30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: Behemot 03 Prosince 2024, 00:28:14
-
https://www.echo24.cz/a/HRA9n/svet-zpravy-desiva-nehoda-elektromobilu-skoda-po-narazu-do-stromu-auto-vzplalo-cestujici-se-uskvarili
Jasné jasné, riziko je celkem nízký, akorát že to už začíná ve světe hořet každej tejden a nejsou schopní ti uhasit ani při nasazení extrémních prostředků, jinak úplně cajk a pohodička.
Jako jak todle může být vůbec zhomobuznovaný do provozu? Já nejsu zvědavej, aby mě nabral nějakej vymaštěnec co neumí řídit ale hlavně že má dvoutunovou jebku, co okamžitě začne hořet a speče všecko vokolo do jednoho bordelu tak, že nedokážou ani identifikovat, kdo v tom seděl!! Todle je inherentně nebezpečný a nemá to na silnicách co pohledávat.
-
Najdi si počet požárů spalovacích aut ****.
Je jich tolik, že už se o tom skoro ani nepíše.
Nechápu tohle tvoření senzace z hovna.
Si to nekupuj **** a jezdi si ve spalovacím autě v kterém na 100% určitě po nehodě nikdy neuhoříš a rozhodě vůbec nikdy ti samovolně nechytne zaparkovaný v garáži.
Dovolil jsem si vymazat úplně zbytečné osobní urážky a prosím autora by se to neopakovalo.
Děkuji.
-
cocomoon: On ten problém je jinde... Na auto se spalovákem plivnete a je uhašené. Uhasit elektroauto je prakticky nemožné. Navíc požár samotný je rychlejší, mnohem intenzivnější a produkty hoření jsou fakt pěkný sračky.
-
Další drobný rozdíl je v tom, že u aut se spalovacím motorem jsou nádrž a motor někde vzadu nebo vepředu, mimo prostor pro pasažéry. Pokud dojde k nehodě s požárem, máte několik minut na to se z auta dostat.
U elektroaut se baterka jako jedna z nejtěžších komponent umísťuje do podlahy. Při jejím poškození se požár prakticky okamžitě rozšíří i do prostoru pro pasažéry. Na únik z hořícího elektroauta máte max 15 sekund. Pokud to nestihnete, čeká vás osud popsaný v článku.
-
…
soudruhu hovne, moje nynější pracovně-nákladní wágne opravdu nigdy nezhořijou, protože tam zaprvý není skoro nic, co by hořelo, je tam tak 50 kilo plastů a zbytek plechy, a hlavně pže palivová směs co tam leju by nechytla ani dybych se to snažil podpálit vodevřeným plamenem ::)
a nejak si neuvědomuju, že bych za celej život čtl vo případech, kdy spalovák po nehodě začal hořet tak, že by z toho nestihli lidi ani utýct (samozřejmě v případě, že nehoda nebyla takovej masakr, že byli na hadry, nebo aspoň v bezvědomí, a zdrhat tak ani nemohli)…dobře, v rámci nejistotu řekněme, že jednou
tady máme jeden tejden sekačkovej tahač co hoří tak, že je dálnica asi dva dny mimo provoz a je škoda tak ve stamilionech, druhej tejden tam dvá pitomci zhořijou na škvarek během 10 sekund a taky to nejsou schopní HODINY uhasit, a tak dokola, su zvědavé, co bude příští tejden
-
To že po nárazu nestihli utéct i když mohli máš z té jedné věty pisálka z deníku, který tam ani nebyl a článek kdo ví jak přeložil z němčiny?
To je mi panečku důkaz.
A starý naftový auta určitě nikdy nezahoří. Tovíš, že jo :-D Ještě tu máš nějaké pohádky?
-
rozhodně né nárazem do stromu, co tam máš dál? ::)
-
Nikde tam nemáš ani kousek kabelu :-D
Viděl jsi někdy co se děje, když baterku něco vyskratuje?
-
Typicky shoří pojistka na příslušným vokruhu. Vono tam zrovna tech gáblů moc néjni :o)
-
... něco vyskratuje?
VyZkratuje, smim-li poprosit.
-
Typicky shoří pojistka na příslušným vokruhu. Vono tam zrovna tech gáblů moc néjni :o )
Ale tam je to s pojistkou opravdu problém. Dejme tomu, že mám 200kW a 800V. Nejdříve mi takovou pojistku na 250A ukažte. Ano dělá se to do průmyslu, ale taková spolehlivá pojistka musí mít koutkové vyfukování oblouku. A to by stálo móc peněz a auta by byla extrémně drahá. A pokud se nepovede oblouk rychle zhasnout tak to jde vše do zktatu, kde tečou tisíce ampér. Teplem se pak prorazí něco v baterii a požár začíná naplno. A u těchle měničů to funguje většinou tak, že tam neteče stabilních 250A ale spíše proudové špičky klidně i 4 násobku ustálené hodnoty.
U měničů na motory do průmyslu se dělají velmi drahé zpožděné pojistky se zlatým páskem. Motor pro průmysl se srovnatelným výkonem by vážil několik tun. V elektroautech je vše miniaturizované.
(https://vyboelectric.com/wp-content/uploads/2020/11/Output-test-measurement.jpg)
A teď si vemte, že v důsledku havárie se pokazí něco před pojistkou. Kdyby se měla výrazně zvýšit spolehlivost, tak to třeba bude ještě jednou tak drahý.
-
cotomeleštyvořechu, mám tam tvl blbou 72Ah akundu, 70A alternátor a 1,8kW (čili á 180A) startér, přičemž jediný tydle tři komponenty jsou propojený napřímo bez jištění, všecko vostatní je na pojistkách (a to se bavíme vo nejakejch bajvoko 2 tuctech okruhů, pže to mimo žhavení, světel, ostřikovačů, stěračů, rádia a větráku nic elektrickýho nemá, ta krabička s osmibitem zrovna moc ŘJ fakt není a to eště asi tak 60 % její funkcionality budu muset zrušit, protože to je akorát tak na píču, radši si to uřídím manuálně)
-
Zas to tolik nedémonizujte.
Příklad:
AEX3800C64 1000 Vdc 800A 50kA@1000Vdc
https://www.adlerelectric.com/products/detail/460
Je to váleček 64×72mm. Řešit proud za měničem je píčovina a před měničem to bude víceméně ustálené.
V průmyslu se použije 100kg vážící heblo, protože se to stejně dělá posledních 50 let s minimální inovací, protože proč inovovat, když trh je malý.
edit: Nehledě na to, že v současných EV bývají pyrotechnické pojistky, kde v podstatě oblouk vůbec nevznikne. Malé, lehké, spolehlivé. Tohle není problém, který by EV položil.
-
Už jsem klidnej, když tahle 72mm pojistka "vypne". Hlavně ta myšlenka kdy sice přeruší obvod, ale ty měděný vodiče, vedoucí k té pojistce, jsou při +500V pořád 72mm od sebe, ta mne uklidňuje.
-
Asi tomu ve svém amaterismu nerozumím. Takže v elektroautu je pojistka a nehoří (hned a šmahem jak často vidíme) kdežto ve spalováku není a hoří (sice jen občas a málo, ale jo)..?
-
Už jsem klidnej, když tahle 72mm pojistka "vypne". Hlavně ta myšlenka kdy sice přeruší obvod, ale ty měděný vodiče, vedoucí k té pojistce, jsou při +500V pořád 72mm od sebe, ta mne uklidňuje.
Uklidnění je zcela na místě. Základní izolační vzdálenost pro napětí 500V (35 6502) činí 1.25 mm. Vzdálenost cca sedmi milimetrů odpovídá zhruba devíti kilovoltům.
-
Přesně jak řekl Tormans. Izolační pevnost vzduchu je v řádu kilovoltů (1000V) na 1mm. Netřeba se toho bát. Větší vzdálenost je tu kvůli možnosti/schopnosti uhasit vzniklý oblouk.
Představte si vypínač, který s izolační vzdáleností cca 3mm vypíná špičkové napětí 315V... úplně normální vypínač na světlo, co máte na zdi.
Tady se motají dohromady dvě věci:
- Zkrat na kabeláži, někde za baterkou - řešitelný problém, dávno vyřešené, netřeba se toho bát. Prskne pojistka a auto mrtvé. Ona ta baterka je relativně měkký zdroj v porovnání se silovou distribuční soustavou.
- Vnitročlánkový zkrat/poškození - to je průser, tam žádná pojistka nepomůže. Nicméně nové články jsou v tomto ohledu lepší. Sám pokukuji po short range Tesla 3, má LiFePO4 články, jež nehoří prakticky vůbec.
-
Ne Péťo, nehoří, jednou provždy nehoří.....
-
Představte si vypínač, který s izolační vzdáleností cca 3mm vypíná špičkové napětí 315V... úplně normální vypínač na světlo, co máte na zdi.
Střídavý či stejnosměrný? To je oč tu běží.
-
Číkus: teď nerozumím. Zhasit oblouk je samozřejmě u DC těžší, ale od toho tu nejsme my, od toho je zkušebna a typové zkoušky. Když dokumentace říká, že zvládne uhasit 50kA při 1000V DC a budete to provozovat při 500V DC s baterkou se zkratovým proudem třeba 10kA, to je předimenzované skoro až moc. Tím chci říct, že odpojovat nasranou baterku ve zkratu je problém již zvládnutý.
Jakmile je oblouk už zhasnutý jaký je rozdíl mezi 500V DC a 500V AC? AC bude mít v peaku větší okamžité napětí, DC bude možná schopné nějak víc ionizovat... vůbec netuším. Co je ale jisté, že ani 500V DC, ani 500V AC nepřeskočí 72mm, nepřeskočí 10mm a ani 1mm - což byl strach páně Paneka.
K tomu vypínači na zdi, on samozřejmě není schopný rozpojit obvod v chybovém stavu, kdy tam poteče stovky, tisíce A... od toho máte jističe. Nicméně zase strach páně Paneka nebyl za zkratového proudu, ale z izolační vzdálenosti.
-
Kdysi nás na průmyslovce učili, že při rozpojování indukční zátěže (motor) vzniká napěťová špička, která může dosahovat desítky tisíc voltů, ale tohle všechno je technicky řešitelné. Pokud to výrobce neošidil.
Je tu také možnost, že na kabelech vznikne vodivá vrstva z vlhkosti a prachu ze silnice a ta okruh zkratuje. Mělo by to být vyrobené tak aby se s těmito jevy počítalo.
Hlavní problém tady je, že je nesmyslnými zákony tlačeno lety neprověřené řešení. Automobilky si nejdříve myslely, že prodají 2x tak drahá vozítka a zisky jim jen porostou. Vsadily na chromého koně a sázka nevyšla. Teď i šéf VW hovoří o možnosti bankrotu. Bankrotující firma asi nebude mít na prvním místě bezpečnost a řešit ojedinělé situace. To samé se stalo Boeingu, dříve byli ve vedení technici a ty nahradili kravaťáci. Manager kravaťák nedopustí "plýtvání" kvůli jevu, který má příliš nízkou pravděpodobnost. Jenže to je přesně to, co poslalo letadla k zemi a firmě způsobilo celosvětovou ostudu. U automobilů to samé.
-
Možná by pomohla nějaká statistika, kolik je v provozu spalovacích aut (nafta, benzin, LPG, ...), kolik bylo požárů a dát do poměru - vyjde nějaké procento.
Totéž udělat s elektroauty a pak procenta porovnat.
-
vypínač na zdi, má kontakty dimenzované na 10-16A AC
ale i při DC a větším proudu prostě uhoří
a není li to v polystyrenové příčce, tak už se nic víc nestane
taková prasklá plastová nádrž, třeba se 40-50ltr benzínu, je pro osádku vozu mnohem větší radost
třeba když je auto na střeše ve škarpě
ale chápu, kdo chce EV bít, požár si vždy najde 8)
-
Vážení elektrofandové. Naše silnice nejsou lemovány ohořelými vraky aut. Ano občas může chytnout jakékoliv auto, ale zeptejte se prvního hasiče kterého potkáte a dozvíte se sladké tajemství....požár elektroauta je mnohonásobně horší jak co do důsledků, tak do náročnosti hašení.
-
dozvíte se sladké tajemství....požár elektroauta je mnohonásobně horší jak co do důsledků, tak do náročnosti hašení.
A o tomhle se tu snad někdo pře, že by to tak nebylo? Nebo jaký má být smysl sdělení?
Pletete si elektrofanatiky s lidma, kteří se nenechají oblbnout tendenčníma článkama s účelem plivat na určitou třídu aut za kadou cenu i když to nemá moc reálný základ.
Prostě aaaaaaaaaaa, někdo uhořel v elektromobilu, honem o tom všude psát a všude to sdílet. Ale jakékoliv jiné smrti v autěch následkem požáru zcela ignorovat, protože v tom nefiguroval elektromobil. ::)
A jestli tu teď budeme řešit každé auto v kterém někdo uhoří, tak jste tu zapoměli zmínit požár, kde uhořela spolujezdkyně (cca 2 dni zpět).
Nebo to nebyl elektromobil a nemohli by jste si soudržně zanadávat na to jak je to nebezpečné, že v tom hoří při nehodách lidi? Hm?
-
Jednoduché. Požáry elektroaut jsou divácky vděčnější. Je to jako ptát se, proč se bulvár zaměřuje na zadek jedné celebrity a ne nějaké druhé. Naivnější jedinci by se taky mohli spokojit s vysvětlením, že požáry elektroaut jsou intenzivnější zážitek a proto se o nich píše.
Nadává a vychvaluje se pod jakýmkoliv článkem o elektroautech, naprosto bez ohledu na to, kdo kde a jak uhořel.
-
Jednoduché. Požáry elektroaut jsou divácky vděčnější.
To každopádně, zvlášť když namísto banálního několikaminutového hašení může divák vidět, jak to v případě elektroauta pořád znovu chytá a ne a ne to uhasit jinak než ponořením do nějakého bazénu na 3 dny (aby to pak po vyjmutí chytlo klidně znovu)....
-
- Vnitročlánkový zkrat/poškození - to je průser, tam žádná pojistka nepomůže. Nicméně nové články jsou v tomto ohledu lepší. Sám pokukuji po short range Tesla 3, má LiFePO4 články, jež nehoří prakticky vůbec.
To je samozřejmě akorát pýčovina, řešení existuje a je triviální - dávat pojistky, resp. aspoň tavný drátky minimálního průřezu (aby to sneslo špičkovej odběrovej proud, ale při skutečný zkratu rychle přehořelo), na každej článek. Když de totiž jeden článek do zkratu a nemá vůbec nic, aby ušetřili prachy, místo atd., tak vostatní články co sou vedle něj paralelně do něj pustí i několik stovek ampér, omezení je jenom tloušťkou plechu, kerým to je zbondovaný. Takže pohádky vo tom, jak neco, co se během maximálně pár desítek sekund prakticky vodpaří, jakože nehoří, si nech pro nějaký blbečky z filcky, jó? 8)
Proražená palivová nádrž v principu eště nic moc neznamená, je nutná souhra hned několika okolností, aby to pak blaflo.
Proražená akunda znamená průser prakticky s jistotou, a to eště nemusí byt proražená jenom fyzicky (třeba při nehodě), ale s ohledem na počet článků prostě minimálně geometricky, ne-li exponenciálně, rostou pravděpodobnosti průserů i elektrickým průrazem. Protože se prostě stane interní problém uvnitř článku. Jakmile to do něj ostatní pustí, tak ten jeden se změní v plazmu, ty vokolo něj o chvilku potom, pak se to přesune na sousední a už to není zastavitelný. S ohledem na množství plastů v tom celým (pže to je lehký a pže izolant) je těžkej požár naprosto nevyhnutelnej.
Dokaváď nezačnou jistit jednotlivý články, což asi hned tak (možná nikdy) nebude, rozhodně ne u kurvárny, kde těch článků jsou větší tisíce ks, tak todle je inherentní konstrukční průser, můžete to vobkecávat, jak chcete, ale bude se to se vzrustající penetrací a taky STÁŘÍM těch pleček zhoršovat. A zatímco tu a tam se při všech blbejch okolnostech někomu stane, že shoří ai v autě se spalovacím motorem, tak tady to bude rutina. Taky požáry na parkovištích potom budou běžný a to se škodama v desítkách milionů, pže to typicky (hlavně v PD) shoří všecko, nejaký sprchy co tam dají pár litrů za tejden požár tédne intenzity nezpomalí ani vo pět procent.
Navíc následky nehod těchto sraček budou samozřejmě strašný nejenom proto, že lopaty jako tesla eště nedávno neuměly ani plech nalakovat tak, aby nebyl rezavej už z fabriky, takže co tak asi mohli umět z hlediska konstrukční pevnosti kastle, ale protože ty kundy typicky mají tak vo půl tuny víc a z toho důvodu samozřejmě kvůli hybnosti budou ve hře zase úplně jiný energie. Nemusí to ani zhořet a lidi v tom budou chcípat jak chovná zvěř.