30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: gerim0 25 Dubna 2018, 10:57:16
-
Zdravím,
chtěl bych se místních odborníků na dopravu zeptat na jednu křižovatku v Pardubicích. Odkaz na ni je zde: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7792143&y=50.0340573&z=17&pano=1&pid=55302886&yaw=1.606&fov=1.257&pitch=0.135
Jedná se o to, že chci odbočit doprava z vedlejší na hlavní silnici. Osobně si křižovatku vykládám tak, že vzhledem k existenci pruhovaného ostrůvku a plné čáry fakticky nemusím dávat přednost v jízdě vozidlu jedoucího po hlavní, jelikož to jede v jiném pruhu a nemělo ho změnit.
Avšak někteří řidiči před křižovatkou zastaví a čekají, dokud nic nejede...
Co je tedy správně?
Děkuji.
-
Čekat nemusíte, riziko kolize zde není žádné.
Dost to teda přestavěli. Pamatuju si to jen jako obyčejnou křižovatku :-)
-
Zkuste dát kulturní odkaz (nikoli panoramu z mapy.cz nebo snad streetview z googlemaps) či název křižovatky.
-
Teoreticky tam nemate komu dat prednost, jenze jak vime cara neni zed, a nekdo jednouci po hlavni muze skusit predjizdet pres vas pripojovaci (spis pripojujici se?) pruh, nebo vystartovat rovnou uz pres ten pruhovanej ostruvek. V pripade nehody nic policajtum nebrani skasnout vas oba...
-
Teoreticky tam nemate komu dat prednost, jenze jak vime cara neni zed, a nekdo jednouci po hlavni muze skusit predjizdet pres vas pripojovaci (spis pripojujici se?) pruh, nebo vystartovat rovnou uz pres ten pruhovanej ostruvek. V pripade nehody nic policajtum nebrani skasnout vas oba...
Pokud někdo jede přes pruhovaný ostrůvek, tak to není jízdní pruh a tedy musí dát přednost všem. A pokud jede přes plnou, tak to už je za křižovatkou a je to jen jeho problém. Ten trojúhelník tam je primálně kvůli odbočení vlevo.
-
opas> Občas mají orgáni jiný názor (https://auto.idnes.cz/prednost-v-jizde-0kk-/automoto.aspx?c=A131031_121910_automoto_fdv).
-
no orgán může mít názor jaký chce. Stačí nesouhlasit.
-
Zkuste dát kulturní odkaz (nikoli panoramu z mapy.cz nebo snad streetview z googlemaps) či název křižovatky.
Zasílám opravu, takto to bude snad lepší...
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=15.7782144&y=50.0342203&z=18&ut=křižovatka&uc=9j9cZxXgtU&ud=Arnošta%20z%20Pardubic%2C%20Pardubice%2C%20okres%20Pardubice
-
Teoreticky tam nemate komu dat prednost, jenze jak vime cara neni zed, a nekdo jednouci po hlavni muze skusit predjizdet pres vas pripojovaci (spis pripojujici se?) pruh, nebo vystartovat rovnou uz pres ten pruhovanej ostruvek. V pripade nehody nic policajtum nebrani skasnout vas oba...
Přesně tak.... je běžné, že auta plnou čáru (nikoli ostrůvek) zcela ignorují a to ti co pokračují po hlavní nebo ti, co se na hlavní právě připojili... Proto se tu radši ptám, protože to tam bývá občas divoké...
Děkuji všem za názory a jsem rád, že potvrdili mé chápání křižovatky...
-
Odkaz je pořád nějaký divný, navádí mne na křižovatku Anenská - Arnošta z Pardubic, kde nic takového, o čem se zde píše, nevidím. Pokud by však šlo o situace podle odkazu Číkuse (viz příloha) či nějakou analogii, je to obdobné, jako nedání přednosti zprava vozidlu z jednosměrky, která směřuje z křižovatky ven (na křižovatce bez místní úpravy přednosti v jízdě). Z vedlejší jste prostě povinen dát přednost vozidlům na hlavní i když to vozidlo na hlavní nejede tak, jak by mělo (páchá přestupek). Při nehodě spáchají přestupek oba - vozidlo na hlavní nejelo v jízdním pruhu pro něj určeném, ale pořád bylo na hlavní. Vozidlo z vedlejší mu nedalo přednost, tj. řidič spáchal též přestupek a tím způsobil nehodu. Standardně se to řeší tak, že oba spáchali přestupek, ale závažnější ten z vedlejší nedáním přednosti a zavinil nehodu.
-
Pokud se jízdní pruhy nekříží ale míjí, tak o nějaké hlavní či vedlejší nemá význam vůbec hovořit.
-
To je právě ten problém. Obecné ustanovení o přednosti nehovoří o jízdních pruzích, ale o komunikacích, srv. § 22 odst. 1 ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p22-1). Pokud by ten ostrůvek byl fyzický, nikoli pouze namalovaný, pak jde o jízdu v připojovacím pruhu - situace diametrálně odlišná.
EDIT: dvě věci pro podporu mého pohledu na věc
1. pokud je taková křižovatka řízena světly, z vedlejší doprava svítí vždy v době zelené na hlavní doplňková šipka vpravo, nikoli volno tříbarevné soustavy (pokud je tedy vůbec pohyb vpravo za této situace povolen)
2. co když nasněží a VDZ není vůbec vidět až do doby, než se komunuikace dostatečně vyčistí
-
Z vedlejší jste prostě povinen dát přednost vozidlům na hlavní i když to vozidlo na hlavní nejede tak, jak by mělo (páchá přestupek).
Moment a když je na dálnici připojovací pruh a nějaký idiot jede po dálnici na čárách, takže naprosto nečekaně vlítne do připojováku a sejme mě, neboť jsem najel do připojováku bez toho, abych mu dal přednost, tak ponesu (spolu)vinu? To je přece WTF!
Odkazovaná křižovatka Arnošta z Pce nevypadá, že by měla něco takového. To spíš křižovatka na konci Pichlovky (https://mapy.cz/s/2Atgm) má krásné vjezdové pruhy, takže není třeba dávat přednost tomu na hlavní.
-
...Obecné ustanovení o přednosti nehovoří o jízdních pruzích, ale o komunikacích, srv. § 22 odst. 1 ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p22-1)...
A co takhle hned § 12 Jízda v jízdních pruzích?
-
jakubb:
Dálnice: bohužel je to tak
Pichlova: ten ostrůvek je fyzický (ocelové hrby + C 4c), proto bylo možné hranici křižovatky (V 5) vyznačit až v teoretickém pokračování jízdní dráhy vozidla přímo v pravém pruhu
opas: já vařím z vody, pořád nevím, o jakou křižovatku jde - bez toho se použtelnosti § 12 nedokáži vyjádřit.. Browsery mám nastavené tak, že panaroma z mapy.cz mi nefunguje (WebGL je odstaven).
EDIT: Aby bylo jasno, moje názory jsou opřeny o rozhodovací praxi PČR a SO při nehodách tohoto charakteru a vůbec se mi to nelíbí. Nic s tím však nenadělám, tak to je.
-
Už to vidím, panorama je novější, než letecký náhled. Fyzický ostrůvek v křižovatce je, takže se jednoznačně jedná o jízdu v jízdních pruzích, jak zmiňuje Opas. Vozidla v průběžném pruhu rovně (tj. za křižovatkou v levém jízdním pruhu) nemají přednost při přejíždění do nového pravého jízdního pruhu, který vzniká v křižovatce (§ 12 odst. 5 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p12-5)), a pravidlo o přednosti v jízdě (§ 22) zde nemá co dělat.
EDIT k dálnici: proč si myslíte, že P4 je zrovna v tom místě https://en.mapy.cz/zakladni?x=16.5964672&y=49.1605622&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=56998156&yaw=4.550&fov=1.257&pitch=-0.048
-
Odkaz je pořád nějaký divný, navádí mne na křižovatku Anenská - Arnošta z Pardubic, kde nic takového, o čem se zde píše, nevidím.
V letecké mapě je tam ještě normální křižovatka.. v panorama je stav po rekonstrukci.. rovně pokračuje jen levý pruh a pravý odbočuje vpravo a pak se zase připojuje.
Obrázek z protější strany hlavní komunikace (Anenská).. červeně je vyznačeno na co se ptal gerim0.. a není to připojovací pruh, ale za křižovatkou pak pokračují dva pruhy.
-
A co takhle hned § 12 Jízda v jízdních pruzích?
Ale to není jízda v jízdních pruzích protože tam je ta křižovatka.. od bílé čáry musíte dát přednost všem na hlavní..
..ale.. podle zákona
dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy
..můj názor..
..teoreticky opravdu když vidíte že někdo i přes čáry najíždí do pravého pruhu tak jet nesmíte protože má přednost..
..ale když jede vozidlo v levém pruhu a nic nenasvědčuje že by chtělo přejíždět tak můžete jet protože i když vjedete do pravého pruhu tak nebude muset měnit směr ani rychlost jízdy.
Máte na své straně i princip omezené důvěry.. můžete očekávat že řidič na hlavní dodrží pravidla PPK dokud není zjevný opak.
-
To mi pripomina kouzelne misto v Brne https://en.mapy.cz/s/2Avgm
jedete z toho smeru a kdyz priblizite vidite znacku prednosti https://en.mapy.cz/s/2AvgP pri odboceni vlevo
a davate prednost z prava najizdejicim i kdyz sami maji znacku prednosti https://en.mapy.cz/s/2AvfI
Prijdou fizlove, daji pokutu oboum...
-
Brno: Zrovna to místo (3. odkaz) má jednoznačný výklad, odbočující vlevo musí dát přednost vozidlům, odbočujícím vpravo. Není to další (jiná) křižovatka, ale pořád jedna a ta samá, jejíž hranice končí až u sloupku se SDZ s B 28 + B 9 + litanie na DT.
2M: tak nějak, až po hranici křižovatky platí přednost v jízdě, poté jízdní pruhy. Z provozního hlediska tam nevidím nějaký velký problém, protože diskutabilní oblast, kde se lze handrkovat o tom, kdo udělal větší přestupek - a ten z vedlejší bude vždy tahat za kratší konec, je dlouhá cca 7 m. Přibližně ta Vaše červená čára za zalomením.
EDIT:
k diskuzi - stejná křižovatka v Brně, ale opačná strana https://en.mapy.cz/zakladni?x=16.5691184&y=49.1940950&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=57013017&yaw=4.630&fov=1.257&pitch=0.014 Úmyslem tvůrce dopravního značení je, aby se vozidla odbočující vlevo řadila do levého pruhu, vozidla odbočující vpravo do pravého (protože V 1a). Jak řešit nehodu takových dvou vozidel:
- v pravém pruhu (=odbočující vlevo bude pokračovat za křižovatkou v pravém pruhu),
- v levém pruhu (=odbočující vpravo se zařadí do levého pruhu).
I když provozně nechápu, proč by takové kraviny měli řidiči dělat.
-
fu> Dle mého názoru by při dodržování pravidel měl vzniknout špunt, kdy vozidlo odbočující vlevo dává přednost, protože se to tak při odbočování vlevo dělá, a vozidlo odbočující vpravo tam má značku dej přednost. Vozidla by měla zastavit a zůstat tam navždy.
-
@ číkus: Nesouhlasím.
Značka P4 označuje vedlejší pozemní komunikaci. Pokud není upraveno E 2x (tvar křižovatky s vyznačením trasy hlavní jinak, než přímo), lze z té P4 jednoznačně dovodit, že stejná P 4 je i na protisměrné komunikaci tím pádem platí § 21 odst. 5 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p21-5) anžto i vozidlo vpravo je pro řidiče, odbočujícího vlevo protijedoucí. Pokud jsou v provozu semafory (což až na poruchy a servisní odstávky jsou 24/7), tak platí § 70 odst. 2 písm. c) (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p70-2-c) - tedy pravidla pro odbočování. Ten vpravo ví, resp.měl by vědět, že má přednost před vozidlem vlevo bez ohledu na (ne)provoz semaforů.
-
enzym> Máte pravdu, nedošlo mi, že semafor přebíjí značky upravující přednost. Stydím se.
Ovšem trvám na tom, že pokud nastane situace, kdy semafory nepojedou, dojde (alespoň teoreticky) k uváznutí.
Můžeme váhat nad tím, zda je to místo "střetu" ještě součástí křižovatky. Pak z pohledu vozidla odbočujícího doleva je nutné dát přednost, protože:
a) je to ještě v křižovatce a tak při odbočování vlevo dává přednost protijedoucímu
b) není to součástí křižovatky a tak dává přednost zprava
Vozidlo odbočující vpravo dává přednost, jelikož je tam značka.
-
Opět nesouhlas, křižovatka je dána hranicemi - křižovatka končí s koncem oblouku § 2 písm. x) ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p2-1-x). Ve směru teoretického špuntu ta hranice končí až za místem, kde se ty dva dopravní proudy protínají - jak píši o pár příspěvků dříve u sloupku se sbírkou SDZ. Tedy i bez provozu semaforů má ten vpravo přednost před vozidlem vlevo a nemá nad čím uvažovat. Že je uvnitř křižovatky směrovací trojúhleníkový ostrůvek na přednostech nic nemění.
EDIT: velmi dobře rozumím úvaze kolegů číkuse a fu, ale P 4 pro vozidla vpravo znamená dát přednost vozidlům na hlavní a levý odbočovač z vedlejší v tom místě ještě není na hlavní, ale v křižovatce.
-
... Vozidla by měla zastavit a zůstat tam navždy.
Ale houby, pokud vznikne „deadlock“ spočívající v tom, že si několik aut má cyklicky dát přednost (což nastává zcela běžně, např. když na křižovatku bez hlavní přijedou zhruba zároveň 3 auta, jejichž trasy se kříží), tak to znamená opravdu jen to, že si musí všichni dát přednost, nikoliv že tam musí zůstat stát. Viz definici v § 2(q) ZPPK.
-
enzym> Pak je tedy značka P4 umístěna úplně nesmyslně.
Tj. pokud na klasické obyčejné křižovatce přijíždím z vedlejší a vozidlo co přijelo po hlavní už je v křižovatce, nemusím mu dát přednost? Je přeci v křižovatce, ne na hlavní...
-
Číkus: přečtěte si ještě jednou § 22 odst. 1
Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům .... přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci .... Levý odbočovač z vedlejší nepřijíždí po hlavní, ale po vedlejší. Na hlavní je až za hranicí křižovatky.
hh: na této křižovatky to obvykle neplatí (s výjimkou ranní špikčy, kdy v tom místě vzniká špunt díky následenému semaforu), ale obecně tak nějak jak píšete, jde o přednost vozidlu přijíždějícímu.