Ode dne, kdy byla dopravní značka B20a Nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h instalována na komunikaci Zálesí sm. Novodvorská v Praze 4 nebyly dle mého názoru ze strany MHMP (Technické správy komunikací) dodrženy technické podmínky instalace. Podle předpisu TP 65 Ministerstva dopravy platí, že vzájemná vzdálenost dopravních značek má být 30 m.
cit.: ..." 8. ZÁKLADNÍ ZÁSADY UMISŤOVÁNÍ SVISLÝCH DOPRAVNÍCH ZNAČEK A DOPRAVNÍCH ZAŘÍZENÍ .... 8.4 Vzdálenost mezi značkami ..... V podélném směru se značky umisťují ve vzájemné vzdálenosti tak, aby je bylo možno včas vnímat. Minimální minimální vzájemná vzdálenost značek je na dálnici 100 m. Na ostatních pozemních komunikacích je tato vzdálenost nejméně 30 m, v obci na dopravně málo významné pozemní komunikaci může být výjimečně 10 m "......
V případě komunikace Zálesí sm. Novodvorská, kdy se nejedná o málo významnou komunikaci v obci, byla vzájemná vzdálenost ve směru jízdy mezi značkou IJ7 - Čerpací stanice a značkou B20a - Nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h pouhých 17 m !!! Dle mého názoru bylo vymáhání pokut za překročení 30 km rychlosti již od doby instalace automatizovaného technického prostředku pro měření okamžité rychlosti vozidel (cca 15. 2. 2015) z tohoto důvodu nezákonné ! Tato nezákonnost trvala až do 1. 6. 2015, kdy došlo k výměně místa instalace mezi značkami IJ 7 a B20a. Nyní je ve směru jízdy značka B20a před značkou IJ7. Po této záměně byla značka 30 km/h již vidět z předepsané vzdálenosti 50 m ( v obci). Nemám změřeno zcela přesně, zda nynější stav, kdy je před značkou B20a značka IP21- Omezení v jízdním pruhu, odpovídá předpisu TP 65 z hlediska předepsané 30 m vzájemné vzdálenosti značky IP21 od následující značky B20a. Odhaduji, že tam do předepsané 30 m vzájemné vzdálenosti chybí 1 - 2 m.
Další argumentace:
Je zcela jisté, že od doby, kdy se probudila vegetace v okolí značky B20a byla viditelnost dopravní značky B20a v celé její činné ploše narušována. Značka byla zakrývána větvemi a listy (postupně během května až více než 50 % činné plochy), a také velmi splývala s pozadím. Mohlo to být již koncem března ? Nevím. Nějací botanici by to asi věděli. V květnu již tomu tak bylo.
Až teprve počátkem června 2015, po přemístění značek A11 - Pozor, přechod pro chodce a značky B20a na místo značky IJ7 došlo k jejich "podžlucení" a cca o týden až 14 dnů později byla do obou jízdních pruhů umístěna vodorovná dopravní značka B20a 30 km/h.
Další argument:
Odhaduji, že po komunikaci Zálesí denně projíždějí stovky autobusů a jiných rozměrnějších vozidel. Proto se logicky x krát muselo stát, že řidič vozidla jedoucí v levém jízdním pruhu šikmo vzad těsně za autobusem, nebo jen za větší dodávkou, jedoucími v pravém jízdním pruhu, přes tato větší vozidla jednu jedinou a ještě málo viditelnou dopravní značku B20a vůbec neviděl.
Z logiky uvedeného vyplývá, že do doby, než k "zviditelnění" místní úpravy nejvyšší dovolené rychlosti došlo, tisíce řidičů dopravní značku 30 km/h nezaviněně přehlédli a tím nezaviněně překročili rychlost 30 km/h.
Proto zastávám názor, že nezákonně postupovala Městská policie a Odbor dopravně správních činností MHMP případně jiný odpovědný orgán veřejné správy, když pokutovali ve chvíli, kdy nebyly splněny technické podmínky instalace dopravních značek dle předpisu TP 65 Ministerstva dopravy v konkrétním místě, kde měl být realizován bezpečnostní (?) záměr lokální dopravní úpravy, odlišný od obecně platných pravidel silničního provozu.
Na základě výše uvedeného se domnívám, že množství neoprávněně pokutovaných řidičů/ provozovatelů vozidel dosáhlo od února do května 2015 skandálních rozměrů. Odhaduji, že MHMP neoprávněně získal nebo chtěl získat od občanů celkový finanční obnos v řádu desítek miliońů korun !
Myslím, že by nebylo od věci lobovat u zákonodárců, aby bylo v příslušném zákoně doplněno, že dokumentace o přestupku v silniční dopravě, který byl zdokumentován automatickým technickým prostředkem, musí vždy obsahovat spolu s dokumentační fotografií vozidla také dokumentační fotografii příslušného dopravního značení, s relevantním datem a časem k datu a času údajného spáchání dopravního přestupku tak, aby bylo nezpochybnitelné, že k sankci bylo přikročeno až poté, kdy bylo zjištěno, že řidič vozidla mohl dopravní značení vidět, mohl zareagovat a mohl změnit své chování na silnici.
Takže jste "získal" 20 km, zbylých 29 km je z hlediska možných následků již přijatelnějších :-).
Přeji Vám a všem ostatním řidičům a provozovatelům vozidel úspěšnou sebeobranu před neoprávněnými postupy některých subjektů veřejné správy.