Zjednodušeně řečeno - ke sjednání platného pojištění je třeba buď a) písemné sjednání s příslušnými podpisy smluvních stran, nebo b) přijetí nabídky pojistitele včasným uhrazením pojistného. Způsob b) se užívá při sjednání pojištění na dálku nebo u krátkodobých pojistek, nevyžadujících písemnou formu.
Vliv nezaplacení je:
pro sjednání způsobem a) aktivuje se zániková lhůta při neúhradě pojistného (lhůta je v upomínce), kdy jejím marným uplynutím pojištění zanikne. Následně dojde k vymáhání dluhu, neboť pojištění je platným smluvním vztahem, který až do zániku trval.
pro sjednání způsobem b) nevznikne pojištění vůbec, pokud nedojde k úhradě pojistného v příslušném termínu , přičemž:
1) termín úhrady je stanoven na termín pozdější, než je okamžik vzniku pojištění - například právě u POV uzavřených "on-line", ale i jiných druzích pojištění.
2) termín úhrady je stanoven ještě před vznikem pojištění - typicky např. extrémně krátkodobých smluv - například jednorázové přepravy v řádu hodin či pár dnů.
Popsaný případ Sandra - pochybuji, že by pojistitel projevil jakoukoliv snahu u zpětnou aktivaci. Pojistné nebylo uhrazeno řádně a chybně poslané bylo vráceno.