1
Potřebuji poradit - technický stav vozidla / Montování věcí do auta - elektronika
« kdy: 08 Února 2023, 05:53:56 »
Mám asi 8 let staré auto (takže mimo záruku) a rád bych si ho vylepšil řadou drobných doplňků, svépomocí.
Ale nerad bych vyloženě porušil zákon, nebo se nechal vyhodit od STK.
Neví někdo, co se podle současných předpisů smí a nesmí - a hlavně kde to nějak přehledně najít (za účelem obrany před mozkovým myšlením)?
Jde mi o věci jako
- zabudovat do palubky na volná místa nějaké "budíky" a jiná ukazovadla (jako třeba řadu LEDek, které budou tlumeně svítit)
- zapojit si měření napětí v rozvodu/na baterce - prostě dráty, spínač (když zmáčku měří, když pustí, nežere proud), měřák takový, nebo makový (https://www.autokelly.cz/Product/DO-STU34530/12164301 https://www.neven.cz/kategorie/elektronicke-soucastky/merici-a-regulacni-pristroje/ampermetry-a-voltmetry/v18d-dc0-100v-0-28-led-digitalni-voltmetr/)
- nějaké Arduino, nebo tak, přez bezkontaktní hallovu sondu snímat otáčky kol, z toho počítat ujetou vzdálenost na zlomky metrů, extrapolací pak na centimetry (a samozřejmě možnost to kalibrovat po libosti - například úsek 1km (na dálnici značený), stisknu knoflík na začátku a na konci a samo dopočte, kolik za této teploty a počasí a vůbec vychází cm / pulz - a jestli se to výrazně liší od předchozí hodnoty (čili zda je to haluz, nebo jen upřesnění))
- - to se snadno dá logovat na nějakou SD kartu, nebo tak a doma pak vyhodnotit na PC
- ze vzdálenosti a času snadno dopočtu rychlost a pak si ji můžu zobrazovat podle svého gusta (například mě až tak moc nezajímá, kolik km/h přibližně jedu (řídím se situací okolo, jestli do zatáčky brzdit, nebo ne), ale jestli jsem pod/nad nějakou magickou hranicí (50 km/h, 80, 90 ...) a jak moc - protože pokuty), takže třeba lajnou, kde bude barveně naznačená nejbližší "zarážka" a v jejím okolí celá lajna bude měnit barvu podle toho, o kolik jsem pod/nad ...
- když přidám senzor vzdálenosti do pravé strany, tak se dá snadno hledat místo na zaparkování v řadě ("sem bych se snad vešel?" vs. "po zaparkování by zbývalo celkem 30cm prostoru - stačí mi to pro manévry?")
- a asi bambilión barších "úžasných" možností, u kterých je nejlepší zábava je vymýšlet a testovat :-D
Samozřejmě je mi jasné, že cokoli si sám naměřím je jen orientační a nezávazné a rozhodnutí je jen na mě.
A samozřejmě si dokážu jednoduše ohlídat, aby se nikde nic nemohlo nějak destruktivně zkratovat.
A nic nebude nijak zasahovat do řízení (nejsem blázen), jen bude decentně zobrazovat něco (a myslím jako fakt decentně - nemám rád diskotéky)
Já mám na mysli cosi, co by si jen bralo elektřinu ze zapalovače (teda spíš uvnitř) a jen okolo sebe různě koukalo a ukazovalo, co vlastně vidí. Veškeré zásahy do řízení by dělal výhradně řidič (a nativní systémy auta) - takže nejhorší, co by se mohlo stát je na úrovní toho, že palubní hodiny budou ukazovat špatný čas (nebo nebudou ukazovat vůbec).
Co se těch světýlek týče, mám na mysli decentnější variantu tohohle (link pod obrázkem) - bez těch velkých bílých číslic a údajů okolo, jen tu škálu RPM, co tam je, s tím, že její barva by se měnila před a za magickou hodnotou, jinak by tam byla jen ta škála bez číslic, kde by některé body měly jinou barvu.
Klasický tachometr by samozřejmě fungoval klasicky, ale v případě radarových pastí bych nemusel furt přeostřovat na cosi blízko pod palubkou ve tmě a na cosi daleko na přechodu na světle, ale jen koukat před sebe, kde kdo běhá, a pokud by mi začala zelená čara rudnout, tak ubrat pár metrů za hodinu

https://www.aliexpress.com/item/1005005033824232.html
Normálně se u nás prodávají i v kamených prodejnách různé budíky, třeba na to napětí, pro zastavění do palubky, nebo pro zastrčení do zapalovače, stejně jako nejrůznější kamerky, parkovací senzory vzdálenosti, teploměry, detektory elmag ozáření (aka antiradary) a tak podobně ... takže si myslím, že něco někam se asi dá dávat bez papírování.
Ale myslet znamená houby vědět a kde je ta hranice, co ještě ano a co už ne, to taky neobjasní.
A proto hledám, kde je to upravené v zákoně a co si můžu dovolit a následně obhájit.
Ale nerad bych vyloženě porušil zákon, nebo se nechal vyhodit od STK.
Neví někdo, co se podle současných předpisů smí a nesmí - a hlavně kde to nějak přehledně najít (za účelem obrany před mozkovým myšlením)?
Jde mi o věci jako
- zabudovat do palubky na volná místa nějaké "budíky" a jiná ukazovadla (jako třeba řadu LEDek, které budou tlumeně svítit)
- zapojit si měření napětí v rozvodu/na baterce - prostě dráty, spínač (když zmáčku měří, když pustí, nežere proud), měřák takový, nebo makový (https://www.autokelly.cz/Product/DO-STU34530/12164301 https://www.neven.cz/kategorie/elektronicke-soucastky/merici-a-regulacni-pristroje/ampermetry-a-voltmetry/v18d-dc0-100v-0-28-led-digitalni-voltmetr/)
- nějaké Arduino, nebo tak, přez bezkontaktní hallovu sondu snímat otáčky kol, z toho počítat ujetou vzdálenost na zlomky metrů, extrapolací pak na centimetry (a samozřejmě možnost to kalibrovat po libosti - například úsek 1km (na dálnici značený), stisknu knoflík na začátku a na konci a samo dopočte, kolik za této teploty a počasí a vůbec vychází cm / pulz - a jestli se to výrazně liší od předchozí hodnoty (čili zda je to haluz, nebo jen upřesnění))
- - to se snadno dá logovat na nějakou SD kartu, nebo tak a doma pak vyhodnotit na PC
- ze vzdálenosti a času snadno dopočtu rychlost a pak si ji můžu zobrazovat podle svého gusta (například mě až tak moc nezajímá, kolik km/h přibližně jedu (řídím se situací okolo, jestli do zatáčky brzdit, nebo ne), ale jestli jsem pod/nad nějakou magickou hranicí (50 km/h, 80, 90 ...) a jak moc - protože pokuty), takže třeba lajnou, kde bude barveně naznačená nejbližší "zarážka" a v jejím okolí celá lajna bude měnit barvu podle toho, o kolik jsem pod/nad ...
- když přidám senzor vzdálenosti do pravé strany, tak se dá snadno hledat místo na zaparkování v řadě ("sem bych se snad vešel?" vs. "po zaparkování by zbývalo celkem 30cm prostoru - stačí mi to pro manévry?")
- a asi bambilión barších "úžasných" možností, u kterých je nejlepší zábava je vymýšlet a testovat :-D
Samozřejmě je mi jasné, že cokoli si sám naměřím je jen orientační a nezávazné a rozhodnutí je jen na mě.
A samozřejmě si dokážu jednoduše ohlídat, aby se nikde nic nemohlo nějak destruktivně zkratovat.
A nic nebude nijak zasahovat do řízení (nejsem blázen), jen bude decentně zobrazovat něco (a myslím jako fakt decentně - nemám rád diskotéky)
Já mám na mysli cosi, co by si jen bralo elektřinu ze zapalovače (teda spíš uvnitř) a jen okolo sebe různě koukalo a ukazovalo, co vlastně vidí. Veškeré zásahy do řízení by dělal výhradně řidič (a nativní systémy auta) - takže nejhorší, co by se mohlo stát je na úrovní toho, že palubní hodiny budou ukazovat špatný čas (nebo nebudou ukazovat vůbec).
Co se těch světýlek týče, mám na mysli decentnější variantu tohohle (link pod obrázkem) - bez těch velkých bílých číslic a údajů okolo, jen tu škálu RPM, co tam je, s tím, že její barva by se měnila před a za magickou hodnotou, jinak by tam byla jen ta škála bez číslic, kde by některé body měly jinou barvu.
Klasický tachometr by samozřejmě fungoval klasicky, ale v případě radarových pastí bych nemusel furt přeostřovat na cosi blízko pod palubkou ve tmě a na cosi daleko na přechodu na světle, ale jen koukat před sebe, kde kdo běhá, a pokud by mi začala zelená čara rudnout, tak ubrat pár metrů za hodinu

https://www.aliexpress.com/item/1005005033824232.html
Normálně se u nás prodávají i v kamených prodejnách různé budíky, třeba na to napětí, pro zastavění do palubky, nebo pro zastrčení do zapalovače, stejně jako nejrůznější kamerky, parkovací senzory vzdálenosti, teploměry, detektory elmag ozáření (aka antiradary) a tak podobně ... takže si myslím, že něco někam se asi dá dávat bez papírování.
Ale myslet znamená houby vědět a kde je ta hranice, co ještě ano a co už ne, to taky neobjasní.
A proto hledám, kde je to upravené v zákoně a co si můžu dovolit a následně obhájit.