To neni jejich pocit, na cervenou s oranzovyma majakama opravdu mohou. Nesmi pri tom nikoho ohrozit a nemaji pravo prednosti jako majaky modre.
Nemyslim. Pravo nedodrzovat predpisy maji jen pri vykonu cinnosti, tedy napriklad pri asistenci na miste. V zadnem ptipade pri honbe za kseftem. Podporeno i vyjadrenim policie.
Primárně jsem to nemyslel jen na asistenční služby, ale na všechny užívající oranžový maják (tedy popeláře, údržbu silnic, lajnování silnic, různé vozy údržby a havárií a podobně). Jinak pokud by to schválila Vaše babička, mělo by to na tomto fóru určitě větší váhu, než vyjádření od policie.
Fízlové při výslechu normálně lhali, což mě dost rozhodilo.
Já to vnímám z pozice řidiče (dle vývoje zdejší diskuse) a jako řidič nejsem kompetentní posoudit, zda vozidlo se zapnutými majáky vykonává činnost, pro kterou majáky může dle zákona užít. Tedy pro mne, jakožto pro dalšího účastníka provozu, platí:
§ 42, zák. 361/ 2000 Sb.
(1) Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy2) smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
(2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.
A čistě subjektivně z vlastní zkušenosti mohu říct, že příjezd vánočního stromečku k nehodě bez fízlů (tedy bez označení majáky) / poruše / odstavenému vozidlu - ikdyž na blikačkách a označený trojúhelníkem, přispívá k bezpečnosti provozu na PK daleko víc než bych si před svou zkušeností myslel. Tím bych chtěl taky znevěrohodnit tvrzení, že už jen označení stromečkem (a s tím spojenou jízdou) nepřispívá k bezpečnosti provozu na PK (ve smyslu odst. 1 citovaného výše).
A jak tak čtu ten odstavec 1, měl by si to dotyčný zapnout vždy když jede jako prase, protože je tím ohrožena bezpečnost na PK.