Jak víme, v některých případech se přestupky řeší v jiné obci než v té, kde byl spáchán. Jde o tzv. výkon přenesené působnosti (na úseku přestupků). Jeden známý bojuje s řadem a namítá jeho podjatost. Samozřejmě kraj tvrdí, že nikdo podjatý není.... Ale.. Veřejně jsou dostupné smlouvy mezi obcemi, které výkon přenesené působnosti řeší. Například zde:
http://www.blovice-mesto.cz/e_download.php?file=data/editor/313cs_2.pdf&original=Drahkov.pdfTypicky se tam píše, že obec A převezme za obec B vyřizování přestupkové agendy s tím, že:
- náklady řízení i pokuty jdou do ropozčtu A (to známe)
- Náklady bude obci A platit obec B (toto se už tak moc neví)
Nechápu ekonomiku tohoto vztahu. Díval jsem se, je to podobné i v jiných obcích. Co by obec B z takového vztahu měla? Že by opravdu bezpečnost na silnicích? A ještě si za to bude platit, aby si sousední obec mastila kapsu? Někde přece musí existovat nějaký peněžní tok, který motivuje obce B uzavírat podobné smlouvy. Nějaká "provize".
Zvláštní je, že v různých podobných veřejnoprávních smlouvám je úhrada nákladů koncipována jinak. A to diametrálně. Zatímco někde se uhrada nákladů počítá na kusy vyřízených přestupků (částky od 50 do 1000 Kč / ks - dle konrétní obce), v jiných smlouvách je koncipována jako roční fix: třeba 7.000 Kč bez toho, že by se řešil počet přestupků.
Ve finále tedy mohou "náklady" u různých obcí dramaticky kolísat dle způsobu kalkulace.
Jak to tedy funguje? Co z dělení lupu mají obce B?