a nebo vyšlápnou spojku. Tu nohu z plynu dá instinktivně každá nána. A pokud dupne na brzdu, tak tento druh smyku dobře zvládají asistenti a nebo se při nejhorším vyhrne do překážky čelem, tedy na nejlepší deformační zóny. Kdežto trefit stejnou překážku dveřmi napřed je o vyškrtnutí ze seznamu.
IP zaznamenána

Halford

  • Příspěvků: 67
    • Zobrazit profil

Jak píšete.
Myslím si, že to o lepší gumě vepředu vzniklo v krajinách, kde se jezdí gumy na doraz, takže logicky dá Venca letňáky 4mm dopředu, kde se přece víc sjíždí a ty 2mm dozadu, protože kdyby je dal dopředu, musí je měnit už další rok, že jo. Navíc kdyby nasněžilo,tak má lepčí vzorek.
Ono reálně pokud se člověk trochu stará, tak nemá žádné lepší gumy...Prostě koupí nový/dobrý jetý a točí předek/zadek při přezouvání.
K fotce: ty gumy můžou být špatný a taky nemusí. Technik to samožrejmě neví, pokud je nerozřízne a neudělá rozbor. Nemyslím si ale, že v tomto případě za tím je nutně buzerace a snaha vydělat.... Ač můžou být třeba tyto konkrétně v pořádku, většina podobně vypadajících jsou tvrdá jak šutr, praskají a je to na vraždu... subjektivně bych to jako zásadní vadu neviděl, ale dle citace je to asi legislativně v pořádku, pokud se vyhodí.
Edit:
Kdyby se přece jen pan Behemot rozhodl řešit věc oficiálně, doporučuji podívat se na něco z defektoskopie: trhliny vs. praskliny.
Pro inspiraci:
Jako trhliny bývá označeno porušení souvislosti materiálu vznikající při
vysokých teplotách (během tuhnutí odlitku). Trhliny je možné rozdělit na
povrchové trhliny, případně podpovrchové trhliny, a vnitřní trhliny. Prasklinami
pak bývá označováno porušení souvislosti materiálu za nízkých teplot (chladnutí odlitku).
Nejsem schopný u gumy určit, o co přesně se v tomto případě jedná, protože znam prevazne urceni z výroby kovových veci, ale nepochybně by byla sranda to případně ohnout a argumentovat opakem, podloženým nějakou podobnou citací. Protože to nebude vědět ani nikdo z opozice.
« Poslední změna: 20 Srpna 2021, 15:06:11 od Halford »
IP zaznamenána

cyklista

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 458
    • Zobrazit profil

Lepší gumy dopředu zásadně dávám na zimu, abych vyjel do hor, to je každý milimetr znát, přetáčivý smyk mě netrápí. V létě bych se rozmýšlel, ale snad ještě nikdy jsem neměl letní nějak výrazně rozdílné. Najeto mám víc než 1 mil km, za tu dobu jsem dostal na dálnici v průtrži cca 3x aquaplaning, dal bych asi i letní lepší dopředu, zadní jedou v jejich stopě  a nějaká průtrž jej jim ukradená.
IP zaznamenána

cyklista

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 458
    • Zobrazit profil

Behemote, kdyby to byla tchýně, tak to chápu, ale matka? Na takhle popraskaných pneu v boku i ve vzorku bude brzdná dráha na suchu klidně delší o několik aut, na mokru dvojnásobná. Ty pneu mají evidentně konzistenci hokejového puku a ne měkké přilnavé gumy.
IP zaznamenána

Fogyn

  • Příspěvků: 859
    • Zobrazit profil

Ty pneu mají evidentně konzistenci hokejového puku a ne měkké přilnavé gumy.
Jako hokejista se musím ohradit, prosím, neurážejte nám puky. K té měkké přilnavé gumě mají mnohem blíž než k tomuto kusu vyschlého bahna ;) Chápu že většina lidí si puk představí jako ten co mají doma jeden už od dědečka, ale hraje se přece jen s novějšími :-) Na závodní auto byste takovouto gumu asi taky neobul, stejně jako v lize nehrál s takto starým pukem :-)
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 649
    • Zobrazit profil
    • HW World

Ja mam lepsi gumy vzdy vzadu, je totiz lepsi resit nedotacivy smyk nezli pretacivy.
Drtivá většina aut, se kterejma sem jezdil, je nedotáčivá. Některý (třeba dodávky) utrhnout na zadek v podstatě ani nejde. Tam můžou být klidně loukoťový kola a je to jedno. Ovšem s mizernejma šmejdama (klidně naprosto novejma) na předku se ta věc zahrabe na mokré trávě, je problém s rozjezdem do kopce na mokré vozovce a hlavně když to člověk přežene, moc dobře to na sebe neupozorní a prostě to jede jako sáně. Been there, done that :o Je naprosto kruciální mít co nejlepší gumy vpředu, jinak to bude dělat strašný věci.

Jinak jsme se sice dostali trochu někam jinam, nicméně co tady píšete i o smycích jsou naprostý hovadiny, pravej opak toho, jak se to má řešit, takže ste možná šli na nějaký školení, ale v provozu jste ještě nebezpečnější.
- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
- netodáčivej smyk s pohonem zadní nápravy řešit vyšlápnutím spojky a mírným přibržděním (optimálně zase ručkou, nedojde tak k blokaci předních kol)
- přetáčivej smyk s pohonem přední nápravy je dost blbá situace, ale taky se normálně skoro neděje (leda fakt na ledu atd.), natočení kol částečně ve směru přetáčení a přidání plynu má šanci z toho opět vozidlo vytáhnout ve směru zrychlení poháněné nápravy
- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení

Dál bych teda všechny požádal o ukončení diskuse o vašich pocitech, dojmech, zaručeně babskejch radách a dalších chytristikách o něčem, co má velice volnou vazbu na realitu vnímanou ostatníma, předem díky.

Spíš bych poprosil o rady k tomu, kdo by se mohl ke stavu gum fundovaně vyjádřit ze své odbornosti:

- zkusím určitě co k tomu řekne autorizák, ti mají vždycky i pneuservisní část
- pak přímo nějakej samostatnej pneuservis
- z nezávislejch institucí, co dělají širší rozsah, včetně odbornejch testů atd., TÜV-SÜD
- eště mě napadá zkusit oslovit akreditovaný laboratoře, u nás to bohužel mají (snad mimo T-S) jenom výrobci pneumatik
- soudní znalce v auto-moto co dělají pnematiky sem u nás vůbec nenašel
- soudní znalce v oblasti gumárenství sem taky žádný nenašel
- nejbližší výzkumnej ústav v oblasti pneumatikářství je na SR
« Poslední změna: 24 Srpna 2021, 08:52:24 od Behemot »
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil

- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
Tohle je brutální mýtus, který Vám vyvrátí každý učitel fyziky na ZŠ. Prostý součet vektorů.
Pokud přidávám plyn, výsledný součet vektorové síly (změna rychlosti + směr odstředivé síly) bude vždy větší než adheze. U brždění taky, ale tam máme ABS.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 649
    • Zobrazit profil
    • HW World

Požádej si o vydělené do samostatnýho vlákna, sem to nepatří.

Očividně jsou fyzikáři na gymnásiu trochu jinde, než přírodovědy na základce.

Ostatně co píšeš je blbost i tak. Pohyb ve směru tečny v místě ztráty adheze je jiným směrem, než kterým působí síla k pohybu vpřed (po přidání plynu). Ve směru tečny se ta síla zmenšuje, protože to celkem zřejmě zpomaluje, navíc se kolo u toho takřka netočí, drhne s ohledem na ztrátu adheze prakticky ve stejným místě, ve kterým má kontakt s vozovkou. Přidání plynu způsobí, že se začne otáčet stále ve směru natočení a výrazně zvýší pravděpodobnost, že dojde k opětovnýmu získání trakce, a když dojde, tak přesně tam, kam má.

Vono je to hlavně prodloužením techniky správnýho průjezdu zatáčkou. U předokolky by se totiž mělo do zatáčky vjíždět tzv. pod plynem, právě k tomu, aby vozidlo šlo za poháněnou nápravou (jinak síly působí moc nepúříznivě a pomáhají ke ztrátě adheze), takže by ani ke ztrátě trakce dojít nemělo. Pokud je rychlost nájezdu přehnaná, tak dojde a nemáš šanci se v ten moment do zatáčky vejít ať děláš, co děláš. Pokud začneš brzdit, seš v hajzlu, vyletíš ze silnice. Zablokuješ přední kola úplně, takže pojedou jak sáně, zadní začnou vozidlo zpomalovat a nakonec se teda předek chytí, ale to už je pozdě. Při eště větším přidání plynu a případně stabilizaci ručkou (pokud to má asistenti, tak ti si kola přibrzdí sami) máš aspoň šanci na znovuzískání trakce a to přesně ve směru, ve kterým potřebuješ.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil

Jo takže ztrátu adheze přední hnané nápravy vyřeším tím, že budu přidávat plyn a tím budu na přední nápravě driftovat.  :x
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 649
    • Zobrazit profil
    • HW World

Mechanismus jetí na zablokovaným kole a to tvoje driftování je z hlediska ztráty adheze něco úplně jinýho, to je to, oč tu běží.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 004
    • Zobrazit profil

- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení

Já měl (patrně tedy chybně) za to, že přetáčivý smyk zadokolky se řeší řízením do kontra a přidáním plynu. Ale rád se nechám poučit.
IP zaznamenána

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil

Není. Přidávat plyn na kolech, které nemají adhezi, je blbost. Akorát jim zabráníme adhezi získat zpět, protože je budeme udržovat ve smyku. Je to ta samá blbost, jako zatočit kola ještě více.
IP zaznamenána

lerion

  • Příspěvků: 847
    • Zobrazit profil

Sice uz zachazime hodne do OT, ale zadokolky jsou typicky pretacive a pretacivy smyk se resi presne tak, jak pise Cikus. Mam nekolik ziguliku, mival jsem bavoraky a VSECHNY se tak chovaly. Neco jineho to je samozrejme u modernich aut s promenlivym rozdelenim vykonu mezi napravy, kde je nejcastejsim resenim otocit volant do smeru kam chci jet a lehce pridat plyn. Elektronika uz si to prebere. Pro mne velmi neintuitivni.

I dodavku lze utrnout celkem v pohode. Pouze je treba mit zatizenou zadni napravu. Pokud je dodavka uplne prazdna, le lehka na zadek a opravdu se neutrhne. V pripade opravdu maximalniho bocniho pretizeni si naprava (typicky je vzadu pevna) proste jen poskoci do boku a smyk se nekona. To nic nemeni na tom, ze je jako kazda zadokolka pretaciva (ovsem zde do toho zasahuje velka bouda s typicky vysokym tezistem a dela tak zavodeni s dodavkou o dost jine proti klasickym zadokolkam).

Predokolky jsou samozrejme typicky nedotacive, ale u modernich vozu (pokud to neni nejaka levna mrdka) to systemy typu ASR a podobne celkem spolehlive dorovnavaji. Ted mam Mazdu 3, model 2019 a tam i pres tuhou zadni napravu a nahon na predek je chovani vozu velice pekne. Furt je to mizerie, ale ve srovnani s jinymi predokolkami parada.

Panek: Presne tak jsem vzdy resil smyk se zadokolkou. A svete div se, jsem porad tu :)
IP zaznamenána

Panek

  • Příspěvků: 655
    • Zobrazit profil

Lerion, já diskutuji o nedotáčivém smyku a práci s plynem. Ostatně mám vyzkoušeno s různými auty (zadokoky, předokolky, ABS i bez) na polygonu ve VM, kde jsme si ukázali vše, včetně chyb a mýtů.

IP zaznamenána