30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody  (Přečteno 1417 krát)

Saabista

  • Příspěvků: 37
    • Zobrazit profil
Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« kdy: 30 Října 2020, 17:06:17 »

Dobrý den,

chtěl bych tu popsat pár poznatků z provozování auta s anglickým původem v Čechách.

Když si v Anglii koupíte auto, odvezete si jej na UK značkách. Dostanete velký techničák s V5C ústřižkem (který slouží jako dočasný malý techničák do kterého se dopíšete) a majitel si na úřadě vyřeší odhlášení auta - export.

Podle věcí co jsem si zjišťoval se takové auto v "polopřevodu" má do 6 měsíců přihlásit. Nemám tušení podle čeho se tato lhůta určuje, ale ve V5C jsem si datum napsal obyč tužkou a na kupní smlouvě datum nemám. Dobu po kterou auto v ČR mám by si mohl někdo zvědavý ověřit podle SPZ a pov. Na pov mám proto u spz drobnou odchylku (vin je stejný pro případ plnění, to vím že jde uhádat, ale podle spz mi nikdo pojistku nedohledá).

Proč něco takového dělat? Jaké to má výhody?

1. Žádná odpovědnost provozovatele vozidla.
2. Žádný záznam o tom komu auto patří - jsem nedohledatelný.
3. Neřeším STK, EK, ČKP.
4. Dokud mě neodtáhnou tak free parking u bytu kde nemám trvalé a kde bych parkovat ani nemohl a to samé u kanclu.
5. Cena za taková auta - BMW530d F10 do 150tis kč, Lexus GS430 do 100tis kč, Audi TT 1.8t do 50tis kč
6. HAV lze, POV lze, ceny normální. (obojí bez problému pojišťovny plní - vyzkoušeno)
7. dobrý stav aut - centrální evidence technických kontrol v UK.

Nevýhody:

1. volant v pravo (týden zvykání si)
2. řazení v levo u manuálu (měsíc zvykání si)
3. telefon a ovládání rádia v levo (nezvyknete si nikdy)
4. hodnota auta na Českém trhu - nulová, jen jako auto na díly
5. pokud mě někdo zastaví a identifikuje, výhoda mizí .. to samé u odtahu
6. pokud mi někdo příjde na to že auto provozuji dýl než 6 měsíců, (nemám fantazii kdo by to mohl řešit), asi nějaký postih (netuším jaký)

taková nevýhoda je, když auto začnete permanentně ničit a dělat s ním prasárny a začne se opotřebovávat. Už jsem v tom za 150 tisíc za servis. 2x převodovka, 1x spojka, 1x turbo, 2x brzdy, 4x olej (miller je drahej), 1x zadní diferenciál, rozvody (prevence), 3x pneu, komplet přední náprava po nehodě o obrubník v zimě a 2 disky... A auto furt má hodnotu dílů. :D Ale tak to už je moje blbost, pokud si koupíte třeba to zmiňované BMW jako daily, mělo by držet že ..


Dokážete někdo doplnit jak se k tomu staví v Čechách zákony? Co si o takovém autě myslíte? Vidíte v tom výhody jako já a nebo mi uniká nějaký háček? :)


IP zaznamenána

.qoyi

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 992
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #1 kdy: 30 Října 2020, 23:40:25 »

Mozna bych se bal ze pojistovna prestane po 6 mesicich plnit pokud opravdu o neco pujde. Mate zkusenosti ze zahranici s kontrolama?
IP zaznamenána
Think for yourselves. Don't be sheep.

cocomoon

  • Příspěvků: 307
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #2 kdy: 02 Listopadu 2020, 10:23:51 »

Chcete říct, že v anglii nemají STK?

Z mého skromného názoru, se z vozidla po 6 měsících stane vozidlo, které nevyhovuje provozu na pozemních komunikacích. Takže to je jak jízda bez STK. A nedivil bych se, kdyby to samé tvrdila pojišťovna a odmítla plnění.

A nemáte v tom trošku bordel? Pochybuju, že by dovolili v čr někomu jezdit 6 měsíců s autem v polopřevodu. Není to náhou tak, že aby vám vůbec dovolili v čr provozovat auto z UK, tak jste musel žít v anglii, auto vlastnit minimálně těch 6 měsíců v UK a pak se na trvalo stěhovat do čr?

Jezdil jsem v zemi, kde je to tak půl napůl. A tam volant v pravo nevadil. Protože všude např na parkingu měli sloupky s výdejem parkovacích kartiček na obou stranách. Tady nemají nic takového. A člověk s tím furt jezdil tak divně. Jakoby moc u středu. Na to jsem si nikdy nezvykl. V čr bych s něčím takovým rozhodně nechtěl jezdit. Už jen kvůli naším úzkým okreskám a nemožnosti bezpčeného předjíždění.

A gradulace. Zničit dvě převodovky, to chce opravdu talent...
« Poslední změna: 02 Listopadu 2020, 10:29:32 od cocomoon »
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 5 152
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #3 kdy: 02 Listopadu 2020, 12:41:49 »

Taky jsem k celému konceptu značně skeptický. Možná to může fungovat s nějakým raritním autem, které máte ve svém dobře střeženém sídle v garáži, a jedete s ním jen občas a převážně v místech, kde vás neznají. Ale je-li to, jak říkáte, „daily“, šel bych rychle od toho. Nějakým místním bonzákům to začně být divné, budou prudit lokální policii a úřady tak dlouho, až najdou někoho, kdo se tím začne zabývat, a pak z toho nebude nic dobrého.

Klíčová tuzemská úprava je v § 6 zákona č. 56/2001 Sb. Povinnost registrovat auto v ČR vzniká ve chvíli, kdy zde provozovatel - FO má obvyklý pobyt, nebo provozovatel - PO sídlo či pobočku. Přechodné období 6 měsíců řeší jak „návštěvy“ aut normálně provozovaných a registrovaných v jiné zemi, a jestli jsem něco nepřehlédnul, tak pro migrující provozovatele zároveň de facto určuje lhůtu, do které jsou povinni vozidlo přeregistrovat (toto je bez záruky, na internetu jsou články, podle kterých např. při získání trvalého pobytu je povinnost přeregistraci udělat v kratší lhůtě, ale v 56/2001 Sb. jsem to nenašel, moc poctivě jsem ale nehledal).

O provozu auta na tuzemských PK bez registrace v tuzemském RV pak platí toto. Je-li to v rámci 6měsíční výjimky, je vše OK za předpokladu, že vozidlo splňuje náležitosti požadované pro provoz ve domovském státě své registrace (který navíc musí být účastníkem nějaké té mezinárodní smlouvy, díky které lze relativně volně jezdit auty přes hranice, ale to jsou prakticky všechny normální státy). Je-li to mimo tuto výjimku, je to ekvivalentní provozování auta bez registrace (se všemi poměrně drakonickými důsledky pro řidiče i provozovatele).

Komparativně je CZ úprava velmi měkká, v různých zemí EU je výjimka pojata různě, někde vyloženě stylem, aby se vlk nažral (aby to těsně prošlo jako naplnění principů relevantní mezinárodní smlouvy), ale s tolika překážkami, aby každému bylo jasné, jak moc je to z pohledu úřadů nežádoucí. Např. povinnost vozit všelijaká lejstra (např. potvrzení o poslední TK, někde včetně úředního překladu), zákaz půjčit auto tamnímu rezidentovi (nesedí-li v autě provozovatel aspoň jako cestující) a podobné špeky.

Chápu-li správně vaši metodu, stojí na několika pilířích. a) že fízl při náhodné kontrole nemá jak zjistit, jak dlouho je zde auto s cizí registrací provozováno, b) že je auto v nějaké formě polopřevodu (jak přesně to má fungovat jako výhoda jsem moc nepochopil) a c) že se snažíte o nedohledatelnost data zahájení provozu v CZ. Na běžnou kontrolní kontrolu asi dobrý, ale na někoho, kdo si na vás udělá čas, už ne.

Problém je v osobě provozovatele. Tím jste podle všeho vy. Tvrdíte, že jste vypsaný v nějakém tom dočasném ostrovním V5C, máte to uvedeno na POV smlouvě, a hlavně máte kupní smlouvu a vystupujete jako vlastník, a v jakýchkoliv pochybnostech platí domněnka provozovatel=vlastník. Pokud tu zároveň máte obvyklý pobyt, máte povinnost auto přeregistrovat. Prokázání pobytu je pro úřady snadné (i kdybyste rebelsky měl trvalý pobyt zrušený, lze to triviálně zjistit z jiných registrů - zejména platíte-li zde daně, máte nějaké zaměstnání či živnost, socko, zdravotní pojištění ...). A zjistit překročení tolerovaných 6 měsíců je taky triviální - např. fízli mají informační systém, ve kterém skladují informace o všech provedených silničních kontrolách. Lze se podívat na to tuzemské POV (překlepem v RZ možná zmatete bonzáka, co si to hledá z veřejných zdrojů na stránce ČKP, ale nezastavíte fízla ani úředníka). Od příštího roku se půjde podívat na nákupy dálničního kupónu spojeného s cizokrajnou RZ. A při dostatečné motivaci se najde i hafo jiných způsobů. Pro tupého fízla/ouřadu, který není s to prokázat provozování delší 6 měsíců do minulosti, bohatě stačí si dalšího půl roku počkat.

Při dostatečné přípravě lze vést útok i druhým směrem, tedy že to auto nesplňuje ani podmínky pro provoz v UK, nejsnáze skrz datum poslední TK, případně ten nedotažený převod.

Jiné aspekty problému, např. dlouhodobé řízení RHD auta v RHT zemi nechávám stranou, u daily vozidla by mě to asi dost prudilo. Stejně tak bych nebyl tolik v klidu s pojištěním. HAV asi fungovat bude, u POV věřím, že jeho úspěšným uzavřením jste z obliga z hlediska veřejnoprávních povinností, tedy fízl bude spokojen, že máte ZK, asi je to vcelku bezpečné i u drobného plnění, které se hloubkově neprověřuje, ale kdyby došlo na nějakou drahou nehodu s mrtvými a zmrzačenými, mohlo by se ukázat, že víra v empirické ověření, jak pojišťovny plní, shoří jak papírový čert.
« Poslední změna: 02 Listopadu 2020, 15:45:59 od hh »
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 199
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #4 kdy: 02 Listopadu 2020, 14:20:37 »

Chápu-li to dobře, pak vozidlo vůbec není registrováno v registru v ČR. Přesněji řečeno ve vůbec žádném registru. Pak to ale není tuzemské vozidlo.
Trochu vzdělaný fízl (procento nebude velké) by ale při předložení ZK dle mého soudu spokojen být neměl, v tomto nesouhlasím s kolegou hh. Vozidlo s reg. značkou cizího státu by mělo být vybaveno ZK příslušného cizího státu, případně hraničním pojištěním. Hraniční pojištění není triviální záležitost: jednak ho provozuje výhradně ČKP prostřednictvím Kooperativy (a výhradně bez HAV), druhak jde sjednat pouze na 15 dnů a třeťak nevím, jak je to s Angliií nyní v době Brexitu a jejím členstvím v Evropském hosp. prostoru - protože hraniční pojištění pro vozidlo z EHP by mělo generovat dotazy na důvod.
Může autor prozradit info o způsobu sjednání pojištění - který pojistitel to byl, zda-li bylo sjednáno jako sdružené pro HAV a POV, nebo individuálně obě pojištění?
Spíše mi přijde, že to bylo sjednáno s tím, že dle smluvního ujednání má pojistník doložit přidělené RZ vozidla z českého registru a pouze tuto povinnost nesplnil.
Celá hra by klidně mohla skončit  s kteroukoliv silniční kontrolou - první indicie je držba ZK českého pojistitele, datum sjednání POV je pak další indicií, jak dlouho se tu vozidlo pohybuje.
IP zaznamenána

Viktor Š.

  • Příspěvků: 6
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #5 kdy: 02 Listopadu 2020, 15:31:31 »

... a nebo mi uniká nějaký háček? :)


Háček se bude jmenovat "způsobilost k provozu na veřejných komunikacích".
Ani bych se zásadně nebál nějakého pouličního prudiče. To by bylo max za pár desítek tisíc a trocha čistírny na papíry k tomu.
Bál bych se pojišťovny v případě nehody, protože pro tu by prokázání, že auto bylo nezpůsobilé (tedy chybí STK), ať už by to vyvodila z čehokoli, znamenalo, že nemusí platit ani halíř. Šance na obranu mizivá, protože jak by se do toho začalo šťourat, bylo by to jen horší. 
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 199
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #6 kdy: 10 Listopadu 2020, 11:27:15 »

Prozradí autor bližší info o pojistiteli a způsobu sjednání POV.
IP zaznamenána

medved

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 608
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #7 kdy: 10 Listopadu 2020, 16:35:41 »

gumidos> shodou okolnosti jsem dnes nove uzaviral POV na  dve vozidla. A obe pojistovny maji ve smlouve odstavec "Čestné prohlášení pojistníka", kde je mimo jine uvedeno: "Pojistník prohlašuje, že vozidlo není registrováno ve státě mimo Evropskou unii a Evropský hospodářský prostor." . Z cehoz vyvozuji, ze registrace v EU/EHS neni prekazkou uzavreni POV. To, ze vozidlo neni registrovano vubec v zadnem RMV dle mne take neni a nikdy nebylo prekazkou uzavreni POV.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 199
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #8 kdy: 10 Listopadu 2020, 17:52:52 »

medved: nemám pocit, že bych tvrdil něco jiného....Ačkoliv přijít sjednat POV s registračními značkami z UK a zároveň podepsat prohlášení, že vozidlo není registrováno ve státě mimo EU a EHP, by mělo zdvihnout hodně obočí v pojišťovně. Vznášel jsem pochyby, zda-li nedošlo k tomu, že Saabista má sjednané pojištění proto, že porušil smluvní ujednání.
Ostatní potenciální dopady - §6 zákona 56/2001, dopad na ŘO a případné plnění při větší nehodě, jak popsal hh, již nezmiňuji.
Jednoduše jsem to "chtěl vidět na vlastní voči", leč Saabista již dále nereagoval.
IP zaznamenána

medved

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 608
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #9 kdy: 10 Listopadu 2020, 18:23:19 »

On je cely ten Saabistuv popis reseni ponekud zvlastni. Napriklad mi neni uplne jasne, proc by mel pri uzavirani POV meldovat UK RZ a pritom v ni delat "drobnou chybku" aby byl nedohledatelny, kdyz staci pojistit to na VIN.
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 307
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #10 kdy: 10 Listopadu 2020, 20:49:27 »

já jezdil na vin asi dva roky. Protože jsem prostě vždy zapoměl doplnit pojišťovně spz. Nikdo s tím neměl problém.
IP zaznamenána

spec

  • Příspěvků: 210
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #11 kdy: 21 Listopadu 2020, 10:15:19 »

Pravděpodobně se dá na vin jezdit stále. Existují babetty, které legálně nejsou registrované, nemají rz/spz, musí mít pouze jakýsi "průkaz způsobilosti typu", který vydal výrobce a musí mít POV. Co se týká té půlroční doby, ta se ale dá zjistit i ze zelené karty, je na ní platnost od/do.
IP zaznamenána

2M

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 951
    • Zobrazit profil
Re:Auto z Anglie v Čechách - výhody/nevýhody
« Odpověď #12 kdy: 25 Listopadu 2020, 18:16:28 »

Ale na "nikdo s tím neměl problém" pozor.. dokud máte vy platit pojišťovně tak asi pojišťovna žádný problém nemá.. ale problém může začít když má něco platit pojišťovna.
IP zaznamenána