30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - jízda na červenou, pásy, světla => Téma založeno: Martin623 23 Dubna 2024, 08:14:00

Název: Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 23 Dubna 2024, 08:14:00
Dobrý den. Potřeboval bych jen nasměrovat na nějaký dokument, kde se dočtu jak dlouhá má být délka oranžového signálu v místě, kde je nejvyšší povolená rychlost 50km/h.  Zdá se mi i umístění dopravní značky poněkud pofidérní. Pokud bych nebyl místní, tak bych se mohl domnívat, že mohu očekávat křižovatku řízenou světelnými signály. Není tomu tak. Řízený je pouze přechod těsně za křižovatkou. Takže je běžné, že vozidla čekající u přechodu zablokují křižovatku.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: solaris 23 Dubna 2024, 08:31:11
Podle https://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Bteln%C3%A9_signaliza%C4%8Dn%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD je to TP 81. Tam se to opakuje na několika místech:

Stručným čtením jsem tam nenašel, jak by se případně počítala delší doba dle rychlostí.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Ladislav Laker 23 Dubna 2024, 19:40:57
Takže je běžné, že vozidla čekající u přechodu zablokují křižovatku.
Vůbec není důležité jaká je délka oranžového signálu. Pro bezpečnost a plynulost je důležitá prodleva mezi rozsvícením oranžové a rozsvícením zelené pro chodce v příčném směru.

Podle pravidel provozu na pozemních komunikacích platí, že řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Nemůže-li však bezpečně zastavit vozidlo, může jet dál a ignorovat oranžový signál.
V tomto speciálním případě má řidič při rozsvícení oranžové dvě možnosti:
- Jestliže může bezpečně zastavit na bližší hranici křižovatky, pak je povinen zastavit vozidlo před touto hranicí a do křižovatky tedy nevjede.
- Jestliže nemůže bezpečně zastavit vozidlo na bližší hranici křižovatky, jede dál a plynule opustí křižovatku.

Proto je rozhodující čas prodlevy mezi oranžovou pro auta a zelenou pro chodce. Měl by být nastaven dostatečný  "vyklízecí interval", aby vozidla v křižovace ji stačila opustit, než se na přechod nahrnou chodci.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 25 Dubna 2024, 13:13:35
Takže oranžová trvá 3 sekundy. Vzdálenější hranice křižovatky od semaforu je cca 55m ( z pohledu řidiče bližší). Při nejvyšší povolené rychlosti 50km/h trvá projetí křižovatky k semaforu trvá přibližně 4 s.
Mimo jiné výstražné dopravní značky se umisťuji v obci 50-100 od místa platnosti. Pokud to není technicky možné, tak se doplňují dodatkovou tabulí se vzdáleností. Značka je zde 140m dodatkovou tabuli nemá a umístit ji  na těch 100m  technicky možné je.
 Ty obecní poloopice přesně vědí,  že to místo má vybírací potenciál.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Fogyn 25 Dubna 2024, 14:25:51
No nevím, já tady problém nevidím. Pokud je zelená a nikdo, projedete v pohodě, pokud je to tam blokované tak tam prostě nenajedu a zastavím před prvním přechodem, případně za ním. Co přesně se vám tam vlastně nelíbí..?
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 25 Dubna 2024, 20:58:05
Co se mi nelíbí? Kdyby nechali semafor, přechod, křižovatku žít svým životem, tak by vše fungovalo a nic zvláštního by se nedělo. Poslední dobou si tam obecní opice udělaly výnosnou kasičku + 6 bodů jako bonus.
Jak tu kolega správně psal:
Podle pravidel provozu na pozemních komunikacích platí, že řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Nemůže-li však bezpečně zastavit vozidlo, může jet dál a ignorovat oranžový signál.
V tomto speciálním případě má řidič při rozsvícení oranžové dvě možnosti:
- Jestliže může bezpečně zastavit na bližší hranici křižovatky, pak je povinen zastavit vozidlo před touto hranicí a do křižovatky tedy nevjede.
- Jestliže nemůže bezpečně zastavit vozidlo na bližší hranici křižovatky, jede dál a plynule opustí křižovatku.

 Ale: V našem případě řidič jede 50 km/h je na bližší hranici křižovatky, svítí zelená, za vzdálenější hranicí se nenachází žádná překážka, tak může vjet do křižovatky. V ten okamžik přeskočí oranžová a vozidlo je řekněme blbý metr za bližší hranicí křižovatky a ke vzdáleňejší hranici ( v našem případě přechod se semaforem) mu zbývá ještě 54m. A)  Zastaví v křižovatce a to je z pohledu poloopice ok B) pokračuje nezměněnou rychlostí dál , aby bezpečně opustil křižovatku, ale po 3 sekundách ( to odpovídá vzdálenosti 12 m od přechodu ) skočí červená.  12 m od přechodu při povolené padesátce už nemůže bezpečně zastavit. To ještě úplně eliminuji reakční doby.
Prostě ten přechod tam nemá, co dělat. Má být 15-20m za hranicí křižovatky. Nebo semafor má být před bližší hranicí křižovatky. Nebo ten stávající má mít, možná to řeknu blbě, nějaké přednávěstí červené, které zajistí bezpečné vyklizení křižovatky.

Teď mě došla jedna věc ta fotka na začátku vlákna neukazuje aktuální stav křižovatky, proto ještě jednou a lépe

https://www.google.com/maps/@50.7386774,15.1664235,3a,75.4y,317.5h,102.12t/data=!3m7!1e1!3m5!1sfkhtHuP9B2wDqylYhgijcA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DfkhtHuP9B2wDqylYhgijcA%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D317.5015906400287%26pitch%3D-12.12152024150329%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Eric 25 Dubna 2024, 21:09:20
Možná by se mohla přezkoumat dokumentace k umístění světelného zařízení, myslím, že to nemůže být v souladu se stávajícími technickými podmínkami (myšleno předpis).
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: solaris 26 Dubna 2024, 08:17:00
Nerozporuji, že je to tam trošku pitomé, ale na druhou stranu buďme rádi, že těmi semafory není řízena ta křižovatka celá.

Předpokládáme-li, že ten semafor si nastavují chodci jenom když tam jsou (že nejede v pravidelných cyklech), tak i pokud by tam nebyl, tak by situace byla stejná jako na všech neřízených křižovatkách, kde jsou i přechody: řidič vjiždí do křižovatky, na přechod vstupují chodci, řidič zastavuje v křižovatce před přechodem, protože pouští chodce.

Jediný rozdíl je, že tady bude stát výrazně déle na té červené, i když chodci jsou už pryč
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Fogyn 26 Dubna 2024, 08:30:53
A co takhle prostě zastavit před tím druhým přechodem? To prostě není v křižovatce a všemu to vyhovuje... Nevím, já tam ten problém prostě nevidím. Možná mají ty opice pravdu, že tam jezdí řidiči, co to nedokáží správně vyhodnotit. To, že za to nemá být sankce je samozřejmě druhá věc, pro mě je materiální aspekt svatý. Ale nevidím důvod proč by tady měl mít schopný řidič nejmenší problém.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 26 Dubna 2024, 09:21:26
Pokud mám zastavit před prvním přechodem, tak to musím  udělat ještě na zelenou. Jak má řidič ze vzdálenosti minimálně nějakých 100 a více metrů vyhodnotit, jestli někdo ze skupinky chodců zamýšlí mačkat tlačítko nebo už ho někdo zmáčkl.
Upřímně řečeno já tam problém nikdy neměl, ale bude to tím, že tam nejezdím, řeším pouze za známou, která se nechtěla nechat oškubat na místě a nechala to předat do SŘ. V pondělí byl doručen příkaz na 7500,- Logicky si sháním munici.
Mimo jiné, až teď se mi dva naši řidiči přiznali,že se tam nechali loni oškubat na místě příkazem, tak nějak za litr. Jeden z nich vezl v plachtovce velké skleněné akvárium a situaci vyhodnotil tak, že bude bezpečnější projet na červenou než zběsile brzdit 10-15m před přechodem. Opičáky to pochopitelně nezajímalo.
Až budu mít video, které by mělo být součástí spisu, tak budu chytřejší.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Eric 26 Dubna 2024, 09:33:30
Zdá se, že při dodržení povolené rychlosti v momentě, kdy vjíždím do křižovatky, nemohu vědět, zda z ní budu moct vyjet.
Ad Fogyn - z té fotky se nezdá, že by zastavení před tím přechodem (před světelným zařízením) nebylo v křižovatce.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 26 Dubna 2024, 09:49:31
https://www.google.com/maps/@50.7391778,15.1657955,3a,90y,62.68h,89.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbYj-CdrL6sztUF8-87r2YA!2e0!7i16384!8i8192?hl=cs-CZ&entry=ttu
Zde už na semaforu svítí oranžová, červený seat vjel do křižovatky a zcela jistě byla na semaforu zelená.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9iGtPx1h3dR1EW&x=15.1653580&y=50.7390730&z=19
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Fogyn 26 Dubna 2024, 10:10:19
"Pokud mám zastavit před prvním přechodem, tak to musím  udělat ještě na zelenou." - Ano, v případě, že je tam hustý provoz, hromada chodců, prostě "předvídám". (ne, nemyslím v tom smyslu jasnovidectví jak to chtějí orgáni, ale v tom rozumném, který dělá každý schopný řidič).
"nechali loni oškubat na místě příkazem, tak nějak za litr" - když jsou to idioti a neví, ž s fízlem se nebavíme? Oni dostali flastr za "nechám si dát flastr".
"Opičáky to pochopitelně nezajímalo." - pochopitelně, proto se co? S opičáky nebavíme... opět "nechám si dát flastr".

"Zdá se, že při dodržení povolené rychlosti v momentě, kdy vjíždím do křižovatky, nemohu vědět, zda z ní budu moct vyjet." - to tak nějak platí pro VŠECHNY křižovatky pokud nesleduji provoz okolo, viz první věta tohoto příspěvku.
"z té fotky se nezdá, že by zastavení před tím přechodem (před světelným zařízením) nebylo v křižovatce." Já na street vidím příčnou čáru před semaforem. Buď je tam špatně čára (a na tom to obhájím ve správku) nebo to NENÍ v křižovatce a není co řešit.

Já osobně bych prostě jel, vidím, že za křižovatkou nejsou auta, okolo nejsou chodci - jedu, není problém. Je hustý provoz, v křižovatce už jsou auta, okolo je víc chodců? Budu obezřetný, ale semafor celkem ignoruji. Pokud by bylo třeba zastavit, zastavím cca 3 auta za tím prvním přechodem (u té tyčky). Tím jsem najel dostatečně abych nebrzdil provoz a zároveň jsem nenajel do křižovatky, kterou neblokuji.

Křižovatka je v pohodě, spíš vidím problém v tom "nechali si dát flastr". Když budete dodržovat rady, nebudete se bavit s opičáky a budete řídit jako schopný řidič - nemůžete tady mít problém, který byste před SO, nejhlř u soudu neobhájil....
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Eric 26 Dubna 2024, 10:23:03
Ach jo ... :-)
Je zjevné, že pokud vjíždím do volné křižovatky v momentě, kdy je za ní zelená, a interval jízdy křižovatkou za dodržení povolené rychlosti je delší než doba svícení žluté, NEMOHU objektivně vědět, zda budu moci z křižovatky vyjet, když je semafor až za ní, a to ani kdybych se usledoval. Protože se celé svícení žluté odehraje během doby, kdy legálně projíždím křižovatkou, a červená učiní výjezd z ní nelegální.
Nebo já nevím, jak líp ještě tu fyziku popsat :-)
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Fogyn 26 Dubna 2024, 10:49:13
V tom případě rozporujte VŠECHNY křižovatky světa... Jedu, všude volno, v polovině křižovatky padne žlutá, zastavím před semaforem, neblokuji křižovatku. Jestli si myslíte, že "zákaz vjet do křižovatky pokud nemohu pokračovat" znamená "od hranice k hranici v ní to auto NIKDE nesmí být" tak vás upřímně lituji... Jak to prosím řešíte při odbočování vlevo ve špičce? Do křižovatky smíte vjet ale nesmíte ji ZABLOKOVAT. To je to o čem tady od začátku mluvíme, na 90% plochy té křižovatky prostě můžete před tím semaforem legálně zastavit, pokud neblokujete provoz. A fyziku si na tom můžete strčit tam kam slunce nesvítí, tohle je o logice. Zřejmě s ní máte problém... Hezký den.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Fogyn 26 Dubna 2024, 10:52:59
Tady všude můžete naprosto legálně zastavit na červenou...
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Eric 26 Dubna 2024, 10:54:23
Vida, plánek :-)
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Eric 26 Dubna 2024, 10:56:04
Akorát ta fotka v úvodu vypadá trochu jinak ...
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 26 Dubna 2024, 10:57:10
V tom případě rozporujte VŠECHNY křižovatky světa... Jedu, všude volno, v polovině křižovatky padne žlutá, zastavím před semaforem, neblokuji křižovatku. Jestli si myslíte, že "zákaz vjet do křižovatky pokud nemohu pokračovat" znamená "od hranice k hranici v ní to auto NIKDE nesmí být" tak vás upřímně lituji... Jak to prosím řešíte při odbočování vlevo ve špičce? Do křižovatky smíte vjet ale nesmíte ji ZABLOKOVAT. To je to o čem tady od začátku mluvíme, na 90% plochy té křižovatky prostě můžete před tím semaforem legálně zastavit, pokud neblokujete provoz. A fyziku si na tom můžete strčit tam kam slunce nesvítí, tohle je o logice. Zřejmě s ní máte problém... Hezký den.

Nehledejte v hlavě poloopičáka logiku.

Mimo jiné, až teď se mi dva naši řidiči přiznali,že se tam nechali loni oškubat na místě příkazem, tak nějak za litr. Jeden z nich vezl v plachtovce velké skleněné akvárium a situaci vyhodnotil tak, že bude bezpečnější projet na červenou než zběsile brzdit 10-15m před přechodem. Opičáky to pochopitelně nezajímalo.

To, co měli nebo neměli ti dva joudové dělat, je už v tuto chvíli úplně fuk. Není v mých silách, každému 1000x zdůrazňovat, že s fízli se nebavíme! Kolika ovečkám jste tuto základní poučku poradil a kolik z nich se tím řídí? Je to každého boj.
Já jsem vděčný za každou napravenou ovečku, která na první dobrou netahá šrajtofli.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Hugo 26 Dubna 2024, 11:05:22
Tady všude můžete naprosto legálně zastavit na červenou...

Určitě myšleno "zastavit vozidlo".
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Martin623 26 Dubna 2024, 11:14:32
 Má někdo nějaký jiný nápad na čem to shodit?
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: enzym 03 Května 2024, 19:54:06
Sám § 22 nabízí odpověď -  když svítí zelená na přechodu, nebo je žlutá tak krátká, že nelze zastavit před hranicí křižovatky (a za přechodem se dá pokračovat), nic vjetí do křižovatky nebrání, šmitec, konec diskuze. Navíc je před přechodem stopčára (= příčná čara souvislá V 5), která jasně definuje povinnost v souvislosti s § 70 odst. 2 písm. a) ZPPK. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p70-2-a; § 70 je lex specialis vůči § 22.
Pokud se během jízdy křižovatkou signál překlopí do žluté, lze pro zmatení parazita aplikovat odkaz na výjimku podle  § 5 odst. 1 písm. h) ZPPK, byť to není úplně přesné. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p5-1-h

Šel bych navíc po umístění semaforu, to je prasárna, řízený přechod by měl umístěn neméně 10 m za hranicí křižovatky; spíše však 15 m až 20 m.
Název: Re:Nezastavení na oranžovou
Přispěvatel: Hugo 05 Května 2024, 14:26:44
Dle maps je ta čára dost blízko před přechodem.

9.3.2.4 Přechod pro chodce (č. V 7)
Značkou č. V 7 se vyznačuje místo, které je určeno pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci.
Na křižovatce se značka č. V 7 užívá zpravidla samostatně, mimo křižovatku se doplňuje svislou značkou č. IP 6 „Přechod pro chodce“. Pokud je přechod pro chodce řízen světelnými signály,
vyznačuje se před značku č. V 7 značka č. V 5 „Příčná čára souvislá“ ve vzdálenosti nejméně 1,5 m.