Jelikož jsem cca 2-3 roky zpět úspěšně složil maturitu (když se chlubí Fogyn, tak zmíním, že i já měl samé jedničky), rád bych k ní řekl následující, protože ti, co problematiku nesledují, si to možná ani neuvědomují:
Úroveň maturity rok co rok klesá - ze zkoušek se postupně vypouštějí všemožná témata, co dělají studentům problémy. Jelikož jsem se v té době hodně zajímal o matematiku, mohu uvést následující příklady. Do roku cca 2012 byly ještě obsahem státní maturity z matematiky základní limity, základní derivace. Derivacemi a limitami se začíná prakticky na jakékoliv VŠ, kde je matematika (a to je, světe div se, třeba i na sociologii a podobných humanitních shitech). Pokud mě paměť nešálí, tak kolem roku 2018 se dokonce vypustily jakékoliv operace s logaritmy a výrazně se omezila nutnost chápání co to vlastně jsou (a jak fungují) goniometrické funkce.
Maturitu z angličtiny (státní) zase zvládne každej, kdo je schopnej v dopise vyjádřit, že se mu rozbilo auto a že se na místo nemůže dostavit. Podotýkám, že hodnotící kritérium je, jestli to je z dopisu pochopitelné, co se autor snaží říci. Pakliže ano, tak bez ohledu na gramatiku, slovosled a slovní zásobu maturant zadání splnil.
Dle mého názoru jde o to, že maturita se bohužel stává standardem úplně u všech. I ty "hloupé" (a teď to opravdu nemyslím zle, nebo povýšeně) kosmetičky a kadeřnice touží mít maturitu). Je po ní obrovská poptávka a učiliště čím dál tím více transformují výuční obory na obory s maturitou. Většinou 3 roky na výuční list a další 2 roky maturitní nadstavbu. A tomu odpovídá i výše popsaná realita. Ta maturita se čím dál tím více blíží učňákům a v praxi to pak vypadá, že lidé z dobrých gymnázií a průmyslovek ovládají maturitní předměty (matematika, čeština, angličtina) daleko nad úroveň maturity a je pro ně v podstatě formalitou, i když často stresující. A pro lidi z účňáků je to naopak (zbytečný) životní výkon (a obří stres).
Souhlasím tedy s tím, že v současné podobě je maturita v podstatě jen úřední dokument, co dává jistou "prestiž", nicméně je to prestiž, když to za chvíli bude mít každej druhej? Pro VŠ je informace o maturitě díky její nízké úrovni prakticky irelevantní a každý kdo umí matematiku a anglčitinu jen na úrovni maturity bude mít obrovský problém na jakékoliv veřejné VŠ. Maturita by asi měla smysl, kdyby zaručovala nějaké základní skilly (umí něco domluvit anglicky, umí spočítat úrok, umí napsat slušnou gramatikou dopis). Bohužel, to velká část maturantů z učňáků neumí (mám mezi nimi pár kamarádů, které jsem doučoval k maturitě, a fakt je to realita). Musím tedy souhlasit s Fogynem, vůbec by mi nevadilo maturitu zrušit (a u většiny vysokoškolských oborů i státnice, ale zrovna u zmíněné medicíny ne..).
Ad Viktor > Ano. Pokud by žák perfektně ovládal učivo matematiky základní školy, pak dá státní maturitu z matematiky asi na trojku, možná i dvojku. To říkal už náš matikář na SŠ. Na druhou stranu, je třeba neplést školní maturitu, která je zpravidla odvislá od úrovně SŠ a může být v některých případech i pěkně zapeklitá, se státní maturitou.