30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Fabia vs autobus  (Přečteno 8644 krát)

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 898
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #15 kdy: 31 Května 2017, 10:16:58 »

Tady se musím zastat řidiče autobusu, volil menší zlo. Pokud měl ve voze místa pro stojící pasažéry, což bus MHD obvykle má, nemohl si dovolit větší zpomalení, než 1,6 až 1,8 ms-2, jinak by byl stíhán...

OK beru zpět svoji úvahu o dvou debilech. Na stojící pašíky jsem nemyslel.... tímto se řidiči busu omlouvám.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 654
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #16 kdy: 31 Května 2017, 11:20:57 »

Ty záběry z kamery nejsou úplně nejlepší, ale provedl jsem si taktování času při míjení pruhů středové čáry a za předpokladu, že jsou čáry ve shodných vzdálenostech od sebe mi vychází, že ten autobusák v podstatě až do okamžiku těsně před nárazem nebrzdil vůbec a napral to do fóbie úmyslně, či chrápal. Video zabírá fobii až v okamžiku, kdy je již dost před busem a určitě jí viděl.
Na videu je vidět, kdy se rozsvítí brzdová světla fabie. Od rozsvícení světel do okamžiku nárazu jsem naměřil 4,5 s. Za shodných 4,5 s od okamžiku nárazu již autobus téměř stojí.
Pokud navíc sleduju zpomalení fabie před nárazem, pak si myslím, že je o dost pomalejší,, než je zpomalení autobusu po nárazu - takže "prudké brzdění to nebylo"
Tedy nějak nesedí popisované bezpečné zpomalení s ohledem na cestující - před nárazem nelze zaznamenat nějaké zpomalení autobusu a po nárazu to zpomalení je již úplně zjevné. A nebyl to takový náraz, aby autobus musel flokovat na místě.
Takže lituju - mám za to, že je to vina autobusáka, protože chrápal, případně s ohledem na hodně výrazný stín fabie, mohl být oslněn sluncem z boku a neviděl brzdy fabie.
Umím si představit, že řidič fabie brzdil aby si přečetl tu tabuli před odbočkou, protože před tím byla kryta kandelábry, případně že se skutečně navzájem školili s autobusákem a ten to do něj napral. 
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 092
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #17 kdy: 31 Května 2017, 11:46:43 »

Za ty 4,5 s ujel 5 úseků VDZ = 60 m => průměrná rychlost 50 km/h, což odpovídá počáteční rychlosti 60 km/h, reakční době 1 s a zpomalení 1,6 ms2 = koncová rychlost 40 km/h. Tedy brzdil, jak měl podle předpisů. Pokud brzdil i po nárazu stejně intezivně, za další 4,5 s měl cílovou rychlost 14 km/h, což odpovídá videu i Vašim pozorováním.

Zkoušel jste někdy brzdit intezivně ze 180+ km/h? Než se dostatnete na CZ rychlost 130 km/h, ujede vozidlo neuvěřitelné metry (zkuste si spočítat, kolik vlastně) a zpočátku se zdá, že vůbec nezpomaluje. Pohyb rovnoměrně zrychlený je zákeřnost.

Tímto nehodlám omlouvat případný, nicméně dosti pravděpodobný pyrátský manévr řidiče autobusu. Ostrvačti řidiči busů jsou opravdu hovada k pohledání. Ti brněnští jsou proti nim ohleduplnost sama, na druhé straně mi připadá, že i brněnští řidiči IAD jsou vůči busům v zastávkách v drtivé většině velmi vstřícní.
« Poslední změna: 31 Května 2017, 12:22:57 od enzym »
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

cyklista

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 458
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #18 kdy: 31 Května 2017, 12:36:11 »

V kinetické energii je rychlost na druhou. Tak nějak mi z toho vyplývá, že zpomalování nebude lineární, 60 je proti 30 dvojnásobná rychlost, ale čtyřnásobná energie. Tzn. výpočet podle vzorečku pro rovnoměrné zpomalení výše asi nebude odpovídat.
IP zaznamenána

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 092
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #19 kdy: 31 Května 2017, 12:48:39 »

Samozřejmě máte pravdu, ale nějak se mi to nechce ještě více zamotávat. Proto píšu o rovnoměrném zpomalení, nikoli stejné přítlačné síle destiček na kotouče (či vlastně čím busy brzdí). Řidiči veřejné dopravy regulovat intezitu brzdění k dosažení přibližně rovnozměrného zpomalení povětšinou po nějaké praxi umí. Jiná situace je u postarších vlaků, kde je narůstající zpomalení patrné a závěrečný cuk výrazný.

Do toho vstupují všelijaké materiálové konstanty - koeficinet smykového tření není úplně nezávislý na úhlové rychlosti otáčení kola a teplotě třecích ploch...Nepochybně si na tom udělá několik desítek studentů ročně diplomky jenom v CZ.
« Poslední změna: 31 Května 2017, 12:56:46 od enzym »
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 214
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #20 kdy: 31 Května 2017, 13:49:05 »

IMHO:
Myslim, ze tu nejde pri tak male zrychleni a rychlostech z dobrych podminek vozovky/brzd o energie na destickach-kotouc, pneu-vozovka .

Jde tu prave o ty cestujici. Ti jsou se schopni drzet jen nejakou silou, nez spadnou/ neudrzi se/neco si vykloubi - pro predstavu 100kg clovek by mel udrzel v ruce ~15-20% sve hmotnosti ~ 15-20kg.

a=F/m -> ~2ms^-2 je to co z tabulek vytahl enzym

F=m*a

       m*v2
F.s= --------    komu se to chce pocitat draha, na ktere mohl bezpecne zabrzdit
          2

      m*v2       v2
s=------------=------
     2*m*a     2*a

nezapomente pricist reakcni dobu 1s, kdy se vozidlo pohybovalo +-rovnomernou rychlosti a to, ze to nemuze ridic zaslapnout natvrdo - zrychleni musi mit +-plynuly nastup 0,5s

PS: pokud tam mam nejakou chybu, klidne me opravte
IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin

enzym

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 092
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #21 kdy: 31 Května 2017, 14:02:36 »

Vidím to bez nějaké chyby (počítal jsem s použitím stejných vzorečků) a teprve teď jsem si uvědomil, jak to možná cyklista myslel. Nešlo o nějaké plynulé náběhy brzdění a reálné fyzikální vlivy, ale domněnku, že zpomalení není konstatntní ani při ideálních podmínkách. To bych si dovolil označit za chybnou úvahu, anžto F=m*a -> při konstantní brzdné síle je zpomalení konstatntní a jde o pohyb rozvnoměrně zrychlený, tedy alespoň v Newtonovských rychlostech.

fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt   ;)
« Poslední změna: 31 Května 2017, 14:07:29 od enzym »
IP zaznamenána
Varování: pokud jsou v příspěvku rady a názory k procesním postupům a taktikám, berte je s velkou rezervou. Jsem technik.

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 654
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #22 kdy: 31 Května 2017, 14:44:37 »

Vidím to bez nějaké chyby (počítal jsem s použitím stejných vzorečků) a teprve teď jsem si uvědomil, jak to možná cyklista myslel. Nešlo o nějaké plynulé náběhy brzdění a reálné fyzikální vlivy, ale domněnku, že zpomalení není konstatntní ani při ideálních podmínkách. To bych si dovolil označit za chybnou úvahu, anžto F=m*a -> při konstantní brzdné síle je zpomalení konstatntní a jde o pohyb rozvnoměrně zrychlený, tedy alespoň v Newtonovských rychlostech.

fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt   ;)

Myslím, je to všechno na vodě. V článku se píše, že v autobusu bylo 15 cestujících. Protože se tam nikde nepíše, že by některý byl zraněný - mám za to, že všichni seděli. Mám za to, že autobusáci tak nějak serou na nějaké povolené zpomalení - osobní zkušenost při jízdě městem v úseku s větším množstvím křižovatek v době zácpy. Prostě se držte. Mám za to, že je diskutabilní, zda-li vodorovné značení pruhů plnění nějaké normy  - osobní zkušenost s některými úseky a značením. Takže odvozovat nějakou rychlost je silně pofidérní. Moje subjektivní vnímání z kamery je takové po dalších asi 10 shlédnutích, že ke zpomalení mohlo dojít cca 1s před nárazem a to sundáním nohy z plynu. Po nárazu je již patrné brzdění. Ala hádat se o vzorečky, při nedostatku hodnověrného měřitelného podkladu je nesmysl. V podstatě mi ani nesedí čas z kamery - 10s na záběru  = 9s na stopkách, měřeno opakovaně.
Tedy, předpokládám, že media velmi rozmáznou případnou vinu řidiče fabie  a zmíněných 8 let za pyrátění a pokud nikoliv, pravděpodobně to bude asi jinak. Tolik k tomuto tématu, které je již asi vyčerpáno.
IP zaznamenána

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 214
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #23 kdy: 31 Května 2017, 14:49:10 »

fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt   ;)
Nebylo to mysleno nijak pejorativne, mel jsem dojem, ze to jsou bezne info dostupne Vasemu oboru (obvykle cerpane z tabulek).
Protoze si tabulkove hodnoty bezne nepamatuji -> odvozuji.

Myslím, je to všechno na vodě.
Ano, proto jsem jen dodal vzorce, je mi jedno, kdo dostane pokutu.
V podstatě mi ani nesedí čas z kamery - 10s na záběru  = 9s na stopkách, měřeno opakovaně.
Casy sedet nemusi, ruzne snimkovani a prevody (spolehnout se da jedine na snimkovaci casy kamery-coz by melo odpovidat casum) -> stopky jsou k nicemu.
« Poslední změna: 31 Května 2017, 14:53:48 od fu »
IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin

cyklista

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 458
    • Zobrazit profil
Re:Fabia vs autobus
« Odpověď #24 kdy: 31 Května 2017, 16:44:36 »

Tak jsem zase něco bezmyšlenkovitě plácl...
Zrychlení (zpomalení) je konstatní, dráha není lineární v závislosti na výchozí rychlosti, je závislá na druhé mocnině času zpomalení.
IP zaznamenána