Ono vadí obecně to, že se člověk soustředí kromě řízení na ten hovor a je úplně jedno jestli kafrá se spolujezdcem, jestli má handsfree nebo drží telefon.
Hluboký a kupodivu dost rozšířený omyl. Dají se o tom napsat litanie, pokusím se stručně.
handsfree x telefon: jedno do doby, než telefon vypadne do klína či rovnou na podlahu. Jinak během hovoru není rozdíl.
spolujezdec x telefonování:
Spolujezdec má obvykle alespoň zbytek pudu sebezáchovy a chce jízdu přežít; nutnou míru soustředění řidiče k rozhovoru reguluje podle toho, co vidí. Případně i zmlkne či upozorní na nějaký problém, o kterém se domnívá, že jej nemusíte vnímat. Nemele
haló, jste tam, když musíte náhle řešit něco naplno a odmlčíte se, protože není po ruce nějaká automatická odpověď bez soustředění. Dokonoce i moje žena, s níž debaty vyžadují maximum soustředění, je coby spolujezdec vzorný submisiv či vypravěč.
Ten na druhé straně telefonu potřebuje obvykle s vámi něco vyřešit co nejrychleji a nutně ihned, jinak by při poznatku, že sedíte za volantem, zavolal v příhodnější dobu. Pokud tedy telefonujete za jízdy, obvykle to vyžaduje ze strany řidiče mnohem větší dávku soustředění, než rozhovor se spolujezdcem. Trochu jiná varianta je nezávazné tlachání po telefonu, ale i to rozptyluje pozornost více, než spolujezdec - nevidí a nevnímá, do jakých sraček se třeba teď řítíte, aniž to víte a vidíte. Jde o periferně či na velkou vzdálenost spíše vnímané a tušené, než viděné jevy*.
Zkuste si jen tak promítnout zpětně v hlavě úsek cesty, který jste projeli při telefonování s handsfree, a co se na něm dělo.
*Jiná, leč analogická klasika je praktická nemožnost dodržet bezpečnou vzdálenost při hustém provozu, do mezery se obvykle někdo nacpe. Tak nezbývá, než se soustředit, sledovat, co se děje tři vozidla dopředu a dvě dozadu. Viz poslední dobou populární vybrďovač a nesoustředěný řidič Audiny. Za takové situace je telefonování přímo objednávka nehody, naopak spolujezdec upozorní na děje, které přes dodávku dvě auta před vámi nemáte šanci vidět.
EDIT OT
Samozřejmě se stane, že za jízdy musím nějaký nikoli nevýznamný telefonát řešit. Pak do hovoru zapojuji nahlas to, to si běžně jenom myslím, druhé straně je pak jasné, že to nebude jednoduchý hovor a je tolerantní. Například:
Nejdřív zkus teplý restart z počítače
ty seš ale debil, kam to jedeš když neblikáš a podívej se do logu. Když nic, tak shoď a nahoď
tak jdeš přes přechod nebo na někoho čekáš chránič. Když zas nic, přehrej
bacha žlutá firmware, pak už zbývám jenom
kurva drát, brzdi výměna MB. Vypadám jako debil, ale funguje to dobře pro mé lepší soustředění na jízdu i pro pochopení druhé strany.