30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: [LOST] Vydání rozhodnutí bez oznámení o ukončení shromažďování podkladů  (Přečteno 8927 krát)

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil

Mám tu k analýze zajímavý taktický manévr pražského Magistrátu. Po cca ročním kočkování s jistým metodikem správního řízení ohledně hrdelního zločinu v podobě údajného projetí nějaké bezvýznamné křižovatky na červenou se magistrát překvapivě rozhodl nařídit ústní jednání, které jsem obratem zamítnul s tím, že ke všem skutečnostem jsem se již dostatečně vyjádřil v průběhu řízení, zejména v písemnosti označené jako Podání vysvětlení a že z důvodu nepřiměřených nákladů je takové jednání v rozporu se zásadou hospodárnosti.

Na toto správní orgán nijak nereagoval a rovnou vydal rozhodnutí. Rozhodnutí jsem následně napadl odvoláním ke správnímu orgánu II. stupně s odůvodněním, že mi bylo odepřeno právo vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, právo navrhovat další důkazy a že se správní orgán doposud nevypořádal se všemi námitkami a důkazy. Správnímu orgánu II. stupně však odvolání zamítnul s odůvodněním, že možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí byla udělena v rámci ústního jednání, na které jsem se však nedostavil a které proběhlo v mé nepřítomnosti. Správní orgán tímto považoval shromážděné důkazy za dostatečné pro vydání rozhodnutí bez nutnosti spis dále rozšiřovat nebo se zabývat důkazy a námitkami obviněného.

Pokud to tedy správně chápu, tak správnímu orgánu stačí v situaci, kdy lze předpokládat, že se obviněný z důvodu vzdálenosti atp. fyzicky nedostaví, takticky nařídit ústní jednání a vyčkat zde je obviněný chytí jako moucha na lep. Pokud se účastník řízení nedostaví, úředník zajásá a rovnou vydá rozhodnutí, proti kterému už fakticky není obrany.
IP zaznamenána

ladin

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 351
    • Zobrazit profil

Najděte si pozvánku na ústní jednání. Na 99,99 % bude na konci zmínka (klíčové slovo 36) o možnosti se vyjádřit k podkladům rozhodnutí.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 326
    • Zobrazit profil

ladin +1

Na tom se to láme. IMHO je to tak, že jak účast na ÚJ, tak seznámení se s podklady (a možnost pomyslného "posledního slova") jsou na sobě nezávislými procesními právy obviněného, je čistě jeho volbou, zda a které z těchto práv využije. Určitě by SO neprošlo, pokud by tvrdil, že kdyby na ÚJ přišel, tak že by se mu tam upozornění na možnost finálního vyjádření dostalo. Jiná otázka je, zda může SO upozornění dle § 36(3) SprŘ učinit spekulativně k nějakému okamžiku v budoucnosti (typicky právě ke konci ÚJ) - je to z hlediska dikce SprŘ hraniční, ale masově se to tak praktikuje a tuším, že i nějaké judikatorní potvrzení to má.
IP zaznamenána

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil

Najděte si pozvánku na ústní jednání. Na 99,99 % bude na konci zmínka (klíčové slovo 36) o možnosti se vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Ano, přesně tak. V předvolání k ústnímu jednání to velice šikovně maskovaným způsobem uvedeno bylo, nicméně v tu chvíli jsem bohužel apriori nepředpokládal, že to je de fakto poslední šance jak se k podkladům rozhodnutí vyjádřit. Přitom jsem proti Magistrátu nevystřílel ani polovinu munice ze zásobníku :)

Pro přístě z toho plyne ponaučení, že k omluvence z ústního jednání je třeba připojit krátký komentář, že obviněný i přes neúčast na ústním jednání chce v řízení pokračovat a chce se seznámit / vyjádřit k podkladům rozhodnutí.
IP zaznamenána

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil

Na tom se to láme. IMHO je to tak, že jak účast na ÚJ, tak seznámení se s podklady (a možnost pomyslného "posledního slova") jsou na sobě nezávislými procesními právy obviněného, je čistě jeho volbou, zda a které z těchto práv využije. Určitě by SO neprošlo, pokud by tvrdil, že kdyby na ÚJ přišel, tak že by se mu tam upozornění na možnost finálního vyjádření dostalo. Jiná otázka je, zda může SO upozornění dle § 36(3) SprŘ učinit spekulativně k nějakému okamžiku v budoucnosti (typicky právě ke konci ÚJ) - je to z hlediska dikce SprŘ hraniční, ale masově se to tak praktikuje a tuším, že i nějaké judikatorní potvrzení to má.

To mě na tom právě překvapilo nejvíce, že SO může takto již ve fázi předvolání k ústnímu jednání spekulativně věštit z koule, aniž by tušil co se bude při ÚJ odehrávat. Přece není předem vůbec jisté, že v rámci ÚJ dojde k úplnému dořešení celé kauzy a budou shromážděny všechny podklady pro vydání rozhodnutí. Teoreticky se mohu dostavit k ÚJ, kde napadnu úředníky z podjatosti a zase odejdu atp. Tuto nečistou taktiku ale Magistrát evidentně běžně praktikuje a má to podložené příklady několika rozsudků NSS.
IP zaznamenána

swenak

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 677
    • Zobrazit profil

To tam psát dle mého nemusíte, tím se nic nezmění, pokud se chcete seznámit a vyjádřit, tak to musíte prostě udělat. To, že jim sdělíte, že to chcete v budoucnu udělat nic nezmění.
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 412
    • Zobrazit profil

Tak druhou polovinu zásobníku vystřílejte v odvolacím řízení.
IP zaznamenána

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil

Tak druhou polovinu zásobníku vystřílejte v odvolacím řízení.

Rozhodnutí Magistrátu jsem obratem napadl a odvolal se ke správnímu orgánu II. stupně (Ministerstvo dopravy) s odůvodněním, že mi bylo odepřeno právo vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, nebyl jsem písemně informován o ukončení shromažďování podkladů a nebyla stanovena ani žádná lhůta pro vyjádření se k nim. Dále jsem vznesl namitku, že zjištění provedená správním orgánem byla provedena nedostatečně, nedbale a nepřesně k posouzení skutkového stavu. Odvolání bylo ve stylu "Magistrátu se neodmlouvá" zamítlo a dále se již v rámci řízení nešlo odvolat. Na kasační stížnost k NSS už jsem neměl morál.

Za mě z toho plyne poučení, že pokud SO v jisté fázi řízení vyvolá strategicky ústní jednání, tak fyzická neúčast obviněného automaticky vyvolá ukončení shromažďování podkladů a vydání rozhodnutí, což může být v mnoha případech ze strany správních orgánů proradná účelová taktika na hraně zákona.
IP zaznamenána

IZS

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 544
    • Zobrazit profil

No paušálně bez předchozího poučení to určitě nenastane, na tom už jsem pár řízení "urejdoval". Můžete sem aspoň nahrát anonymizované odvolání a rozhodnutí o něm?
IP zaznamenána

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil

No paušálně bez předchozího poučení to určitě nenastane, na tom už jsem pár řízení "urejdoval". Můžete sem aspoň nahrát anonymizované odvolání a rozhodnutí o něm?

Ovšem, beze všeho ;)
IP zaznamenána

IZS

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 544
    • Zobrazit profil

Tedy poučení bylo - sice v předvolánce na ústní jednání, ale bylo. Pak má odvolací orgán bohužel pravdu.

Vaše poučení bych tedy modifikoval: pokud je nařízeno ústní jednání/ dokazování mimo ÚJ a je zřejmé, že orgán se chystá po jeho skončení vydat rozhodnutí (tj. předvolánka obsahuje poučení o možnosti vyjádřit se k podkladům pro vydání rozhodnutí), pak je potřeba toto právo uplatnit nejméně tak, že s předstihem požádám o stanovení lhůty pro vyjádření. Pokud tak neučiním, tak orgán může vydat rozhodnutí.

V řízeních, na která jsem se odkazoval, k poučení nedošlo vůbec - a v tom případě odvolacímu orgánu nezbylo, než se skřípěním zubů rozhodnutí prvostupňového orgánu zrušit.
Nespatřuji proto nějakou účelovost nebo možnost, jak by to orgán mohl zneužít, protože svůj záměr vydat rozhodnutí vám musí sdělit, tedy víte poměrně přesně, do kdy nejpozději můžete před daným stupněm důkazy uplatnit. Píši záměrně před daným stupněm, protože ve správním řízení se neuplatní koncentrace řízení - účastníkova možnost navrhovat důkazy není omezena na nějakou konkrétní fázi nebo stupeň řízení, dané důkazy proto stejně dobře můžete uplatnit před odvolacím orgánem nebo taky ve správní žalobě.

Ve správním řízení dále není nijak formalizovaný úkon skončení dokazování. Správní orgán někdy sbírá podklady postupně, často něco přihodí účastníci a v momentě, kdy orgán nazná, že má dostatek podkladů pro to, aby vydal rozhodnutí, musí účastníka vyzvat k vyjádření k podkladům. Ústní jednání nebo dokazování mimo ÚJ slouží k tomu, aby orgán posunul řízení směrem k rozhodnutí - přijde mi vcelku logické, že v rámci nějaké procesní ekonomie orgán očekává, že po ÚJ bude schopen vydat rozhodnutí. Fyzická účast obviněného na tomto nic nemůže změnit, orgán důkazy provede s obviněným nebo bez něj.

Ještě poslední dodatek - po zamítavém rozhodnutí o odvolání máte možnost podat správní žalobu a teprve poté případně kasační stížnost.
« Poslední změna: 26 Srpna 2021, 21:47:38 od IZS »
IP zaznamenána

Číkus

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 9 412
    • Zobrazit profil
Re:Vydání rozhodnutí bez oznámení o ukončení shromažďování podkladů
« Odpověď #11 kdy: 29 Listopadu 2021, 09:56:20 »

Byla podána správní žaloba?
IP zaznamenána

Monsieur Vélo

  • Příspěvků: 17
    • Zobrazit profil
Re:Vydání rozhodnutí bez oznámení o ukončení shromažďování podkladů
« Odpověď #12 kdy: 01 Prosince 2021, 09:04:30 »

Byla podána správní žaloba?

Nikoliv, vyhodnotil jsem to jako vlastní pochybení z kterého je třeba se pro příště poučit a při předvolání k ústnímu jednání být více obezřetný.
IP zaznamenána