30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Povinné ručení - 168/1999  (Přečteno 3530 krát)

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Povinné ručení - 168/1999
« kdy: 04 Ledna 2018, 13:46:50 »

Zdravím všechny přispěvatele a čtenáře a k novému roku stručně shrnuji některé podstatné změny zákona 168/1999 Sb. – tzv. „zákon o povinném ručení“, protože k 1.1. doznal některých, spíše negativních úprav.
-   § 2, odst. 1) – namísto dosavadní povinnosti mít uzavřené pojištění pouze při provozu vozidla na pozemní komunikaci je nově: a) musí být v případě vozidla zapsaného v registru silničních vozidel podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích povinnost pojištění odpovědnosti podle tohoto zákona splněna po celou dobu, kdy je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel, s výjimkou doby, kdy je v registru silničních vozidel zapsáno jako vyřazené z provozu, vyvezené do jiného státu nebo zaniklé, a doby, kdy je vozidlo odcizené,
-   Opět se reinkarnoval příspěvek za nepojištěné vozidlo - § 4 zákona 168/1999. Stručně shrnuto: vlastník a provozovatel zapsaní v registru odpovídají společně a nerozdílně za platbu příspěvku. Počet dnů x denní sazba. Dále povinnost platby nákladů za mimosoudní uplatnění práva na příspěvek  - zřejmě to bude nějaký paušálek okolo 300 Kč. Za "bonus" lze považovat současnou změnu §2, která změnila původní povinnost mít uzavřené pojištění pouze v případě "provozování" vozidla, jak judikoval ÚS  a razantně klepnul přes prsty ČKP v jejich tehdejší šílené praxi i roky nazpět žalovat příspěvek za neexistující vozidla, na novou povinnost mít pojištění po celou dobu registrace vozidla ve vztahu k "příspěvku" - nově už ČKP nic prokazovat nemusí. 
-   Změna lhůty při zániku pojištění - § 15, odst. 5) – namísto původní lhůty pro případné znovuuzavření dalšího následného pojištění v délce 14 dnů po skončení předchozího pojištění, není nově žádná lhůta. Projevit se to může například při zániku pojištění pro neplacení, kdy býval odeslán dopis s informací o zániku a pojistník „běžel“ uzavřít nové pojištění bez hrozby sankce (pokud nebyl přistižen při provozování nepojištěného vozidla). Nyní je tedy bez této dosavadní lhůty povinen požádat o vyřazení z registru.
-   § 23 – fond zábrany škod. Nově si bude moci 2% fondu sežrat kontrolní komise na tzv. administrativní činnost. Dále pak od letoška je součástí fondu i veškerý příspěvek za nepojištěná vozidla (očištěný o vyplacené náhrady za nepojištěná vozidla). Nově tedy budou propláceny fízlům superby i z přebytku garančního fondu, primárně určeného dle § 24 pro něco zcela jiného.
-   § 24, odst. 9)  - malé plus. Tzv. regres či postih kanceláře je při platbě z garančního fondu nově omezen 1/3 vyplacené náhrady, maximálně 300tis. Kč. Dříve to bylo 100%. Ovšem  s určitými omezeními – limit není stanoven např. při aktivaci § 10  - tedy zejména alkohol a návykové látky, ale též v podstatě ujetí od nehody spojené s nevyplněním záznamu o nehodě, případně ztížením šetření příčiny nehody.

Praxe ukáže některé konkrétní dopady. Pro autopark policie lze predikovat dopad veskrze příznivý – pojistné roste, budou dostávat prebendu i z garančního fondu a příspěvku nepojištěných řidičů. Naopak se uvidí, jaký bude postup správních orgánů, pokud někomu zanikne pojištění pro neplacení o kterém se pravděpodobně dozví až "ex post", zda-li bude vozidlo vyřazeno z registru.

edit1: doplňuji odkaz na denní sazbu za nepojištěné vozidlo: https://www.ckp.cz/images/clanky/cz/tiskove_centrum/tiskove_zpravy/2018/171229_sazby_prispevek-nepojistenych.pdf.
Skutečně to "výrazně zlevnilo"  - pro babety a fichtly. Pro osobní auta v podstatě kosmetické zlevnění, nad 2,5l naopak zdražení o 32%. Nejsem příznivcem nepojištěných vozidel na silnici, nicméně se to v podstatě vrátilo v původní výši. Nelze vymáhat nad 1 rok zpětně, ale složité případy, kterých se týkala dlouhá doba nepojištěnosti (např. spory o vlastnictví apod.) nejsou řešeny - rok platí až od prokazatelného zjištění vlastníka vozidla kanceláří.

edit2: doplňuji odkaz na projednanou změnu zákona včetně důvodové zprávy: http://www.psp.cz/doc/00/12/07/00120736.pdf. Je též vidět, kdo byl předkladatelem návrhu úpravy zákona.
dále pak odkaz na čerstvý rozpad příspěvků z fondu zábrany škod pro rok 2018: https://www.fondzabranyskod.cz/file/prehled-pridelenych-prostredku-z-fzs-na-rok-2018/. Opět vidět, kolik bude zakoupeno policejních vozidel pro skrytý dohled + teleskopů s fotoaparátem. Dále jsou vidět prostředky pro různé kampaně typu - senior v dopravě, road show pro cyklisty, nevěnování pozornosti řízení (tato konkrétní sranda stojí 40 mega) atd.
Na straně 10 výroční zprávy 2016 CKP - https://www.ckp.cz/images/clanky/cz/O_nas/Vyrocni_zpravy/2016.pdf je patrný trend vývoje čerpání za "nepojištěná vozidla".  Porovnáním  s výroční zprávou za 2015 lze zjistit, že tyto náklady nestoupají, ale naopak klesají.

edit3: pojištění povinného ručení lze "nemít" v podstatě pouze v zákoně popsaném případě, reálně pak (pomíjím stav odcizení, vývoz za hranice nebo zánik vozidla) při vyřazení, resp. dočasném vyřazení vozidla. To představuje  - nutnost se dostavit, protože je třeba odevzdat RZ a OTP, užít si čekání na registru, poplateček za vyřazení o opětovné přihlášení.

edit 4:  ustanovení § 24 odst. 9) pak skrývá zajímavou fintu. V případě, že vozidlem je spáchána velká škoda (např. se řidič rozhodne to načudit do Pendolina), pak v případě sjednání zákonného minimálního limitu 35/35 mil. Kč, kdy tento limit nepostačuje pro odškodnění, celý zbytek je uplatňován poškozeným/mi po řidiči (případně provozovateli dle okolností). Zatímco pokud to do Pendolina načudí zcela nepojištěný řidič, pak je výše zpětného postihu omezena zmíněnou 1/3 plnění, maximálně pak 300 tis. Kč. Je to zajímavý "bonus" pro zcela nepojištěného řidiče, který je sankcionován výrazně méně (dle důvodové zprávy aby postih neměl likvidační sociální dopady), než řádně pojištěný řidič, kterému prostě nepostačoval sjednaný limit plnění.
« Poslední změna: 10 Ledna 2018, 19:45:24 od gumidos »
IP zaznamenána