ladin: Záleží na načasování. Předjíždění má nějaký průběh - kontrola, zda lze předjet (včetně zrcátek), blinkr, vybočení z původního směru, akcelerace. Účelem pravidla o nezrychlování a nebránění předjíždění je především to, aby ten, kdo už předjíždí, mohl manévr bezpečně dokončit. Rozhodně to není tak, že by povinností předjížděného bylo bez prodlevy zjistit, že ho někdo chce předjet, a už od chvíle, co předjíždějící auto dá blinkr, nezvyšovat rychlost (to ani není technicky možné, to by řidič nezvládal sledovat nic jiného).
V okamžiku, kdy už je předjíždějící auto vybočené a dostává se na úroveň předjížděného, už nepochybně pravidlo o nezrychlování a nebránění platí. Jednak v tu chvíli už by standardně se chovající řidič měl o předjíždění vědět, a dává to smysl, protože v ten moment už nelze manévr úplně jednoduše přerušit a vrátit se zpět do pruhu.
Je tam tedy nějaké malé časové okno. Nebudu se pokoušet exaktně definovat, od kdy přesně je řidič předjížděného auta povinen vědět, že je předjížděn, a přizpůsobit tomu jízdu (to asi ani moc nejde), ale budete-li v koloně vesnických dodržovačů první a těsně za cedulí dáte plný kotel (dřív, než lepič za vámi začne blikat, či zhruba současně) a budete se mu vzdalovat, tak nejste přewdjížděn a nic neporušujete. Pokud malou chvíli zaváháte, už byste předjetí měl umožnit.
Na správní nedojde. Fízli toto běžně nemonitorují (jen výjimečně si uspořádají nějaké orgie s vrtulníkem či dronem, ale to by musela být blbá náhoda), a vzejde-li podnět od bonzáka s kamerou, nebude znám řidič, není to ATP, není koho resp. za co trestat (kromě bonzáka).
Nicméně jak už na tomto fóru padlo opakovaně, bez ohledu na platná pravidla či rizika postihu, závodění a jiné chujoviny při předjíždění jsou známkou vážného psychického problému zpravidla u všech aktérů, kteří se toho účastní (včetně řidiče skříně ve videu, o kterém je tohle vlákno, sice je to řádově menší debil než citigo-man, ale to nic nemění na tom, že situaci mohl a měl vyřešit lépe).