30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: ladin 31 Března 2021, 20:51:16

Název: Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: ladin 31 Března 2021, 20:51:16
Facebookovy inzerat uz asi videli vsichni, stejny je mnoho let pro vsechny kraje, ale dopis studentum a youtube video stoji za shlednuti.

https://www.youtube.com/watch?v=LG74tNVp5V0
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: zdesu 01 Dubna 2021, 08:03:22
Tak to bude asi jediné povolání, které budou současní kovidoví maturanti schopni zvládat.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: pk202 01 Dubna 2021, 09:15:16
Tak to záleží na tom kterém studentovi a té které škole. Proto jediné spravedlivé a funkční řešení (o kterém samozřejmě není naší hrůzovládou ani uvažováno) by bylo prostě nechat děti opakovat při normální kontaktní výuce ročník.
Navíc nemyslím si, že student, který má na střední odborné škole pravidelně průměr 1.8-2.2 a maximálně 2 trojky bude umět po letošní maturitě výrazně méně než stejně prospívající absolvent před  dvěma lety.
Smutným faktem je, že ty svině hodily tento ročník dětí doslova přes palubu, a i kdyby se jedinec snažil jak chce stejně bude mít do smrti vypálený cejch covidmaturanta, jak víceméně naznačil ve svém příspěvku zdesu
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: pk202 01 Dubna 2021, 09:18:00
Citace
Naší nabídku klidně prober se svými rodiči

Tak se mnou to naštěstí nikdo neprobíral, protože bych své dítě asi musel poprvé v životě udeřit otevřenou dlaní do obličeje :)
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: ladin 01 Dubna 2021, 09:51:44
...jediné spravedlivé a funkční řešení ... by bylo prostě nechat děti opakovat při normální kontaktní výuce ročník...

Jednak by se zacali studenti hromadit, pri opakovani na vsech stupnich nejspise ve skolkach nebo ctyrleti v rodinach doma. Ani by neodesli studenti ze skol pracovat, takze bych rovnou nechal opakovat v zamestnani i rocnik pred duchodem. Nejakeho cejchu bych se fakt nebal, pokud nekoho zajima maturita, tak jedine stylem ma/nema.

Druhak by se muselo rici, ze slavna celorocni "online" vyuka byla naprosto k nicemu, coz by asi ucitele i studenti nesli dost nelibe.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: Fogyn 01 Dubna 2021, 21:49:07
Nezlobte se na mě, ale zdejší osazenstvo mi přijde obecně s VŠ vzděláním. Ptám se tedy těchto absolventů - měly pro vás tyto zkoušky JAKOUKOLI přidanou hodnotu? Osobně pokud to dovedu ad absurdum, opravdu nepotřebuji od studenta medicíny, který za 5 let studia splnil na 60 zkoušek aby mi v jedné zkoušce ZNOVU dokázal, že toto ovládá. A stejně pohlížím na maturitu. Pokud student 4 roky prochází školu s dvojkami, asi je blbost ho "testovat" jestli to opravdu všechno umí v jeden den naráz. Ne, maturita opravdu nic nedokazuje. Já se na ni neučil ani den a měl jsem vyznamenání, šprti se učili, vytáhli blbou otázku a byli rádi že prolezli. A výsledek? Nula nula nic, žádná vypovídající hodnota. Prostě jen absolutně zbytečný stres navíc.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: Viktor Š. 01 Dubna 2021, 22:09:44
... Ne, maturita opravdu nic nedokazuje. ...


Maturita je poslední zoufalý pokus přimět žáka k troše studia a jediná možná překážka bránící tomu, aby s maturitním vysvědčením odešla osoba funkčně negramotná.
Nevím kdy a jakou školu jste absolvoval, ale mohu Vás ujistit, že spektrum úrovně výuky (a následně i úrovně znalostí) je opravdu velmi široké a třeba z perspektivy absolventa slušně vedeného gymnázia snad ani netušíte, jak jste vzdálen některým jiným vlastníkům maturitních vysvědčení.
Dosti vypovídajícím faktem je třeba to, že na zvládnutí tak obávané "maturity z matematiky" stačily v minulých letech znalosti z počtů ze ZŠ. Zkouška z češtiny je obdobně "náročná", opět stačí učivo ZŠ a k tomu schopnost chápat přečtený text.


Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: johncreek 01 Dubna 2021, 22:12:39
Jelikož jsem cca 2-3 roky zpět úspěšně složil maturitu (když se chlubí Fogyn, tak zmíním, že i já měl samé jedničky), rád bych k ní řekl následující, protože ti, co problematiku nesledují, si to možná ani neuvědomují:

Úroveň maturity rok co rok klesá - ze zkoušek se postupně vypouštějí všemožná témata, co dělají studentům problémy. Jelikož jsem se v té době hodně zajímal o matematiku, mohu uvést následující příklady. Do roku cca 2012 byly ještě obsahem státní maturity z matematiky základní limity, základní derivace. Derivacemi a limitami se začíná prakticky na jakékoliv VŠ, kde je matematika (a to je, světe div se, třeba i na sociologii a podobných humanitních shitech). Pokud mě paměť nešálí, tak kolem roku 2018 se dokonce vypustily jakékoliv operace s logaritmy a výrazně se omezila nutnost chápání co to vlastně jsou (a jak fungují) goniometrické funkce.
Maturitu z angličtiny (státní) zase zvládne každej, kdo je schopnej v dopise vyjádřit, že se mu rozbilo auto a že se na místo nemůže dostavit. Podotýkám, že hodnotící kritérium je, jestli to je z dopisu pochopitelné, co se autor snaží říci. Pakliže ano, tak bez ohledu na gramatiku, slovosled a slovní zásobu maturant zadání splnil.

Dle mého názoru jde o to, že maturita se bohužel stává standardem úplně u všech. I ty "hloupé" (a teď to opravdu nemyslím zle, nebo povýšeně) kosmetičky a kadeřnice touží mít maturitu). Je po ní obrovská poptávka a učiliště čím dál tím více transformují výuční obory na obory s maturitou. Většinou 3 roky na výuční list a další 2 roky maturitní nadstavbu. A tomu odpovídá i výše popsaná realita. Ta maturita se čím dál tím více blíží učňákům a v praxi to pak vypadá, že lidé z dobrých gymnázií a průmyslovek ovládají maturitní předměty (matematika, čeština, angličtina) daleko nad úroveň maturity a je pro ně v podstatě formalitou, i když často stresující. A pro lidi z účňáků je to naopak (zbytečný) životní výkon (a obří stres).

Souhlasím tedy s tím, že v současné podobě je maturita v podstatě jen úřední dokument, co dává jistou "prestiž", nicméně je to prestiž, když to za chvíli bude mít každej druhej? Pro VŠ je informace o maturitě díky její nízké úrovni prakticky irelevantní a každý kdo umí matematiku a anglčitinu jen na úrovni maturity bude mít obrovský problém na jakékoliv veřejné VŠ. Maturita by asi měla smysl, kdyby zaručovala nějaké základní skilly (umí něco domluvit anglicky, umí spočítat úrok, umí napsat slušnou gramatikou dopis). Bohužel, to velká část maturantů z učňáků neumí (mám mezi nimi pár kamarádů, které jsem doučoval k maturitě, a fakt je to realita). Musím tedy souhlasit s Fogynem, vůbec by mi nevadilo maturitu zrušit (a u většiny vysokoškolských oborů i státnice, ale zrovna u zmíněné medicíny ne..).

Ad Viktor > Ano. Pokud by žák perfektně ovládal učivo matematiky základní školy, pak dá státní maturitu z matematiky asi na trojku, možná i dvojku. To říkal už náš matikář na SŠ. Na druhou stranu, je třeba neplést školní maturitu, která je zpravidla odvislá od úrovně SŠ a může být v některých případech i pěkně zapeklitá, se státní maturitou.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: ladin 01 Dubna 2021, 22:53:28
Sedmilety gympl a technicky inzenyr. Zadna zkouska nezajisti, ze se to naucite nebo dokonce dlouhodobe zapamatujete. Naopak uceni na zkousky odvadi od veci, ktere cloveka bavi. Cim vetsi zkouska, tim vice. Odpoved Fogynovi- pridana hodnota zkousek u me nikdy nebyla, spise zaporna. Naopak bych mnohem vice ocenil dnes tak popularni formativni hodnoceni, deledobejsi prace/projekty v predmetech, ucitele znajici sve zaky a nemajici potrebu jim davat kazdy tyden test.

Gympl- kdyz se ohlednu zpet, tak vaham. Mozna bych se mene trapil na prumce, ale porad mel gympl povest neceho vice. Byla tam spousta sprtu schopna odrikat cokoli, ale i mnoho spoluzaku se zajmy na vsechny ruzne strany, kteri inspirovali ostatni. Skola v principu byla takovy "desetiboj" a prave zkouseni a maturity toto zajistovaly. Neco cloveku slo a bavilo ho to? No dobre. Neco mu slo mene? Hruza! Musis se zlepsit, zapomen na zabavu a jdeme dohnat to, co v zivote nikdy delat nebudes. Prestoze se nad narocnosti nekterych predmetu u maturity mohu usmivat, tak opravdu nechapu, proc maji vsichni povinnost se naucit nazpamet kvanta dat z literatury. Stejne tak proc by meli mit vsichni matematiku. Nebo cizi jazyk, nebo cokoli jineho. Proc to nenechat na skole, ktera si urci, co se k jejich oboru hodi a nemusi to byt jeden strasak na konci, ale prace behem celeho* studia.

Vyska- dalo by se rici tak nejak s prstem v nose, ale tech predmetu a zkousek, na ktere by clovek nejradeji zapomnel... Kdyz budu hodne optimista, tak petina vyucujicich mela nejaky prinos.

*Jsem ten posledni, kdo by volil naseho nejvetsiho experta na vsechno, ale paradoxne jeho blaboly o urednicke maturite podle me prinesly vice nez desitky let akademickych debat pred tim.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: .qoyi 02 Dubna 2021, 00:07:40
Stejne tak proc by meli mit vsichni matematiku.
http://mapaexekuci.cz/index.php/mapa-2/  ;D ;D
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: johncreek 02 Dubna 2021, 00:19:19
Stejne tak proc by meli mit vsichni matematiku.
http://mapaexekuci.cz/index.php/mapa-2/  ;D ;D

Nah, zde bych si vypůjčil názor Marka Valáška (https://www.youtube.com/channel/UCLfEwNGlcQBpDiWbWnVa0Pg). Exekuce jsou samozřejmě komplexní problém (teď hovořím spíš o těch, co si za to skutečně můžou sami hloupou půjčkou), ale v drtivé většině to není o absenci finanční/matematické gramotnosti. Ti lidi vědí (z médií), že je mnoho podvodníků, že by si neměli půjčovat od nebankovních společností a sami i přiznávají, že to v té době věděli. Oni absentují emoční gramotnost. Nechají se ovládnout pocitem, že danou věc (telefon, dovolenou) fakt potřebují, navíc třeba vidí, že nejsou moc schopni na to z malých platů ušetřit. Tak si prostě půjčí u HomeCreditu a věří, že na to vyzrajou, že to přeci nemůže být tak hrozný a že když to budou řádně splácet, tak se nic nestane..

Reálně si fakt nemyslím, že kdyby se zavedla povinná maturita z matematiky, tak to bude mít jakýkoliv vliv na exekuce. Ty nevznikají z toho, že by si lidé nebyli schopni vypočítat, kolik přeplatí. Samozřejmě v této debatě vynechme nešťastné osudy, kdy fakt lidem spadne nějaká tragédie na hlavu a oni se dostanou do dluhové spirály. Navíc, dnes  spousta poskytovatelů půjček nabízí poměrně transparentní zobrazení výše splátky a počet splátek. Oni vědí, že si půjčí na shnilé báwo 70 litrů. Vědí, že zaplatí za 4-5 let 170 tisíc. Vědí to. Ale prostě chtějí báwo. Takhle to fakt u extrémně velkého množství socio-ekonomicky slabší populace chodí.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: pk202 02 Dubna 2021, 01:12:39
Další věc je , že je nepochopitelné (alespoň pro mně) že je věřitelům a exekutorům umožněno "vyrobit" z několikatisícového dluhu pohledávku klidně přesahující sto tisíc. Sice se to v poslední době  trochu zmírnilo, ale rozhodně ne zpětně, takže spousta těch exekucí bude postavena na tomto torturoidním systému vymáhání dluhů.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: cyklista 02 Dubna 2021, 11:04:26
Můj názor je, že rostou formální požadavky na zaměstnance. Jenže lidi jsou stejně hloupí, jako dříve. Soukromý zaměstnavatel si vybere podle znalostí, stát vybírá podle papíru. Pak to tady vypadá, jak to vypadá.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: hh 02 Dubna 2021, 15:04:15
Ptám se tedy těchto absolventů - měly pro vás tyto zkoušky JAKOUKOLI přidanou hodnotu? Osobně pokud to dovedu ad absurdum, opravdu nepotřebuji od studenta medicíny, který za 5 let studia splnil na 60 zkoušek aby mi v jedné zkoušce ZNOVU dokázal, že toto ovládá.
Ptáte se, jestli bylo k něčemu učit se na maturitu/státnice, či obecně na něco, co už člověk absolvoval, ale kvůli nějaké souhrnné zkoušce byl donucen se k tomu vrátit? U mě jo. Nepřející spolužák v hospodě koncem svaťáku měl nějaké blbé kecy ohledně matematiky a prohlásil, že třeba maturitu z dějepisu bych nedal. Tak jsem se hecnul, přihlásil si pátý předmět, a z toho, že mě to dokopalo ty učebnice přečíst, těžím dodnes. Ale na vážnější notu - pokud jde jen o mechanické biflování, je to asi bezcenné, ale u věcí, které je třeba pochopit nebo o nich přemýšlet, dost často k heuréka-like zážitkům dochází právě tehdy, když se myšlenky nechají chvíli uležet a člověk se k tomu vrátí s odstupem.
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: Fogyn 02 Dubna 2021, 21:34:34
Děkuji za názory, obával jsem se skoro lynčování, ale koukám - zajímavé postřehy :-)
Dovolím si přidat perličku z ekonomické VŠ. Tomuto jsem byl osobně přítomen, můžu přísahat na holý pupek, že se to přesně takto stalo.
Slečna (pozor, dnes PANÍ INŽENÝRKA EKONOMIE!) zkoušena z makroekonomie. Dotaz učitele: "Co se stane s kurzem koruny vůči cizím měnám pokud si ČNB začne jen tak tisknout a dávat do oběhu stamiliardy korun". Odpověď: "To ve skriptech nebylo!". Že bych na tuto otázku zvládl odpovědět ve druháku Obchodní akademie asi dodávat nemusím..
Název: Re:Ahoj maturantko, ahoj maturante
Přispěvatel: Mike 04 Dubna 2021, 22:31:33
Jelikož jsem cca 2-3 roky zpět úspěšně složil maturitu (když se chlubí Fogyn, tak zmíním, že i já měl samé jedničky), r
já tedy za 2 z ruštiny
ale tenkrát se tomu ještě neříkalo 3. odboj
to až na podzim  8)