Pěkně zdravím,
po konzultacích na úřadech i s policií jsem navrhl, aby se do § 118b odst. 1 se za větu první vložila věta „Policista je rovněž oprávněn zadržet řidičský průkaz, je-li řidič podezřelý ze spáchání přestupku, za který lze uložit zákaz činnosti na dobu delší než 6 měsíců.“.
Odůvodnění: jezdí po silnicích mnoho řidičů, kteří posílají všechny své přestupky do správního řízení, kterému se zcela systematicky vyhýbají. Do správního řízení jdou jako "podezřelí ze spáchání přestupku" a po marném uplynutí lhůty se jejich "podezření ze spáchání" nikde nesmí evidovat. Návrhem se policistovi umožňuje zadržení ŘP na místě, není to v pozici "zadrží". I společnost má právo na ochranu.
V druhém bodě jsem navrhl: V § 125c odstavec 6 zní:
„(6) Zákaz činnosti se uloží na dobu
a) od jednoho roku do dvou let za přestupek podle odstavce 1 písm. c), d), e) bodů 1 a 5, a písm. h),
b) od šesti měsíců do jednoho roku za přestupek podle odstavce 1 písm. a), písm. b), písm. e) bodů 2 až 4 a 6, písm. f) bodů 2, 7 a 10 a podle odstavce 3,
c) od jednoho měsíce do šesti měsíců
1. tomu, kdo spáchal přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodů 3, 5, 6 a 8, písm. g) a i) v období dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát,
2. tomu, kdo spáchal přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodu 5 úmyslně tím, že nezastavil vozidlo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou, nebo
3. za přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodu 9.“.“.
A to tučně vyznačené je vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno. Tedy za přestupek vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, se uloží zákaz řízení vozidel na dobu jednoho měsíce až 6 měsíců. Sem tedy patří komentář, že zákaz řízení na jeden měsíc nikoho nezabije, pokud tedy přežije přejezd přes železniční přejed v době, kdy se nejspíš řítí vlak.
Emoce vzbudil ten první návrh. Samozřejmě jsem si ho dopředu nechal prověřit ze všech stran. Vyjádření legislativního odboru ministerstva dopravy je níže.
Nechal jsem si udělat rozbor svého návrhu. Stanovisko je zde:
- Pozměňovacím návrhem dochází pouze k rozšíření okruhu přestupků, u kterých lze v případě podezření z jejich spáchání zadržet řidičský průkaz, nedochází však ke změně principu zadržování řidičského průkazu, který platí již dnes.
- Doba, po kterou je řidičský průkaz zadržen, se započítává do doby uloženého trestu zákazu činnosti, není to tedy trest navíc. Z tohoto důvodu je stanoveno, že zadržet řidičský průkaz lze jen u podezření ze spáchání přestupku, za který lze uložit trest zákazu činnosti na dobu nejméně šest měsíců, tak aby bylo zaručeno, že délka zadržení řidičského průkazu nepřesáhne délku trestu, který za porušení přestupku hrozí.
- Spravedlivý proces je zajištěn – proti rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu lze využít jak řádné opravné prostředky, tak není vyloučena možnost soudního přezkumu v rámci správního soudnictví (judikováno rozhodnutím Nejvyššího správního soudu č.j. 7 As 69/2008 -47). V tomto ohledu nepřináší pozměňovací návrh žádné změny.
- Zadržení řidičského průkazu je obdobou okamžitého opatření na místě, kterým se při provedené kontrole zamezuje nějaké činnosti, která by mohla mít škodlivé důsledky, a až následně dochází k rozhodování ve správním řízení, ve kterém se tyto závěry potvrdí či nepotvrdí.
- Na zadržení řidičského průkazu nelze nahlížet jako na „trest“, který je ukládán ještě před rozhodnutím o spáchaném přestupku, ale naopak jako na opatření, které má primárně ochránit ostatní účastníky silničního provozu před jednáním osoby, která je důvodně podezřelá z toho, že se dopustila závažného porušení pravidel silničního provozu.¨
Dostal jsem přeposlanou odpověd.
